Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

VÉLEMÉNY

A szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem minden ember alapjoga

2022. április 29.

7 perc olvasás

ELLE
szépség látássérült vak gyengénlátó vak influencer szépségápolás vakon
A szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem minden ember alapjoga

Bár egyes dekorkozmetikai márkák már elkezdték hozzáférhetőbbé tenni termékeiket a látássérültek számára, a szépségiparnak még mindig egyszerűbb és olcsóbb kizárni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni a bevált recepten. A brit Elle újságírója, Izzie Deibe saját tapasztalatai alapján járta körbe az egyre sürgetőbb problémát.


A dekorkozmetikai termékekhez való vonzódásomat a vak édesanyámtól örököltem: mindketten szeretjük a drága parfümöket és a fenséges illatú fürdősókat; de a rendszeres pedikűrözés is elengedhetetlen számunkra. Édesanyám szemöldöke mindig tökéletesen van szedve, de a korall árnyalatú pirosítóért és a hullámos hajzuhatagért is rajong – pedig a szépségipar egyáltalán nem könnyíti meg a dolgát, sőt! Ahogyan a világon több, mint 290 millió látássérült emberét sem...

Ha őszinte akarok lenni, a legtöbb szépségmárka teljesen kizárja a látássérülteket a vásárlóik közül, kezdve azzal, hogyan csomagolják be és milyen üvegcsébe teszik a terméket; folytatva azzal, hogyan árulják és adják el a vásárlóiknak. Gyerekkoromban édesanyám vak „szemeit” használva igazodtam el dekorkozmetikai márkák polcai között, azóta viszont semmit sem változott a helyzet. Még mindig édesanyám jól bevált termékei alkotják a bőr-és sminkápolási szereim többségét – mindez pedig csak azért van, mert a szépségipar nem törődik azzal, hogy látássérültek is használhassák a termékeiket. Bár néhány márka már elindult az esélyegyenlőség és akadálymentesítés felé vezető úton, de az az igazság, hogy még mindig egyszerűbb és olcsóbb kihagyni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni néhány dolgon.

A vakok nem sminkelhetnek?

„A társadalomnak van egy egészen elvetemült és furcsa felfogása arról, mit is jelent vaknak lenni, amiből teljesen kimarad az, hogy a vakok szeretik a szépségápolási termékeket. Márpedig léteznek látássérült beauty-rajongók, ráadásul nem is kevesen! Bár a legtöbb látó ember nem tudja megérteni, hogy egy vak ember miért kontúrozná az arcát, göndörítené a haját vagy önbarnítózná magát, de az az igazság, hogy mindez nekünk az emberi közösséghez való tartozásról, a kedves kis rituálékról, a kreativitásról és a személyiségünk kifejezéséről szól”

– mondja Sassy Wyatt, a 31 éves látássérült influencer, akinek a szépségápolás az önbizalomról szól. Állítása szerint a környezetében élők nagyon keveset várnak el a külsejével kapcsolatban.

„Pedig nem születtem vaknak, ismerem a színeket és a sminkelés szépségét is. A beautytermékek segítenek abban, hogy azzá az emberré válhassak, aki lenni akarok: magabiztosnak és szépnek érzem magam tőlük.”

De hogyan is lehetne a szépségipar a látássérültek számára is jól megközelíthető?

Először is a termékek csomagolásán a márkáknak Braille-írással is fel kellene tüntetni a leírást – ennek segítségével ugyanis a vakok vagy gyengénlátók számára is könnyen azonosítható lenne az adott termék. Ezt jelenleg csak néhány dekorkozmetikai márka (L’Occitane, Bioderma, Dr. Jart stb.) alkalmazza, de a többség nem foglalkozik ezzel, mert nem lenne elég „költséghatékony” a látássérültek számára is elérhető csomagolás gyártása.

Ezt a problémát kiküszöbölve, a Blind Beauty megalkotója, a brit Hazal Baybasin Braille-írással jelölt csomagolással kezdett el árulni különböző szépségtermékeket.

„Nagyon kevés helyen használnak Braille-nyomtatót, nekem is kihívás volt megtalálni őket. Akinek pedig van ilyen gépe, az nagyon-nagyon drágán dolgozik. Frusztráló, hogy többért kell kínálnom egy terméket azért, hogy mindenki számára olvasható legyen a csomagolása. Nekem csak egy kis beauty brandem van, de egy multimilliárdos cég, aki azért megengedheti magának, miért is ne tehetné mindenki számára olvashatóvá a termékek csomagolását?”

– teszi fel a jogos kérdést Hazal Baybasin, aki szerint az sem segít, hogy a látássérültek mindössze 10%-a sajátította el a Braille-írást, tehát részben ezért nem készítenek a nagyvállalatok ilyen csomagolást.

Ezek után azt hihetnénk, hogy az online vásárlás könnyebb a látássérülteknek, de ez közel sincs így: a legtöbb márka honlapja ugyanis nem rendelkezik audiós hangfelolvasóval, aminek segítségével bárki jóval egyszerűbben beszerezhetné a kívánt termékeket. Persze az sem nyújtana tökéletes megoldást, hiszen a legtöbb márka nem az árnyalatok nevével jelzi a termékeket, hanem különböző fantázianevekkel látja el őket: az „ártatlan angyal” és a „démoni vonzerő” pedig nem sokat mond annak, aki nem lát. Az online vásárlás tehát nem jöhet szóba, így marad a fizikai vásárlás – viszont ez sem különösebben jó élmény.

