Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

VÉLEMÉNY

A szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem minden ember alapjoga

2022. április 29.

7 perc olvasás

Kovács Gréta

szépség szépségipar vélemény látássérült vak gyengénlátó
A szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem minden ember alapjoga

Bár egyes dekorkozmetikai márkák már elkezdték hozzáférhetőbbé tenni termékeiket a látássérültek számára, a szépségiparnak még mindig egyszerűbb és olcsóbb kizárni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni a bevált recepten. A brit Elle újságírója, Izzie Deibe saját tapasztalatai alapján járta körbe az egyre sürgetőbb problémát.


A dekorkozmetikai termékekhez való vonzódásomat a vak édesanyámtól örököltem: mindketten szeretjük a drága parfümöket és a fenséges illatú fürdősókat; de a rendszeres pedikűrözés is elengedhetetlen számunkra. Édesanyám szemöldöke mindig tökéletesen van szedve, de a korall árnyalatú pirosítóért és a hullámos hajzuhatagért is rajong – pedig a szépségipar egyáltalán nem könnyíti meg a dolgát, sőt! Ahogyan a világon több, mint 290 millió látássérült emberét sem...

Ha őszinte akarok lenni, a legtöbb szépségmárka teljesen kizárja a látássérülteket a vásárlóik közül, kezdve azzal, hogyan csomagolják be és milyen üvegcsébe teszik a terméket; folytatva azzal, hogyan árulják és adják el a vásárlóiknak. Gyerekkoromban édesanyám vak „szemeit” használva igazodtam el dekorkozmetikai márkák polcai között, azóta viszont semmit sem változott a helyzet. Még mindig édesanyám jól bevált termékei alkotják a bőr-és sminkápolási szereim többségét – mindez pedig csak azért van, mert a szépségipar nem törődik azzal, hogy látássérültek is használhassák a termékeiket. Bár néhány márka már elindult az esélyegyenlőség és akadálymentesítés felé vezető úton, de az az igazság, hogy még mindig egyszerűbb és olcsóbb kihagyni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni néhány dolgon.

A vakok nem sminkelhetnek?

„A társadalomnak van egy egészen elvetemült és furcsa felfogása arról, mit is jelent vaknak lenni, amiből teljesen kimarad az, hogy a vakok szeretik a szépségápolási termékeket. Márpedig léteznek látássérült beauty-rajongók, ráadásul nem is kevesen! Bár a legtöbb látó ember nem tudja megérteni, hogy egy vak ember miért kontúrozná az arcát, göndörítené a haját vagy önbarnítózná magát, de az az igazság, hogy mindez nekünk az emberi közösséghez való tartozásról, a kedves kis rituálékról, a kreativitásról és a személyiségünk kifejezéséről szól”

– mondja Sassy Wyatt, a 31 éves látássérült influencer, akinek a szépségápolás az önbizalomról szól. Állítása szerint a környezetében élők nagyon keveset várnak el a külsejével kapcsolatban.

„Pedig nem születtem vaknak, ismerem a színeket és a sminkelés szépségét is. A beautytermékek segítenek abban, hogy azzá az emberré válhassak, aki lenni akarok: magabiztosnak és szépnek érzem magam tőlük.”

De hogyan is lehetne a szépségipar a látássérültek számára is jól megközelíthető?

Először is a termékek csomagolásán a márkáknak Braille-írással is fel kellene tüntetni a leírást – ennek segítségével ugyanis a vakok vagy gyengénlátók számára is könnyen azonosítható lenne az adott termék. Ezt jelenleg csak néhány dekorkozmetikai márka (L’Occitane, Bioderma, Dr. Jart stb.) alkalmazza, de a többség nem foglalkozik ezzel, mert nem lenne elég „költséghatékony” a látássérültek számára is elérhető csomagolás gyártása.

Ezt a problémát kiküszöbölve, a Blind Beauty megalkotója, a brit Hazal Baybasin Braille-írással jelölt csomagolással kezdett el árulni különböző szépségtermékeket.

„Nagyon kevés helyen használnak Braille-nyomtatót, nekem is kihívás volt megtalálni őket. Akinek pedig van ilyen gépe, az nagyon-nagyon drágán dolgozik. Frusztráló, hogy többért kell kínálnom egy terméket azért, hogy mindenki számára olvasható legyen a csomagolása. Nekem csak egy kis beauty brandem van, de egy multimilliárdos cég, aki azért megengedheti magának, miért is ne tehetné mindenki számára olvashatóvá a termékek csomagolását?”

– teszi fel a jogos kérdést Hazal Baybasin, aki szerint az sem segít, hogy a látássérültek mindössze 10%-a sajátította el a Braille-írást, tehát részben ezért nem készítenek a nagyvállalatok ilyen csomagolást.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Blind Beauty® (@blindbeautyuk) által megosztott bejegyzés

Ezek után azt hihetnénk, hogy az online vásárlás könnyebb a látássérülteknek, de ez közel sincs így: a legtöbb márka honlapja ugyanis nem rendelkezik audiós hangfelolvasóval, aminek segítségével bárki jóval egyszerűbben beszerezhetné a kívánt termékeket. Persze az sem nyújtana tökéletes megoldást, hiszen a legtöbb márka nem az árnyalatok nevével jelzi a termékeket, hanem különböző fantázianevekkel látja el őket: az „ártatlan angyal” és a „démoni vonzerő” pedig nem sokat mond annak, aki nem lát. Az online vásárlás tehát nem jöhet szóba, így marad a fizikai vásárlás – viszont ez sem különösebben jó élmény.

