A mesterséges intelligencia már itt van a jelenünkben, számos helyen segíti a munkafolyamatok optimalizálását, de az messze nem mindegy, hogy az AI-ban egy eszközt, vagy célt látunk – szektortól függetlenül így összegezhető az idei Business Idol rovatunk interjúalanyainak véleménye. Évente jelentkező sorozatunkban most kilenc munkája iránt elkötelezett vezetőt mutatunk be, nyolc nőt és egy férfit. Ők azok az inspiráló szakemberek, akik sikerüket nemcsak annak köszönhetik, hogy lojálisak a munkahelyükkel szemben, hanem érzékenyen reagálnak a fogyasztók igényeire is.
Pataky Piroska: Csak remélni merem, hogy az elérhető találatokból a lényegi információt emelte ki. :) Ami a szakmai tényeken túl jellemző rám, az a szakmai kíváncsiság és a folyamatos tanulási vágy.
P. P.: Az előbb említett filozófia a karrierem során érett meg bennem, pályakezdőként még nem tudtam, milyen fontos, hogy egy marketinges értse az általa promotált terméket vagy szolgáltatást. Ehhez fontos a belső, saját motiváció.
P. P.: Azt hiszem, mindkettő vagyok egyszerre, hiszen az alkalmazásokban rengeteg lehetőség rejlik, ugyanakkor valakinek tudnia kell briefelni az eszközt, amihez pedig elengedhetetlen a szakmai rálátás. Tehát megfelelő emberi input kell ahhoz, hogy olyan AI output szülessen, amivel elégedettek lehetünk: például egy prezentációban pontosan fogalmazza meg a koncepciókat, egy hosszabb anyagból tömörebb készüljön, vagy egy dolgozói kötelező oktatási anyagból közérthető szöveget készítsen.
P. P.: Körülbelül három éve, amikor a két nagyvállalati munkám között a saját vállalkozásomon dolgoztam. Az AI-t kíváncsian vettem igénybe, employer branding témában keresgéltem a nemzetközi tanulmányok között. Azóta is rendszeresen használom, az MBH Banknál pedig van egy saját belső ChatGPT jellegű felületünk, amely nagy segítség a dolgozóknak. Így a promptokban olyan információkat is meg tudunk adni az eszköznek, amit egy nyitott felületen bankként nem tehetnénk meg.
P. P.: Szerintem a hatékonyságot tudja növelni, mivel általa egy-egy teendő elvégzése rövidebb időbe telik, így marad idő a nagyobb hozzáadott értéket igénylő, minőségi feladatokra. Azaz a kérdés inkább az: hogyan tudunk a lényeggel foglalkozni? Nem mondok azzal újat, hogy őrült rohanás jellemzi a világunkat. Az a fogyasztói attitűd, hogy mindent azonnal szeretne mindenki, és erre az igényre a vállalatok is azonnal reagálni kívánnak. Mivel mindent a mostban kell megoldani, nem marad idő az elmélyültebb gondolatok megfogalmazására. Ez szakmai oldalról nézve a munka rovására mehet. Én abban látom az AI előnyét, ha egy-egy operatív rutinfeladatot a segítségével gyorsan el tudunk végezni, és jut idő az elmélyülésre egy-egy témában. A másik oldalon viszont abban látom a veszélyét – és ezt főleg a fiatalabb generációra gondolom igaznak –, hogy kevésbé fogják használni a saját gondolataikat, hiszen ott lesz a mesterséges intelligencia, amelyik jól megfogalmazza azt, amire szükség van. Látszik az is, hogy az emberek hogyan fordulnak a könyvolvasástól a vizuális-digitális tartalmak felé, így például már egészen biztosan nem olvasunk tájleírást, mert ott a könnyen befogadható fotó. A banki
kommunikációban tapasztaljuk, hogy a social mediában a videós tartalmak sokkal jobban mennek, mint a szövegesek. Egy új tartalomfogyasztói attitűd alakul ki.
P. P.: Rengeteget fejlődött az elmúlt háromnegyed évben az AI-nak az a képessége, hogy milyen módon lehet fogyasztói tartalmakat el!állítani, de csak mostanában jutunk el oda, hogy olyan kreatívanyagokat lehet vele készíteni, amiket korábban csak más eszköztárral lehetett. Hamarosan lehetővé válik, hogy egy márkanagykövetet elég lesz lefotózni és az AI majd ebből generál videót. Ez nagy áttörést fog hozni a kommunikációban.
P. P.: Egy régi készségünket kell újból elővenni: a lenyugvás, a lehiggadás képességét. Ez éppen a felgyorsulás és az azonnali elérhetőség miatt került háttérbe az elmúlt két-három évben, és nem is kifejezetten szaktudás, hanem önkontroll kérdése. Amire még a jövőben nagy szükség lesz, az a jól gondolkodó, problémamegoldó ember. Tapasztalataim szerint ma sokan – főleg a fiatal generáció tagjai –, ha szembetalálják magukat egy problémá-
val, akkor nem gondolkodnak tovább, hanem elakadnak. A problémamegoldást ugyanis nem lehet megtanulni a videókból és az online térből, sokkal inkább a könyvekből, a személyes interakciókból, leginkább pedig tapasztalatból. Pedig aki jó ebben, az mindig is előnnyel rendelkezik a munka világában, és ez később sem lesz másként.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!