Hogyan formálja ugyanaz a vezetői attitűd a multik világát és a magyar KKV-k mindennapjait? Mitől működik másként egy családi vállalkozás, mint egy FMCG óriás vagy egy telekommunikációs szereplő – és mégis milyen alapelvek kötik össze őket? Évente visszatérő Business Idol rovatunkban idén hét inspiráló vezető történetén keresztül keressük a választ.
Nők és férfiak, köztük egy házaspár mesélnek sikerekről és kihívásokról, szakmai fordulópontokról és személyes tanulságokról, miközben izgalmas kulisszatitkokat is megosztanak arról, hogyan működnek valójában a vállalataik.
Gábor: Élelmiszertechnológus mérnökként kezdtem a pályám, majd az értékesítés különböző területein dolgoztam, végül kereskedelmi vezető lettem. 2004-ben csatlakoztam a FINO-FOOD-hoz, ahol az értékesítési és beszerzési feladatok mellett egyre hangsúlyosabban foglalkozom a kutatási, fejlesztési és innovációs projektekkel.
Linda: Pályám egy multinál indult junior brand managerként, majd csatlakoztam a családi vállalkozáshoz. Közgazdászként bele kellett tanulnom a tejiparba, de 2018 óta önálló ügyvezetőként, de testvéreimmel és családtagjaimmal együttműködésben vezetem a céget.
Linda: Biztonságot ad, hogy a kereskedelem, mint egyik legfontosabb stratégiai területünk a legjobb kezekben van.
Gábor: A kihívást az jelenti, hogy szakmai nézetkülönbségek mellett is óvjuk a magánéleti harmóniát. Folyamatos feladat az építő együttműködés fenntartása.
A gondoskodás alapértékünk, amely a mindennapokat és a döntéseket is meghatározza. A FINO több száz somogyi család megélhetéséért felel – ezt a Covid alatt is bizonyítottuk, amikor senkit sem bocsátottunk el. Számunkra a minőség elsődleges, még akkor is, ha egy árérzékeny piacon nehezebb utat jelent. Hiszünk abban, hogy a fogyasztók értékelik a tiszta, megbízható márkákat.
Nálunk ezek nem szlogenek, hanem működési alapelvek. Minimalizáljuk a környezeti terhelést, újrahasznosítjuk a melléktermékeket, fejlesztjük az energiahatékonyságot és csökkentjük a csomagolási hulladékot. A tejet döntően somogyi és dél-dunántúli gazdaságoktól szerezzük be, ami friss alapanyagot, stabil partnerségeket és rövidebb szállítási utat jelent. A családi tradíció szintén átszövi a szervezetet: nyitott ajtók, folyamatos személyes jelenlét és bizalom jellemzi a működésünket.
A hazai vásárlók lokálpatriotizmusa a magyar tejipar fennmaradásának egyik kulcsa. Nálunk az alapanyag 70%-a Somogyból érkezik, és a helyi, gyógynövényes kaszálókról származó takarmány egyedi, tiszta ízt ad termékeinknek. A hazai eredet mind a meghatározó kiskereskedelmi vállalkozásoknak, mind pedig a fogyasztóknak fontos és elkötelezett üzenet.
Gábor: A portfólió ilyen irányú diverzifikálása stratégiai jelentőségű – gazdasági és ökológiai okokból is.
Linda: Már 2018-ban kijelentettük, hogy élelmiszergyártók vagyunk, nem csak tejipari szereplők. A piaci igények és a családi érintettség is ösztönözte a FINO Vegajó márka bevezetését. Ezek az új, növényi alapú joghurt alternatívák bélflóra támogató baktérium tartalommal járulnak hozzá a változatos, egészséges tejmentes táplálkozáshoz. A növényi termékek új növekedési pályát jelentenek, miközben továbbra is hűek maradunk a minőséghez és a fenntarthatósághoz.
A legnagyobb kihívás az EU-csatlakozást követő időszak volt, amikor a vállalkozásnak versenyhátrányból kellett helyt állnia a nemzetközi piacon. A legnagyobb siker, hogy ebben a környezetben is fennmaradt és megerősödött a cég.
A MATE Kaposvári Campusszal és a Pécsi Tudományegyetemmel való együttműködés jelentős kutatási, labor- és gyakorlati hátteret biztosít. Az egyetemekkel való közös munka gyorsítja az innovációt, biztosítja a naprakész tudást. A hallgatók számára gyakorlati helyet biztosítunk, így aktívan részt vehetünk a szakmai utánpótlás képzésében is.
Gábor: A fenntarthatóság, egészségtudatosság és állatjólét megatrendjeire építve széles spektrumú probiotikus és többszörösen funkcionális élelmiszerek fejlesztésén dolgozunk tovább.
Linda: Egyik legfőbb feladatunk, hogy termékeink előállításának hatékonyságát fejlesszük, és ezáltal még több ember számára tegyük elérhetővé és megfizethetővé a kompromisszumok nélküli egészséget. Folytatjuk a modern, digitális üzem irányába tett lépéseket valamint kollégáink digitális fejlődésének támogatását. Fenntarthatósági programunk kiterjesztésére külön fenntarthatósági vezető is csatlakozott a menedzsmenthez.
A Z generáció már kevésbé érhető el hagyományos csatornákon, és egyre tudatosabban választ terméket. Emiatt a hitelesség, a szakértői háttér és az érzelmi kötődés szerepe felértékelődik. Táplálkozási szakemberekkel is együtt dolgozunk, hogy a kommunikáció és a termékfejlesztés stabil szakmai alapokon álljon.
Alkalmazkodóképesség, nyitottság, megújulni képesség és érzelmi intelligencián alapuló együttműködés. Egy szóval a reziliencia.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!