Több mint 500 olyan nő került fel a virtuális eszközre, akikről gyakran megfeledkeznek a klasszikus zene világában.
Ha Mozart kerül szóba, a legtöbben rögtön Wolfgang Amadeus Mozartra, a világ egyik legnagyobb zeneszerzőjére gondolunk – azt csak kevesen tudják, hogy a Mozart családban két zenei csodagyerek is született, akik a 18. században közösen kápráztatták el a közönséget. Ám míg Wolfgang Amadeus korának ünnepelt sztárjává vált és a neve máig benne van a tankönyvekben, húga, Maria Anna teljesítménye hamar feledésbe merült, miután nagykorúvá válása után fel kellett hagynia zenei karrierjével.
Maria Anna Mozart csak egy azon női zeneszerzők közül, akik bár kiemelkedő tehetségek voltak, műveik és nevük az idők múlásával feledésbe merült. Ezek szeretne változtatni az az új eszköz, ami újra reflektorfénybe állítaná a női zeneszerzőket.
„Soha nem adtuk meg nekik azt a helyet a történelemben, amit megérdemelnek. Nem szerepelnek a zenetörténeti könyvekben, műveiket nem játsszák koncerteken, a zenéjüket nem is rögzítették” – mondta a The Guardian kérdésére Sakira Ventura, a több mint 500 női zeneszerzőt bemutató interaktív térkép készítője. Újításával szeretne szembeszállni a szexizmussal, a megbélyegzéssel és a társadalmi normákkal, amelyek oly sokáig láthatatlanságra ítélték a női zenei tehetségeket.
A 28 éves valenciai zenetanárnő azután állt elő az ötlettel, hogy rájött: zene szakos egyetemi tanulmányai során ritkán hallott olyan nőkről, akik klasszikus zenét komponáltak. „Mindig is arról beszéltem, hogy ezeket a zeneszerzőket fel kellene tenni a térképre – így jutott eszembe, hogy szó szerint ezt kellene tennem.”
Mint mondja, a neheze csak ezután jött, amikor hiteles forrásokból próbált utánajárni a nagy női zeneszerzőknek. Lexikonokat bújt, könyvtárról könyvtárra járt és még a közösségi oldalakon is kapcsolatba lépett a téma szakértőivel. „Amikor nekikezdtem, azt hittem, hogy öt női zeneszerzőnél többet nem fogok találni” – mondja Sakira, aki végül több mint egy év és több száz óra munka után 530 zeneszerzőt dokumentált a térképen, egy-egy rövid leírással és a műveik meghallgatására szolgáló linkkel. A valenciai zenetanár jelenleg további 500 nevet tartalmazó listán dolgozik.
A történelmi időket felölelő virtuális katalógus olyan művészeket tartalmaz, mint a 810-ben született Szent Kasszia bizánc apátnő, akinek himnuszait ma is éneklik az ortodox templomokban, vagy Alma Deutscher, a 2005-ben született brit tinédzser, aki hatéves korában komponálta első zongoraszonátáját. A felsorolt nők legtöbbje a feledés homályába veszett, karrierjükre rányomta a bélyegét az a régi felfogás, miszerint a zene a nők számára csak időtöltés lehet, hivatás nem. De sokáig tartotta magát az a hiedelem is, miszerint a nők képtelenek a zeneszerzéshez szükséges magasabb szintű gondolkodásra.
„Magától értetődőnek tartották, hogy egy nő által komponált mű nem lesz ugyanolyan minőségű, mint egy férfi által komponált” – mondja Ventura. A felmerülő akadályok arra kényszerítették a női zeneszerzőket, hogy kreatívak legyenek; egyesek kolostorokba iratkoztak be, hogy zenét tanuljanak, míg mások férfi álnéven adtak ki műveket.
A térkép ötletgazdája szerint a reakciók túlnyomórészt pozitívak voltak, csak néhányan kifogásolták a férfiak hiányát az összesítésben. „Nekik el kellett magyaráznom, hogy ha férfi zeneszerzőkről akarnak tájékozódni, kinyithatják bármelyik zenetörténeti könyvet, elmehetnek bármelyik koncertre, vagy bekapcsolhatják bármelyik rádióállomást. De ha összeállítok egy térképet a női zeneszerzőkről, az azért van, mert ezek a nők sehol máshol nem jelennek meg.”
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!