Quantcast

Post-covid beauty

A szépségápolás jövője a pandémián túl

A szépségszakma már korábban elindult a jövőbe mutató úton, ám a járvány által hirtelen kapott lendülettel gyorsabban lépett magasabb szintre.

 A semmiből felbukkanó mikroszkopikus ellenség nemcsak az egészségünket fenyegette, de létünk minden aspektusára hatást gyakorolt. Megváltozott az életvitelünk, a munkakörülményeink, a fogyasztási szokásaink, a napi tevékenységeink, ahogyan a szépségápolási rutinunk is. Mindezzel párhuzamosan az egész iparág szintet lépett. 

Vissza az alapokhoz

2020-ban a szépség természetes irányt vett, eltűntek a rúzsok, a kontúrozáshoz használt púderek, csökkent az alapozóhasználat. A karantén és a home office sokaknak alkalmat adott arra, hogy pihentessék a bőrüket és otthoni rituálékkal kényeztessék.  A természetes, vegán és organikus arcápolók térhódítása folytatódott, ám a trendeket felülírták a stressz okozta bőrproblémák (kiütések, piros foltok, gyulladások), valamint a maszkne,  a hosszú távú maszkviselés következményeként kialakuló száj- és orrkörnyéki bőrprobléma. Bár ez a maszk elhagyásával együtt megszűnik, az arcápolási rutinban mutatkozó trendek a jövőre is kihatnak, így megmarad az otthoni arcpakolások, fátyolmaszkok, intenzív kúrák gyakoribb alkalmazása, a bio- és vegán arcápolók előnyben részesítése, a célzott megoldást nyújtó, problémamegoldó termékek trendje. A minimalista „clean beauty”-ra, vagyis az átlátható összetételű, komplikálatlan hatóanyagú kozmetikumokra, klinikai arcápolókra egyre nagyobb igény mutatkozik. 

Hajszín vesztés

Amikor tavasszal bezártak a fodrászszalonok leginkább az ősz lenövésekkel való szembesülés borzolta a kedélyeket.  Voltak, akik az ősz haj mellett tették le a voksot, mint Helen Mirren, Demi Moore vagy Isabel Marant – ők nem siettek vissza a fodrászszalonba a karantént követően, hogy visszaváltoztassák azt, amire az új élethelyzet adta szemüvegen keresztül immár egyedi stílusjegyként tekintünk: a természetes, ősz tincseket. Néhány évnyi kísérletezést követően a trend, amely összhangban van a globálisan hódító „body positive” szemlélettel, úgy tűnik, ezúttal velünk marad. Sokan mások egy következő lehetséges elzárásra felkészülve mind a mai napig olyan festési technikákat kérnek, mint például az ombre vagy a balayage, ami lenőve sem néz ki zavaróan.

Smink, ami nincs 

A kozmetikai iparon belül a Covid–19 vitathatatlanul legnagyobb vesztese a dekorsmink. A rúzshasználat a maszkviselés miatt teljesen háttérbe szorult, a több réteg alapozó, púder és highlighter helyett a természetesség került fókuszba: az ápolt, egészséges fényű bőr, melynek apró tökéletlenségeit nem kell mindenáron eltakarni. Szemöldök fronton a sűrű, bozontos helyett a szabályos, ápolt verzió lett szinte kötelező. Idén tavasszal a sminkmárkák sorban mutatták be a tartós, maszkálló kollekcióikat, amelyek nem kenődnek el a maszkviselés során, amelyeknek az izzasztó nyári kánikulában maszk nélkül is jó hasznát vehetjük. A manikűr fókuszba került, a körömlakk márkák azóta is ontják a szebbnél-szebb kollekciókat. Sokan ugyanis praktikus okokból visszaszoktak a hagyományos manikűrre.

Plasztikai és esztétikai beavatkozások ideje

Világszerte, így Magyarországon is, azok, akik terveztek valamilyen plasztikai vagy esztétikai kezelést, kihasználták az otthoni regenerálódás lehetőségét, és elvégeztették a régóta halogatott beavatkozást. Ezeknek a lehetőségét sok esetben a költések átcsoportosulása teremtette meg: az utazásokra, éttermekre, szórakozásra el nem költött, megmaradó összegek. A műtétek száma jelentősen megnövekedett, az orvosok pedig a megnövekedett igényeknek megfelelve átszervezték az ellátást és a nyári hónapokban folyamatosan fogadják a pácienseket.  Pszichológusok egyetértenek abban, hogy a plasztikai sebészet életminőséget javító szerepet tölt be a szorongás és bizonytalanság időszakában. A saját életünk feletti kontroll egy módja, amely lehetőséget ad arra, hogy változtassunk azon, amin szeretnénk. 

Szép, új, virtuális világ

A szépségipar szereplőinek akár tetszett, akár nem, át kellett kapcsolniuk „virtuális üzemmódba”. Azok a cégek nyertek teret, amelyek a leghamarabb kapcsoltak, és termékeiket kiegészítő szolgáltatásokkal könnyen elérhetővé tették az online térben. Egy jól kitalált alkalmazással, például egy színárnyalatok „felpróbálását” lehetővé tevő smink applikációval, vagy egy bőranalízisen alapuló, arcápolási rutint összeállító bőrtípus elemző applikációval nagyban megkönnyítik a vásárlók dolgát, hogy a személyes tanácsadás vagy kipróbálási lehetőség nélkül se fogjanak mellé. Ugyancsak megizmosodott az mobil telefonos alkalmazással vezérelt beauty tech készülékek piaca, amelyek személyre szabott arctisztítást, maszkot vagy masszázst nyújtanak a professzionális szinthez közelítő otthoni arcápoláshoz. 

Tudatos szépség 

A globális pandémiának talán egyetlen pozitívuma, hogy sokakat érzékelhetően ráébresztett arra, mennyire ki vagyunk szolgáltatva, ezzel együtt felelősek vagyunk egymásért és ebből következően bolygónk jövőjéért. A társadalmi felelősségvállalás és a környezettudatosság a szépségiparban is mindinkább tetten érhető. A pandémia alatt egyik napról a másikra olyan patinás márkák álltak át kézfertőtlenítő gyártásra és az egészségügyi dolgozók támogatására, mint a Coty, a Clarins, a La Roche-Posay és a Vichy.  Az elmúlt év során olyan megavállalatok, mint a L’Oreal, a Procter&Gamble, a Beiersdorf vagy a Unilever hatalmas lépéseket tettek a környezetre gyakorolt hatásuk, ökológiai lábnyomuk csökkentése érdekében. Kartonból készült tubusokkal, újrafelhasznált csomagolásokkal, utántöltős megoldásokkal csökkentik a szűz műanyag felhasználást és az ökológiai lábnyomukat. A tudatosság a fogyasztók részéről is fókuszba került: 40 százalékuk tartja fontosnak, hogy mit tartalmaz a krémjük, emellett egyre többet nyom a latban az összetevők fenntartható forrásból való beszerzése, valamint a termék környezetkímélő előállítása.