A tudtán kívül hamis terméket vásárolt az európai vevők 10 százaléka tavaly – derül ki egy friss jelentésből. Főleg a márkás ruhák és kiegészítők olcsóbb másolataiból fogy sok.
A koronavírus-járvány hatására ugrásszerűen megnőtt az online kereskedelem, ezzel együtt pedig a bizonytalanság is a fogyasztókban: vajon a virtuális kosarukba kerülő termékek eredetiek, vagy egy hamisítvánnyal fog csengetni hozzájuk a futár?
Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) legfrissebb felméréséből kiderült, hogy az uniós tagországokban a vásárlók közel 10%-ának – vagyis 10-ből 1 személynek – került a birtokába hamisított termék az elmúlt 12 hónapban. 33% pedig úgy nyilatkozott, felmerült már benne a kétség azzal kapcsolatban, hogy amit vett, az vajon valódi-e.
„A termékhamisítás minden szektort érint a kozmetikumoktól a borokon és üdítőkön át a ruhákig, az elektronikai termékekig és a gyógyszerekig” – derült ki az EUIPO jelentéséből, amely szerint az Európai Unió összimportjának 6,8%-át teszik ki a hamis áruk, mintegy 121 milliárd euró értékben.
Bár az uniós országokban forgalmazott hamisított termékek mennyisége az elmúlt években csökkent (2018-ban 91 millió hamisítványt adtak el, míg 2019-ben már „csak” 72 milliót), a becsült értékük stagnál, évente közel 2,4 milliárd euró értékben fizetnek a fogyasztók a hamis árukért. Ennek az EUIPO szerint az az oka, hogy bár kevesebb hamisítványt vesznek, azok a drágább árkategóriájú termékek közül kerülnek ki – 2019-ben például érezhetően megnőtt a hamisított prémium ruhák, kiegészítők és sportcipők forgalma.
Az EUIPO legutóbb 2013-ban készített egy átfogó felmérést a szellemi tulajdon fogyasztói megítéléséről, kifejezetten a hamisított árukkal kapcsolatos véleményekre fókuszálva. Az akkori eredmények szerint az uniós polgárok 96%-a egyetértett abban, hogy a szellemi tulajdon védelme hozzájárul a termékek és szolgáltatások minőségének garantálásához és javításához, ugyanakkor közel egyharmaduk úgy tekintett a hamisításra, mint a vásárlóerő megőrzésének egy módjára, valamint a prémium márkák és a kiegyensúlyozatlan gazdasági rendszer elleni tiltakozás eszközére. 34% akkor egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy a hamisított termékek vásárlása lehetővé teszi, hogy a vásárlóerőnket megőrizve szerezhessük meg a kívánt termékeket, 38% pedig azt a véleményt is osztotta, miszerint a hamisított termékek vásárlása tiltakozás a piacvezérelt gazdaság és a nagy prémium márkák ellen.
Ezek alapján éles határvonal húzódik a hamisítással kapcsolatos vélemények között. Ez a 2013-as jelentés alapján részben annak is köszönhető, hogy az európaiak jelentős része úgy véli, a szellemi tulajdonjog védelme nem a fogyasztókat szolgálja, hanem az üzleti és művészeti elit malmára hajtja a vizet.
Forrás: The Fashion Law
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!