Quantcast

SZÉPSÉGÁPOLÁS

Ezen az egy dolgon mindenképpen változtatnunk kell, ha meg akarjuk menteni a Földet

Ezen az egy dolgon mindenképpen változtatnunk kell, ha meg akarjuk menteni a Földet
© MirageC / Getty Images

Ma már nem elég natúr szépségcikkeket használni - itt az ideje műanyagellenessé tenni a Földet!

Nem számít újdonságnak az a tény, hogy a világ globálisan küzd a fenntarthatósággal: évente több, mint 120 milliárdnyi csomagolóanyag kerül kibocsátásra csak a szépségiparon belül, melyek többségét nem, illetve csak ritkán használják fel újra. A legnépszerűbb termékek többsége pedig műanyagcsomagolással kerül a boltok polcaira, amiknek alig 50%-a kerül csak újra felhasználásra, ez pedig nagyon kevés. És bár az elmúlt öt évben sok szépségmárka tett a környezettudatosságért (gondolunk itt a zero waste hulladékmentesítésre, az újratölthető csomagolásra és a földbarát alapanyagok alkalmazására), itt az ideje végleg leszámolni a műanyagokkal, főleg a szépségiparon belül, ezzel hatalmas lépést téve a Föld megmentése felé!

Így valósul meg a műanyagmentesség a hétköznapokban

A műanyagellenes szépségápolás drasztikus lépésnek tűnhet, de szabályozott keretek között hatalmas változások érhetők el vele a környezettudatosság tekintetében – ráadásul pont most kerül bevezetésre az egyszer használatos műanyagokra kiszabott adózási forma is, tehát a műanyagokkal való végleges leszámolás mindenkinek jó: a cégeknek, az embereknek és nem utolsósorban a Földnek is.

De pontosan hogyan is nézne ki a teljes műanyagellenes szépségipar? Egyáltalán miért nem elég csak a zero waste hulladékmentesítési forma alkalmazása?

Bár a cégek a zero waste, azaz a hulladékmentes gyártási folyamat során nem használnak műanyagot, az árusítás és a csomagolás során igen. A műanyagellenes ipar ezzel szemben sem az elkészítés, sem a csomagolás folyamatában nem használja a káros műanyagot, ami környezetvédelmi szempontból hatalmas előrelépést jelent.

Jelenleg csak kevés márka dolgozik ezzel a „no plastic" módszerrel, de a londoni székhelyű testápolási márka, az UpCircle azon kevesek közé tartozik, akik teljes mértékben nemet mondanak a műanyagra. A cég minden egyes eladott termék után egy bizonyos százalékot különböző műanyagfelhasználó alapítványoknak adományoz, ami miatt ez a szépségápolási márka már nem is műanyagsemlegesnek, hanem teljesen műanyagellenesnek tartja magát. Persze, az adakozás nem teszi semmissé a naponta több millió tonna műanyagcsomagoló anyag kibocsátását, de ezzel is egy lépéssel előrébb vagyunk.

1316944945
A műanyagmentesség ma már nem különlegesség, egyre inkább elvárás
Fotó: Oscar Wong / Getty Images
 

 

Így hat az egészségünkre a műanyaghasználat

Műanyagellenesnek lenni pedig egyre közkedveltebb, viszont korántsem egyszerű. Először is, alaposan ki kell számolni, hogy az adott gyártó mennyi műanyagot használ fel összesen – ez pedig nehézségeket vet fel, hiszen nemcsak a csomagolóanyagról, hanem a termékek gyártási folyamatairól van szó, ami nem kevés utánajárást igényel. Ezek után a márkáknak össze kell fognia egy műanyagkivonással vagy műanyag felhasználással foglalkozó céggel, akik minden egyes eladott termék után kapnak néhány százalékos támogatást.

Az egyik legnagyobb ilyen cég a rePurpose Global, ami főkent az Indiában lévő veszélyes és az évszázadok alatt lebomló műanyagszemetek gyűjtésével, valamint megsemmisítésével foglalkozik. Ez a fajta műanyagkivonás azért fontos, mert az évszázadok alatt felgyülemlett, érintetlen műanyagszemét előbb-utóbb eljut a természetes élővizekbe, valamint az óceánokba, ahol azok millióezernyi darabra préselődnek. A káros műanyagokat aztán megeszi és megemészti a vízi állatvilág, amiket kifognak a halászok – ezeket később elfogyasztjuk, a bennük lévő műanyagdarabkák pedig bennünk is lerakódnak, súlyos betegségeket és egészségügyi problémákat okozva ezzel. Megdöbbentő és veszélyes körforgás ez, amit azonnal le kell állítani. Jó hír, hogy az adakozási folyamat a helyi indiai közösségeknek is munkát ad, tehát nemcsak környezeti és egészségtudatos szempontból fontos ez a tevékenység, hanem etikailag és gazdaságilag is.

Arról azonban még nem esett szó, hogy a cégek sokszor csak műanyagsemlegesnek vagy műanyagellenesnek tettetik magukat, igazából viszont semmi közük nincsen a környezettudatossághoz vagy a műanyagkivonáshoz. Ezt a kártékony és átverő tevékenységet zöldre mosásnak (angolul: greenwashing) hívjuk és akkor alkalmazzuk, mikor egy cég azt az illúziót kelti, hogy a terméke környezetbarát, miközben nem az. Sajnos ezekre az adatokra csak alapos és kellő utánajárással lehet rátalálni, ezért mindenképpen érdemes meggyőződni arról, hogy az adott szépségmárka tényleg tesz-e valamit a műanyagellenességért, vagy csak jobb színben akarja feltüntetni magát. Végső soron ugyanis az a cél, hogy a műanyag teljesen eltűnjön a Föld színéről, amihez a szépségiparban használatos műanyagcsomagolók kivonása remek és eredményes kezdő lökést adhat.

Még több cikk a szépségről

„18 hónapja nem mostam hajat, ez történt"

5 tipp, hogy hajunk 40 év felett is egészséges legyen

Hódít a nedves hatású haj – így készítsd el