Ma már nem elég natúr szépségcikkeket használni - itt az ideje műanyagellenessé tenni a Földet!
Nem számít újdonságnak az a tény, hogy a világ globálisan küzd a fenntarthatósággal: évente több, mint 120 milliárdnyi csomagolóanyag kerül kibocsátásra csak a szépségiparon belül, melyek többségét nem, illetve csak ritkán használják fel újra. A legnépszerűbb termékek többsége pedig műanyagcsomagolással kerül a boltok polcaira, amiknek alig 50%-a kerül csak újra felhasználásra, ez pedig nagyon kevés. És bár az elmúlt öt évben sok szépségmárka tett a környezettudatosságért (gondolunk itt a zero waste hulladékmentesítésre, az újratölthető csomagolásra és a földbarát alapanyagok alkalmazására), itt az ideje végleg leszámolni a műanyagokkal, főleg a szépségiparon belül, ezzel hatalmas lépést téve a Föld megmentése felé!
A műanyagellenes szépségápolás drasztikus lépésnek tűnhet, de szabályozott keretek között hatalmas változások érhetők el vele a környezettudatosság tekintetében – ráadásul pont most kerül bevezetésre az egyszer használatos műanyagokra kiszabott adózási forma is, tehát a műanyagokkal való végleges leszámolás mindenkinek jó: a cégeknek, az embereknek és nem utolsósorban a Földnek is.
De pontosan hogyan is nézne ki a teljes műanyagellenes szépségipar? Egyáltalán miért nem elég csak a zero waste hulladékmentesítési forma alkalmazása?
Bár a cégek a zero waste, azaz a hulladékmentes gyártási folyamat során nem használnak műanyagot, az árusítás és a csomagolás során igen. A műanyagellenes ipar ezzel szemben sem az elkészítés, sem a csomagolás folyamatában nem használja a káros műanyagot, ami környezetvédelmi szempontból hatalmas előrelépést jelent.
Jelenleg csak kevés márka dolgozik ezzel a „no plastic" módszerrel, de a londoni székhelyű testápolási márka, az UpCircle azon kevesek közé tartozik, akik teljes mértékben nemet mondanak a műanyagra. A cég minden egyes eladott termék után egy bizonyos százalékot különböző műanyagfelhasználó alapítványoknak adományoz, ami miatt ez a szépségápolási márka már nem is műanyagsemlegesnek, hanem teljesen műanyagellenesnek tartja magát. Persze, az adakozás nem teszi semmissé a naponta több millió tonna műanyagcsomagoló anyag kibocsátását, de ezzel is egy lépéssel előrébb vagyunk.
Műanyagellenesnek lenni pedig egyre közkedveltebb, viszont korántsem egyszerű. Először is, alaposan ki kell számolni, hogy az adott gyártó mennyi műanyagot használ fel összesen – ez pedig nehézségeket vet fel, hiszen nemcsak a csomagolóanyagról, hanem a termékek gyártási folyamatairól van szó, ami nem kevés utánajárást igényel. Ezek után a márkáknak össze kell fognia egy műanyagkivonással vagy műanyag felhasználással foglalkozó céggel, akik minden egyes eladott termék után kapnak néhány százalékos támogatást.
Az egyik legnagyobb ilyen cég a rePurpose Global, ami főkent az Indiában lévő veszélyes és az évszázadok alatt lebomló műanyagszemetek gyűjtésével, valamint megsemmisítésével foglalkozik. Ez a fajta műanyagkivonás azért fontos, mert az évszázadok alatt felgyülemlett, érintetlen műanyagszemét előbb-utóbb eljut a természetes élővizekbe, valamint az óceánokba, ahol azok millióezernyi darabra préselődnek. A káros műanyagokat aztán megeszi és megemészti a vízi állatvilág, amiket kifognak a halászok – ezeket később elfogyasztjuk, a bennük lévő műanyagdarabkák pedig bennünk is lerakódnak, súlyos betegségeket és egészségügyi problémákat okozva ezzel. Megdöbbentő és veszélyes körforgás ez, amit azonnal le kell állítani. Jó hír, hogy az adakozási folyamat a helyi indiai közösségeknek is munkát ad, tehát nemcsak környezeti és egészségtudatos szempontból fontos ez a tevékenység, hanem etikailag és gazdaságilag is.
Arról azonban még nem esett szó, hogy a cégek sokszor csak műanyagsemlegesnek vagy műanyagellenesnek tettetik magukat, igazából viszont semmi közük nincsen a környezettudatossághoz vagy a műanyagkivonáshoz. Ezt a kártékony és átverő tevékenységet zöldre mosásnak (angolul: greenwashing) hívjuk és akkor alkalmazzuk, mikor egy cég azt az illúziót kelti, hogy a terméke környezetbarát, miközben nem az. Sajnos ezekre az adatokra csak alapos és kellő utánajárással lehet rátalálni, ezért mindenképpen érdemes meggyőződni arról, hogy az adott szépségmárka tényleg tesz-e valamit a műanyagellenességért, vagy csak jobb színben akarja feltüntetni magát. Végső soron ugyanis az a cél, hogy a műanyag teljesen eltűnjön a Föld színéről, amihez a szépségiparban használatos műanyagcsomagolók kivonása remek és eredményes kezdő lökést adhat.
„18 hónapja nem mostam hajat, ez történt"
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!