A látássérültek számára hihetetlenül nagy stressz a fizikai vásárlással együtt járó teher, de a boltokban dolgozók sem nagyon tudják kezelni az ilyen helyzeteket. A vakok nem nézelődhetnek szabadon, nem tudják tesztelni az adott terméket, sőt, még egy egyszerű parfüm kipróbálása is nagy kihívás a számukra.

„Voltak már nagyon kellemetlen vásárlási élményeim… Ilyenkor általában több bolti eladó van mellettem, mert igazából egyikük sem tudja, mit mondjon vagy mivel segítsen nekem. Rém kellemetlen az egész”

– mondja Sassy Wyatt, aki szerint a bolti eladók nem kapnak képesítést arra vonatkozólag, hogyan segíthetnek egy vak vásárolnak. Segítéségre viszont, mint mondja, mindig szüksége van, mert egyedül biztosan összetörne valamit. Az influencer szerint a tökéletes vásárlási megoldás egy olyan korlát felállítása volna, mely már a bejárattól kezdve elvezet egy pultig, ahol egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező bolti eladó tudna segíteni a választásban a látássérült vásárlóknak.

Ez a megoldás viszont rendkívül költséges, csakúgy, mint egy személyes sminktanácsadás, ami a legtöbbször csak a luxuskategóriás márkáknál vehető igénybe – akkor is csak vásárláshoz kötötten. Arról viszont ne feledkezzünk meg, hogy a látássérült emberek csak bizonyos (értsd kevés) százaléka rendelkezik rendszeres munkajövedelemmel, ami közel sem elég egy 15-20 ezer forintos rúzs vagy egy szemhéjpaletta megvásárlásához.

Az tehát a szomorú igazság, hogy bár a szépségiparnak minden lehetősége meglenne ahhoz, hogy a látássérültek számára is egyenlő vásárlói élményt nyújtsanak, a legtöbb márka ezt nem teszi meg, mert az nem lenne számukra gazdaságilag megtérülő. Ez elfogadhatatlan. 2022-ben egy támogatóbb, körültekintőbb és egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező szépségiparra van szükség azért, mert a szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem mindenkinek az alapjoga.

Via

Szerintünk ezek is érdekelni fognak:

Újabb helyen tilos az abortusz, 10 év büntetés járhat érte

A XXI. század a dühöngés kora

„Az, hogy félünk, nagyon is rendben van!” – klinikai szakpszichológussal beszélgettünk az ukrán helyzet kapcsán

A ROVAT LEGNÉPSZERŰBB CIKKEI

Millie Bobby Brown a nyár legmenőbb fonását viseli
1

Millie Bobby Brown a nyár legmenőbb fonását viseli

2022.05.27. 1 perc olvasás

Millie Bobby Brown a nyár legmenőbb fonását viseli

Lebukott: Katalin hercegné ezeken a szépészeti beavatkozáson eshetett át
2

Lebukott: Katalin hercegné ezeken a szépészeti beavatkozáson eshetett át

2022.08.28. 3 perc olvasás

Lebukott: Katalin hercegné ezeken a szépészeti beavatkozáson eshetett át

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje
3

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje

2023.01.21. 3 perc olvasás

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon
4

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon

2022.09.23. 3 perc olvasás

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon
5

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon

2023.03.05. 2 perc olvasás

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon

A körömszín, amit mindenki viselni fog idén ősszel
6

A körömszín, amit mindenki viselni fog idén ősszel

2022.08.27. 3 perc olvasás

A körömszín, amit mindenki viselni fog idén ősszel

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín
7

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín

2022.07.13. 3 perc olvasás

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül
8

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül

2022.10.13. 1 perc olvasás

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül

ezek is érdekelhetnek

A wellness koktél az internet új kedvence: tökéletes bőrt és hajat ígér

A wellness koktél az internet új kedvence: tökéletes bőrt és hajat ígér

2022.06.16. 2 perc olvasás

EGÉSZSÉG

Mennyire biztonságos a fox eye műtét, és miért van érte minden sztár oda?

Mennyire biztonságos a fox eye műtét, és miért van érte minden sztár oda?

2022.06.06. 5 perc olvasás

SZÉPSÉGTREND

9 másodpercenként adnak el ebből a barnítóból, a vásárlók szerint nem foltosodik és nem sárgul

9 másodpercenként adnak el ebből a barnítóból, a vásárlók szerint nem foltosodik és nem sárgul

2022.05.31. 3 perc olvasás

ÖNBARNÍTÓ

Egy vizsgálat szerint Amber Heard a világ legszebb nője

Egy vizsgálat szerint Amber Heard a világ legszebb nője

2022.05.31. 3 perc olvasás

TUDOMÁNY

Kylie Jenner újjáéleszti a 90-es évek extrém vékony szemöldökét

Kylie Jenner újjáéleszti a 90-es évek extrém vékony szemöldökét

2022.05.25. 2 perc olvasás

SZEMÖLDÖKTREND

A TikTok új szépségőrületére nincsenek szavak

A TikTok új szépségőrületére nincsenek szavak

2022.05.18. 2 perc olvasás

Ez a masszázs most mindenki kedvence: akár két centit is fogyhatsz vele óránként

Ez a masszázs most mindenki kedvence: akár két centit is fogyhatsz vele óránként

2022.05.15. 3 perc olvasás

NYIROKMASSZÁZS

„18 hónapja nem mostam hajat, ez történt"

„18 hónapja nem mostam hajat, ez történt"

2022.05.13. 3 perc olvasás

SAMPON NÉLKÜLI ÉLET

Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves