Quantcast

#Movie

„A filmipar következő tíz évének nagy kérdése , hogy a nézők vágynak-e majd a moziélményre”

„A filmipar következő tíz évének nagy kérdése , hogy a nézők vágynak-e majd a moziélményre”
© Klaus Vedfelt

A járvány, illetve a forgalom csökkenése miatt sok filmszínház bezárni kényszerült, a 2020-as év elejéhez képest most féláron kapható amerikai mozikat pedig felvásárolják az olyan óriáscégek, mint az Amazon és a Netflix. Eközben a streamingszolgáltatók piaca soha nem látott számokat produkál.

A filmipar következő tíz évének nagy kérdése az lesz, hogy a gyorsan növekvő streamingszolgáltatói piac a mozi visszaszorulását, esetleg megszűnését jelenti-e, vagy megáll a streaming növekedési üteme, és a nézők továbbra is vágynak majd a moziélményre.

A Netflix előfizetőinek száma 2021-re elérte a 204 millió főt (190 országban), amiből több mint 37 millióan a 2020-as járványidőszakban csatlakoztak. A streamingpiacon egyre nő a verseny: a Netflix, az Amazon Prime, a Hulu vagy az Apple TV után új szereplők lépnek színre, mint az AT&T/Warner HBO Max szolgáltatása, a Disney Plus vagy a ComCast-Universal szolgáltatása, a Peacock, illetve az Amerikában márciusban induló Paramount+, melyek előbb-utóbb elérhetőek lehetnek Magyarországon is. Andy Vajnával az egyik legfontosabb tervünk a Filmalapnál a magyar filmek, dokumentumfilmek, majd rövidfilmek elérhetővé tétele volt egy streamingszolgáltatáson keresztül. Ma a magyar tulajdonú streamingszolgáltatókra (Cinego, Filmio) a külföldieknél olcsóbban lehet előfizetni. 

Ahhoz, hogy a piaci versenyben a Netflix megtartsa vezető szerepét és előfizetőit, elképesztő mennyiségű új és saját készítésű filmre vagy sorozatra, illetve független forrásokból beszerzett tartalomra van szüksége. Ennek érdekében olyan nagy nevekkel szerződik, mint David Fincher rendező vagy Peter Morgan forgatókönyvíró, de többéves megállapodást kötött Meghan Markle és Harry herceg párosával, valamint Michelle és Barack Obamával is. Kérdés azonban, hogy a minőséget és a tartalomdömpinget tudja-e majd hosszú távon is tartani? 

A nézői igények és szokások valóban folyamatosan változnak, a streaming pedig lehetővé teszi azt, amit a mozi nem: a szolgáltatók minden egyes előfizetőjükről pontosan tudják, hogy hol, mit és mikor néznek, és az adatok alapján a szolgáltatók egy algoritmus segítségével, az egyedi nézői adatok ismeretében személyre szabott ajánlást küldenek az előfizetőknek.

Martin Scorsese nemrég egy esszében emelte fel a hangját a valamennyi mozgóképre használt „tartalom” kifejezés ellen, illetve az ellen, hogy a nézői szokások alapján algoritmusok „javasolnak” új néznivalót. Írásában Scorsese a filmművészetet védi, például Fellinit és Godard-t, és ellenzi, hogy világhírű filmrendezők művészi igényességű filmjei „tartalommá” silányuljanak. Márpedig a tavalyi adatok szerint a Netflix-használók napi 3,2 órányi „tartalmat” fogyasztanak átlagban, ami havonta 6 milliárd „közösen streamelt” órát jelent. Van, aki a televízió képernyőjén, más laptopon, iPaden, okostelefonon, esetleg kivetítőn nézi a filmeket, a mozi nagy vásznát azonban a kis képernyők egy ideig még biztosan nem fogják végleg helyettesíteni. Amikor az Alkonyat–Újhold filmben a vámpír Robert Pattinson kockás hasa közeliben megjelent a mozivásznon, egy emberként sóhajtott fel a főként tinilányokból álló nézőtér – ezt nem pótolhatja az otthoni filmnézés. A filmtörténet több mint 100 éve alatt a nézők ugyanis részben a filmek, részben a közösségi élmény kedvéért mentek moziba. 

Egy év hosszú várakozás és reménykedés után újranyitnak a mozik Amerikában és lassan mindenütt a világon. A szabályozások csökkentett kapacitást tesznek csak lehetővé, de a mozisok nagyon bíznak abban, hogy a várva várt hollywoodi nagyfilmek premierdátumait nem halasztják tovább a stúdiók. Az emberek a járvány után azonban várhatóan óvatosabbak lesznek, és az idegenekkel való szoros egymás mellett ülés sokak számára kevésbé lesz vonzó, mint a nappaliban ülve nézni a filmeket. Emiatt olyan izgalmas és szórakoztató terveket lehet már most látni, mint az Öma Cinema elnevezésű „vertikális mozi”, ami a Csillagok háborúja: A sithek bosszúja „Republic Speech” jelenetéhez hasonlóan, „csészealjként” képzeli el a páholyokat. Ezekben 10-15 széken ülhetnének az egy társasághoz tartozók, oldalt és alul-felül is betartva a távolságot.

A cikk eredetileg az Elle magazin 2021. május-júniusi lapszámának Prognózis rovatában jelent meg.