Quantcast

#WakeUpCall

Így tudsz pihenten ébredni holnap

Így tudsz pihenten ébredni holnap
© Carmen Martínez Torrón / Getty Images

Ha tényleg kipihenten szeretnéd kezdeni a napot, ne kösd le semmivel az agyad, vagyis ints búcsút a telefonodnak – írja az indiai Elle.

Képzeld el a következőt: megcsörren az ébresztőóra, eszeveszetten kikelsz az ágyból, és azonnal veszel egy hidegvizes zuhanyt, hogy „felébredj”. A kaotikus rutint egy gyors reggeli követi, miközben befejezed a szemed kihúzását. Mielőtt felocsúdnál, máris a laptopod előtt ülsz, vagy ingázol valahová. Ismerős forgatókönyv?

Hogy jutottunk idáig?

A Covid-19 kitörése a négy fal közé zárta a világot, a szórakozási lehetőségek pedig szinte nullára csökkentek. Az előre nem látott, nem kívánt katasztrófa következményei nyilvánvalók voltak a digitális világban. Most reggel első dolgunk, hogy a telefonunkhoz vagy más digitális eszközünkhöz nyúlunk. Egy, a Forbesban nemrég megjelent tanulmány szerint: „A théta állapot alatt a gondolatok és elképzelések gyakran szabadon áramlanak, és cenzúra vagy bűntudat nélkül következnek be. Ezáltal a théta állapot alkalmas arra, hogy elmerüljünk a tudatalattiban, ami segíthet elképzelni, mit akarunk, és segít az agyunknak cselekedeteinket az elképzeléseink szolgálatába állítani.”

Ezután a tanulmány folytatja: „Ha kihagyod ezt az állapotot, és közvetlenül ébredés után már a telefonodat nézegeted, máris szórakozottá válsz.” A gyakorlat nemcsak csökkenti a figyelmünket, de meghatározza az egész nap ritmusát, ami gyakran vezet irritációhoz, fáradtsághoz, és állandó késztetéshez, hogy mindennek véget vessünk.

Minden pillanatban készen állunk rá, hogy a telefonunkért nyúljunk, cél nélkül görgessük a képernyőt, és állandó késztetést érzünk, hogy azonnal válaszoljunk a bejövő e-mailekre. Szóval, mi a következő? Hogy változtassunk ezen a reflexen?

Tudatosan pihentető ébredés

Manapság az olyan trendek, mint a minimalizmus vagy a slow living igazi wellness rögeszmékké váltak, de kifejezetten erre a helyzetre nem jelentenek megoldást. A semmittevés közbeni tudatosság az úgynevezett „pihentető ébredés” lényege. Amanda Lamp, a Washington Állami Egyetem oktatója szerint a pihentető ébredés „a csendes, reflektív gondolkodás időszaka, ami lehetővé teszi az agy számára, hogy feldolgozza és megfontolja mindazt, ami spontán felmerül.”

A trend igazi lényege, hogy felébredünk, és csak hagyjuk kószálni a gondolatainkat. Ahelyett, hogy ránéznénk a Google-naptárra, vagy becsatlakoznánk egy előre leszervezett megbeszélésbe, a pihentető ébredés arra sarkall, hogy miután felébredünk, egyszerűen csak legyünk.

Lamp hozzáteszi, hogy ki is teregethetünk, felseperhetünk vagy csinálhatunk más, megszokásból végzett feladatot, a lényeg, hogy az agyunkat ne kössük le semmivel, még zenével se.

Hogyan gyakoroljuk?

A pihentető ébredést eleinte ijesztő lehet beilleszteni egy dinamikus életstílusba. Az első lépés, hogy minden reggel szánjunk 2-3 percet meditációra és az elme lecsendesítésére. Aztán fokozatosan azon kapjuk majd magunkat, hogy élvezzük a semmittevést, és hagyjuk, hogy az elménk irányítsa a hétköznapi feladatokat.

Önthetünk magunknak egy pohár jéghideg vizet, vagy csak ülhetünk az ablak mellett, a lényeg, hogy élvezzük ki ezeket a feladatokat, és máris jó úton járunk a pihentető ébredés elsajátításához. Mindez arra tanítja az agyunkat, hogy felismerjük, amikor pihenésre van szükségünk, és olyankor álljunk is meg, és pihenjük ki magunkat. Ennek felismerése pedig rendkívül fontos rohanó világunkban, melynek mi is áldozatai vagyunk.