A látássérültek számára hihetetlenül nagy stressz a fizikai vásárlással együtt járó teher, de a boltokban dolgozók sem nagyon tudják kezelni az ilyen helyzeteket. A vakok nem nézelődhetnek szabadon, nem tudják tesztelni az adott terméket, sőt, még egy egyszerű parfüm kipróbálása is nagy kihívás a számukra.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sassy Wyatt (@sassywyattofficial) által megosztott bejegyzés

„Voltak már nagyon kellemetlen vásárlási élményeim… Ilyenkor általában több bolti eladó van mellettem, mert igazából egyikük sem tudja, mit mondjon vagy mivel segítsen nekem. Rém kellemetlen az egész”

– mondja Sassy Wyatt, aki szerint a bolti eladók nem kapnak képesítést arra vonatkozólag, hogyan segíthetnek egy vak vásárolnak. Segítéségre viszont, mint mondja, mindig szüksége van, mert egyedül biztosan összetörne valamit. Az influencer szerint a tökéletes vásárlási megoldás egy olyan korlát felállítása volna, mely már a bejárattól kezdve elvezet egy pultig, ahol egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező bolti eladó tudna segíteni a választásban a látássérült vásárlóknak.

Ez a megoldás viszont rendkívül költséges, csakúgy, mint egy személyes sminktanácsadás, ami a legtöbbször csak a luxuskategóriás márkáknál vehető igénybe – akkor is csak vásárláshoz kötötten. Arról viszont ne feledkezzünk meg, hogy a látássérült emberek csak bizonyos (értsd kevés) százaléka rendelkezik rendszeres munkajövedelemmel, ami közel sem elég egy 15-20 ezer forintos rúzs vagy egy szemhéjpaletta megvásárlásához.

Az tehát a szomorú igazság, hogy bár a szépségiparnak minden lehetősége meglenne ahhoz, hogy a látássérültek számára is egyenlő vásárlói élményt nyújtsanak, a legtöbb márka ezt nem teszi meg, mert az nem lenne számukra gazdaságilag megtérülő. Ez elfogadhatatlan. 2022-ben egy támogatóbb, körültekintőbb és egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező szépségiparra van szükség azért, mert a szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem mindenkinek az alapjoga.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

L’OCCITANE UK IRELAND (@loccitane_uk_ire) által megosztott bejegyzés

Via

Szerintünk ezek is érdekelni fognak:

Újabb helyen tilos az abortusz, 10 év büntetés járhat érte

A XXI. század a dühöngés kora

„Az, hogy félünk, nagyon is rendben van!” – klinikai szakpszichológussal beszélgettünk az ukrán helyzet kapcsán

A ROVAT LEGNÉPSZERŰBB CIKKEI

A frizura, ami teljesen tönkreteszi a hajat a fodrászok szerint
1

A frizura, ami teljesen tönkreteszi a hajat a fodrászok szerint

2023.07.08. 3 perc olvasás

A frizura, ami teljesen tönkreteszi a hajat a fodrászok szerint

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje
2

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje

2023.01.21. 3 perc olvasás

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje

A körömszín, amit mindenki viselni fog idén ősszel
3

A körömszín, amit mindenki viselni fog idén ősszel

2022.08.27. 3 perc olvasás

A körömszín, amit mindenki viselni fog idén ősszel

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon
4

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon

2023.03.05. 2 perc olvasás

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon
5

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon

2022.09.23. 3 perc olvasás

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül
6

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül

2022.10.13. 1 perc olvasás

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín
7

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín

2022.07.13. 3 perc olvasás

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín

Ez az újfajta francia manikűr lesz 2023 slágere
8

Ez az újfajta francia manikűr lesz 2023 slágere

2023.02.07. 1 perc olvasás

Ez az újfajta francia manikűr lesz 2023 slágere

ezek is érdekelhetnek

Ez nem varázslat, hanem tudomány!

Ez nem varázslat, hanem tudomány!

2024.04.15. 7 perc olvasás

Calecim

Tökéletes arcbőr és smink a nagy napra a Lancôme Beauty Tech segítségével!

Támogatott tartalom

Tökéletes arcbőr és smink a nagy napra a Lancôme Beauty Tech segítségével!

Támogatott tartalom

2024.04.11. 3 perc olvasás

esküvő

Kihagyhatatlan kedvezmények a Harangvölgyi szalonokban

Támogatott tartalom

Kihagyhatatlan kedvezmények a Harangvölgyi szalonokban

Támogatott tartalom

2024.04.11. 2 perc olvasás

szépségápolás

Fedezd fel az új csodaszérumot, amely királynői bőrápolást ígér!

Támogatott tartalom

Fedezd fel az új csodaszérumot, amely királynői bőrápolást ígér!

Támogatott tartalom

2024.04.10. 2 perc olvasás

Lehet még olyan erős és ragyogó a hajad, mint régen

Támogatott tartalom

Lehet még olyan erős és ragyogó a hajad, mint régen

Támogatott tartalom

2024.03.27. 3 perc olvasás

Kérastase Première

Bemutatkozik a Dyson eddigi legintelligensebb hajszárítója

Támogatott tartalom

Bemutatkozik a Dyson eddigi legintelligensebb hajszárítója

Támogatott tartalom

2024.03.22. 4 perc olvasás

hajformázás

Harcolj a barna foltok ellen a L'Oréal Paris Bright Reveal kollekciójával!

Támogatott tartalom

Harcolj a barna foltok ellen a L'Oréal Paris Bright Reveal kollekciójával!

Támogatott tartalom

2024.03.18. 5 perc olvasás

bőrápolás

3 klasszikus körömtrend, ami sosem megy ki a divatból

3 klasszikus körömtrend, ami sosem megy ki a divatból

2024.03.14. 2 perc olvasás

Időtlenség

Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves