A Google Magyarország ügyvezető igazgatója arról, hogy milyen női vezetőnek lenni
ELLE: Mennyire érzi, hogy a cége termékei megváltoztatták az életét?
Heal Edina: Valóban, nemcsak a munkámat, de az egész életemet áthatják a cég termékei. Az persze teljesen természetes, hogy a benti levelezés a Gmailen keresztül bonyolódik. De a térképet is használom, főleg, mióta van benne navigáció és dugófigyelés. Néha azon kapom magam, hogy még a taxisoknak is mutogatom, és magyarázom a működését. De ami teljesen megváltoztatta az életminőségemet és a munkaszervezést, az a naptárunk. Sokkal kevesebb szervezést igényelnek a hétköznapok, és nem kell noteszekkel szaladgálnom.
ELLE: És mit mond azoknak, akik azzal jönnek, hogy a Google túl sok adatot gyűjt be rólunk, és „átveszi felettünk a hatalmat"?
H. E.: Kulcsfontosságú a Google számára az adatbiztonság. Az adatok segítenek jobbá, relevánsabbá tenni a szolgáltatásokat, és a felhasználók bizalmát azonnal elveszítenénk, ha nem lennének biztonságban az adataik. Ezért olyan átláthatóan kezeljük, hogy milyen adatokat használnak a Google szolgáltatásai, amennyire csak lehetséges. Egy erre a célra létrehozott oldalon (Google Dashboard) mindenkinek teljes kontrollt és rugalmasságot biztosítunk. Itt mindenki beállíthatja, eldöntheti, hogy milyen információt szeretne vagy éppen nem szeretne a Google szolgáltatásai számára elérhetővé tenni.
ELLE: Reklámügynökséget, de országos rádiót is vezetett. Mi a különbség a Google és a „hagyományos" cégek között?
H. E.: Hogy „lapos" a cég - vagyis, lapos a hierarchia. Sokkal közelebb vagyunk Larry-hez (Larry Page, a Google egyik alapítója, vezérigazgatója – a szerk.), mint azt mások gondolnák. Ami pedig nagyon fontos: nálunk mindig minden termék változik, akár napról napra is. Ehhez pedig folyamatosan alkalmazkodnunk kell.
ELLE: Hogy lehet ezt bírni? Képzik rá a munkatársakat?
H. E.: Eleve máshogy kell kommunikálni a változásokat. Ha azt mondom inkább, hogy sok az újdonság, mindjárt jobban hangzik az egész. Másrészt pedig, nagyon megszűrjük, kit veszünk fel a csapatba. Eleve olyan személyiségeket keresünk, akik kíváncsiak, nyitottak az újra, képesek folyamatosan tanulni és izgatja őket, mit hoz a jövő. Miközben a cégen belül sok a tréning, a képzés, és nagy hangsúlyt fektetünk a belső kommunikációra is. És ahogy körülnéz, láthatja, hogy a munkakörülmények is mások, mint más helyeken. Fontos, hogy kreatív környezetben dolgozva, jól érezzék magukat a munkatársak. Egyébként számos Google-ös módszert átvettek már más cégek, hogy javítsanak a hatékonyságukon.
ELLE: Önöknél is létezik az a bizonyos 20 százalék? Nevezetesen, hogy a Google-dolgozók a munkaidejük 20 százalékában olyan projektekkel foglalkozhatnak, ami saját hobbi, saját fejlesztés, és nem teljesen függ össze a munkakörükkel?
H. E.: Hogyne, megvan. Biztatjuk is a kollégáinkat, hogy éljenek vele. Meggyőződésünk, hogy ez segít még kreatívabban és innovatívabban gondolkodni. Egyébként több, ma már jól ismert Google szolgáltatás - például a globális virtuális múzeumként működő Google ArtProject - is így indult néhány külföldi kollégánk kezdeményezésére.
ELLE: Önnek mi a vállalása?
H. E.: Számomra az legfontosabb, hogy még több nőt vonjunk be az iparágba. Vezetőként, de akár programozóként is. A Google az egyik alapítója a nyitottakvagyunk.hu kezdeményezésnek, mellyel szeretnénk minél több magyarországi céget, szervezetet inspirálni a nyitottságra. Legfrissebb akciónkban arra hívunk mindenkit - sok más céggel közösen -, hogy tegyünk érte, hogy nők és férfiak ugyanolyan esélyekkel, lehetőségekkel találkozzanak a magyarországi munkahelyeken is. Kutatások is kimutatták, hogy egyszerűen sikeresebbek azok a cégek, ahol nők is ott vannak a vezetői pozíciókban. Én azt tapasztalom, hogy az alapoktól kell kezdenünk. El kell hitetni a nőkkel: képesek rá, hogy vezetőként is megállják a helyüket. Arról már nem is beszélve, hogy vezetőnek lenni nemcsak kihívás, de jó dolog is. Kreatív, kalandos vállalás, de még a fizetés is magasabb – úgyhogy érdemes efelé törekedni. Egy nő ugyanis éppen ugyanarra képes, akár egy férfi. Az persze igaz, hogy egy nő szájából ma még furán hangzik, ha többet és hangosabban követel, de ez megváltozhat, ha több nő foglal majd el döntési pozíciót.
ELLE: Gondolom, mindig találkoznak azzal az érvvel, hogy a nő ne legyen főnök, hiszen ott a családja is...
H. E.: De hát a férfiaknak ugyanúgy van családjuk! Miért ne vehetnék ki jobban a részüket az akörüli teendőkből, mint a nők? Miért ne segíthetnék a feleségüket a továbblépésben? Finnországban és más skandináv államokban ez már teljesen természetes folyamat.
Az interjú folytatását az ELLE aktuális, márciusi számában olvashatják!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!