A zene nemcsak dallamokat jelent: hidat képez társadalmi rétegek között, növeli a gyermekek önbizalmát, kreativitását és szociális készségeit.
A Superar Magyarország programja kiváló példája annak, hogy a közös zenélés milyen mély és sokrétű hatással lehet a gyermekek életére, hamarosan pedig a Budapest Park színpadán, hazánk legismertebb zenészeivel együtt nézhetjük meg, hová juthat el egy ilyen kezdeményezés.
2009-ben, Ausztriában indult el a Superar program, amelynek célja, hogy társadalmi háttértől függetlenül minden gyermek számára megadja a lehetőséget a zenélésre, a közös éneklésre, és nem utolsó sorban a színpadra lépésre. De a program mögött egy sokkal összetettebb pedagógiai elképzelés áll.
A társas tanulás modellje óta tudjuk, hogy a gyermekek a közös tevékenységeken keresztül tapasztalják meg az együttműködés, az empátia és a társas támogatás fontosságát. A közös zenélés és éneklés erre építve észrevétlenül, játékos köntösbe bújtatva fejleszt olyan szociális kompetenciákat, mint a kooperáció, a felelősségvállalás és a csoporthoz való tartozás élménye. Ez különösen fontos azon gyerekek esetében, akik szociálisan izolált vagy marginalizált helyzetből érkeznek.
A csoportos zeneórákon fejlődik a kreativitás, a kitartás, az empátia, a csapatmunka és a projektszemlélet. Ezek mind olyan 21. századi készségek, amelyekre a gyerekeknek szükségük van ahhoz, hogy sikeres felnőttekké váljanak és hasznos részei legyenek a társadalomnak
– mondta el Bándi Gergely, a Superar programkoordinátora és szakmai vezetője. A programban immár több mint 400 általános iskolás vesz részt Magyarországon. A Superar tevékenységének hatásairól egy átfogó felmérés is készült, amelynek eredményeiből kiderül, hogy a program legjelentősebb hatása a gyermekek önértékelésében és önbizalmában mutatkozott meg. Emellett csökkent a gyermekek hibázástól való félelme, rezilienciájuk nőtt, továbbá jelentősen fejlődtek együttműködési készségeik is.
A közös zenélés során fejlődnek a hangszeres és a vokális készségek, valamint a ritmusérzék és hallás, ám olyan kognitív készségek is, mint a figyelem, a koncentrációs készség, a memória és az érzelmi intelligencia.
A hatásfelmérés eredményei alapján az látszik, hogy a szülők jelentős része figyelte meg gyermeke figyelmi képességeinek javulását, nyelvi készségeinek fejlődését, memóriájának fejlődését, 76%-uk ráadásul gyermekük idegennyelv-tanulási képességének javulásáról is beszámolt. Tanároktól pedig olyan visszajelzést is kaptunk, hogy a kottaolvasásnak és a hangszeres játéknak köszönhetően a gyerekek olvasási és íráskészsége is fejlődött
– mondta el Dorner Ottilia, a Superar kórusprogramjának vezetője.
A program fontos célja a társadalmi mobilitás elősegítése és az egyenlő esélyek biztosítása is. A koncertek és fellépések nem csupán zenei teljesítmények: a gyermekek és családjaik olyan kulturális térbe kerülnek, amelyhez máskülönben nem feltétlenül lenne hozzáférésük.
Október 1-jén, a Budapest Park színpadán debütál a Superalbum, amelynek mind a tíz dala a Superar gyermekkórus és egy-egy zenekar vagy előadó közös munkája. A nagykoncerten színpadra lép a Bagossy Brothers Company, a Blahalouisiana, a Bohemian Betyars, a Carson Coma, Co Lee, Járai Márk, Kolibri, Mehringer, valamint a Margaret Island is, akik a gyermekkórussal közösen adják elő az új dalokat. A Superar csapata emellett önálló produkcióval is készül.
A koncertre jegyek ITT kaphatók.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!