A mesterséges intelligencia már itt van a jelenünkben, számos helyen segíti a munkafolyamatok optimalizálását, de az messze nem mindegy, hogy az AI-ban egy eszközt, vagy célt látunk – szektortól függetlenül így összegezhető az idei Business Idol rovatunk interjúalanyainak véleménye. Évente jelentkező sorozatunkban most kilenc munkája iránt elkötelezett vezetőt mutatunk be, nyolc nőt és egy férfit. Ők azok az inspiráló szakemberek, akik sikerüket nemcsak annak köszönhetik, hogy lojálisak a munkahelyükkel szemben, hanem érzékenyen reagálnak a fogyasztók igényeire is.
Pócs Zsuzsa: Szerintem nagyon tudatosan meg kell húzni a határokat akkor is, ha az ember vezető pozícióban dolgozik. Középvezetőnek tekintem magam, de ez olyan „szendvicspozíció”, amikor fentről és alulról érkezik a nyomás, illetve az esetemben oldalról, vagyis külföldről is. Szerintem motivációs kérdés is, hogy az ember ki tudjon kapcsolni, és ne csak betegség idején figyeljen oda a jelekre, hanem általában is. Tudatosan próbálok időt fordítani a sportra, és elkezdtem aromaterápiával is foglalkozni. Magamnak is szoktam különböző illóolajokat keverni.
P.Zs.: Igen, a levendula és a narancs nagyon jól nyugtat, ugyanakkor nagyon fontos, hogy tiszta, minőségi olajat használjunk. Sokan nem tudnak róla, pedig az aromaterápia kedvezően hat az idegrendszerre.
P.Zs.: Úgy gondolom, hogy konkrét adatokhoz kötődő dolgokat állítana rólam, például azt, hogy 22 éve dolgozom az autóiparban, és annak is örülnék, ha a kreativitásomról is beszámolna.
P.Zs.: Kapkodná a fejét jobbra-balra, és azon csodálkozna a legjobban, hogy „Tényleg hazaviszem a laptopomat minden este?”
P.Zs.: Az autóipar már jóval a ChatGPT-s hype előtt elkezdte használni a mesterséges intelligenciát, mivel az autófejlesztésen és a gyártáson át az egész értékesítési láncban komplexen ott található. A fogyasztók számára látható jele az asszisztens rendszerek, az autonóm vezetés és az olyan fejlesztések, amelyek révé gördülékenyebbé és biztonságosabbá válhat a közlekedés. A marketingbe az AI most kezd begyűrűzni, de én mindig szerettem elsőként kipróbálni az újdonságokat.
P.Zs.: A BMW központilag használja fordításokra, például akkor, amikor nemzetközi tartalmakat kell weboldalakra gyártani. Egyelőre a magyar nyelvet nem tudják még olyan okosan kezelni, mert gondolom kevesebb információ áll rendelkezésre, ezért mi hátrányban vagyunk a többi kisebb nyelvhez hasonlóan.
P.Zs.: Elvégeztem egy vállalati és vezetői coach képzést, és a beadandó dolgozathoz gyűjtöttem információkat. Ez jelent!sen meggyorsította a folyamatot, de természetesen az AI-adatok csak a dolgozatom alapját adták.
P.Zs.: Ennek két vetületét látom. Az egyik, hogy szerintem hatékonyabbá tudja tenni a munkánkat, hiszen személyre szabottabb szolgáltatásokat tudunk nyújtani, illetve a technológiát is fejleszteni fogja. A másik, hogy marketingben is optimalizálni fogja a tervezési folyamatokat – a média- és a kreatívtervezésben. De szervezetileg az is fontos lesz, hogy hogyan ismerjük fel ügyvezetői-, vezetői vagy HR vezetői szinten az új rendszerek potenciális képességeit, és hogyan tudjuk majd jól alkalmazni azokat. Ugyanis egészen biztos, hogy a mesterséges intelligencia mindezekben használatos lesz.
P.Zs.: A debreceni gyárban már működik egy digitális gyártást szimuláló rendszer. Így már a jövő évi gyártás megkezdése előtt lehet optimalizálni a munkafolyamatokat vagy megoldani az esetleges hibákat. Az ilyen okosrendszerekkel központilag is sokat foglalkozik a BMW, így például nekünk dolgozóknak is biztosítanak olyan belső rendszereket, amelyek egyike például a szövegeket beadva különböző témákban képeket tud generálni, de szerveznek prompting kurzusokat is. Az egyik AI mérnöki csapat folyamatosan információkkal látja el a dolgozókat és most például egy ún. online Vitamin AI workshop-ot is szervez Münchenből.
P.Zs.: A rendszerek nem fogják kizárni az embereket, persze hosszú távon lehet, hogy jelentősen megváltozik a munkaerőpiac. Mégis azt gondolom, hogy az AI támogató jellege nyomán mindenkinek lesz ideje más dolgokkal is foglalkozni, mert optimalizálja a különböző tevékenységeket. A kreatív ügynökségek már az AI-jal generáltatnak alapötleteket, és olyan megoldásokat kapnak amiken akár napokig is brainstormingolnának. Ezt az id!t és energiát megspórolja nekik a mesterséges intelligencia, és ezáltal gyorsabban elindulhat a tényleges kreatív folyamat.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!