Quantcast

Elválasztva

Szegregált tömegközlekedéssel előznék meg a nők elleni erőszakot

Szegregált tömegközlekedéssel előznék meg a nők elleni erőszakot
© Manuela/Getty Images

Különös petíció indult Olaszországban: a biztonságos közlekedés érdekében azt javasolják, vezessék be a vonatokon a csak nőknek fenntartott kocsikat.

Biztonságosan akarunk utazni – ezt a nevet kapta az a petíció, amelyet Greta Carla Achini di Malnate indított el egy online aláírásgyűjtő portálon. A kezdeményezés, miszerint minden vasútvonalon be kellene vezetni a kizárólag nőknek fenntartott kocsikat, jelenleg közel hatezer aláírásnál tart. Az olasz nő a Milánó–Varese vonalon történt sokadig erőszakos cselekedet után indította el a kampányt. „Jogunk van ahhoz, hogy a nap bármely szakában félelem nélkül tömegközlekedhessünk” – olvasható a petíció szövegében. De vajon tényleg a rózsaszín kocsik bevezetése lenne a megoldás a nők elleni erőszak csökkentésére?

Egy dolgot leszögezhetünk: a tömegközlekedés igenis veszélyes a nők számára. A pályaudvarokon, aluljárókban, busz- és villamosmegállókban, és magukon a közlekedési eszközökön sem ritka a nők elleni erőszak bármely formája, a nemkívánatos megjegyzések tételétől egészen a szexuális zaklatásig. Pedig a statisztikák szerint a nők közül többen használják a tömegközlekedést, mint a férfiak – ez önmagában is elég indok lehetne arra, hogy újragondoljuk azok infrastruktúráját.

Van, ahol működik

„A tömegközlekedési rendszerek világszerte a nők zaklatásának és az ellenük irányuló támadások melegágyai – fogalmaz Leslie Kern a Feminist City című folyóirat hasábjain. – A Plan International nevű civil szervezet több országban, köztük Madridban, Limában, Delhiben és Sydneyben végzett felmérést a lányok és fiatal nők körében azokat a kritikus helyeket kutatva, ahol a leggyakrabban számolnak be a zaklatás valamely formájáról, és a tömegközlekedés a lista elején végzett.”

Bár itthon meglehetősen idegenül hangzik, a világ több pontján létező jelenség a szegregált tömegközlekedés. Tokióban és Oszakában például a vasútvonalakon külön kijelölt kocsikban utazhatnak a nők, a fogyatékkal élők, valamint a gyermekek és a gondviselőik, de Mexikóvárosban, Kairóban és Teheránban is léteznek hasonló megoldások. Az ötlet kritikusai szerint azonban a nők elkülönítése önmagában nem oldja meg a problémát, hiszen ettől még nem fog megváltozni a férfiak viselkedése vagy hozzáállása. És éppen ez a kulcs: a kizárólag nők számára fenntartott vagonok biztosítása olyan, mintha arra kérnénk őket, hogy ne járjanak bizonyos helyekre vagy ne lépjenek az utcára bizonyos időpontokban. Nem háríthatjuk a felelősséget továbbra is a nőkre.

Forrás: Elle