Bár egyes dekorkozmetikai márkák már elkezdték hozzáférhetőbbé tenni termékeiket a látássérültek számára, a szépségiparnak még mindig egyszerűbb és olcsóbb kizárni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni a bevált recepten. A brit Elle újságírója, Izzie Deibe saját tapasztalatai alapján járta körbe az egyre sürgetőbb problémát.
A dekorkozmetikai termékekhez való vonzódásomat a vak édesanyámtól örököltem: mindketten szeretjük a drága parfümöket és a fenséges illatú fürdősókat; de a rendszeres pedikűrözés is elengedhetetlen számunkra. Édesanyám szemöldöke mindig tökéletesen van szedve, de a korall árnyalatú pirosítóért és a hullámos hajzuhatagért is rajong – pedig a szépségipar egyáltalán nem könnyíti meg a dolgát, sőt! Ahogyan a világon több, mint 290 millió látássérült emberét sem...
Ha őszinte akarok lenni, a legtöbb szépségmárka teljesen kizárja a látássérülteket a vásárlóik közül, kezdve azzal, hogyan csomagolják be és milyen üvegcsébe teszik a terméket; folytatva azzal, hogyan árulják és adják el a vásárlóiknak. Gyerekkoromban édesanyám vak „szemeit” használva igazodtam el dekorkozmetikai márkák polcai között, azóta viszont semmit sem változott a helyzet. Még mindig édesanyám jól bevált termékei alkotják a bőr-és sminkápolási szereim többségét – mindez pedig csak azért van, mert a szépségipar nem törődik azzal, hogy látássérültek is használhassák a termékeiket. Bár néhány márka már elindult az esélyegyenlőség és akadálymentesítés felé vezető úton, de az az igazság, hogy még mindig egyszerűbb és olcsóbb kihagyni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni néhány dolgon.
„A társadalomnak van egy egészen elvetemült és furcsa felfogása arról, mit is jelent vaknak lenni, amiből teljesen kimarad az, hogy a vakok szeretik a szépségápolási termékeket. Márpedig léteznek látássérült beauty-rajongók, ráadásul nem is kevesen! Bár a legtöbb látó ember nem tudja megérteni, hogy egy vak ember miért kontúrozná az arcát, göndörítené a haját vagy önbarnítózná magát, de az az igazság, hogy mindez nekünk az emberi közösséghez való tartozásról, a kedves kis rituálékról, a kreativitásról és a személyiségünk kifejezéséről szól”
– mondja Sassy Wyatt, a 31 éves látássérült influencer, akinek a szépségápolás az önbizalomról szól. Állítása szerint a környezetében élők nagyon keveset várnak el a külsejével kapcsolatban.
„Pedig nem születtem vaknak, ismerem a színeket és a sminkelés szépségét is. A beautytermékek segítenek abban, hogy azzá az emberré válhassak, aki lenni akarok: magabiztosnak és szépnek érzem magam tőlük.”
Először is a termékek csomagolásán a márkáknak Braille-írással is fel kellene tüntetni a leírást – ennek segítségével ugyanis a vakok vagy gyengénlátók számára is könnyen azonosítható lenne az adott termék. Ezt jelenleg csak néhány dekorkozmetikai márka (L’Occitane, Bioderma, Dr. Jart stb.) alkalmazza, de a többség nem foglalkozik ezzel, mert nem lenne elég „költséghatékony” a látássérültek számára is elérhető csomagolás gyártása.
Ezt a problémát kiküszöbölve, a Blind Beauty megalkotója, a brit Hazal Baybasin Braille-írással jelölt csomagolással kezdett el árulni különböző szépségtermékeket.
„Nagyon kevés helyen használnak Braille-nyomtatót, nekem is kihívás volt megtalálni őket. Akinek pedig van ilyen gépe, az nagyon-nagyon drágán dolgozik. Frusztráló, hogy többért kell kínálnom egy terméket azért, hogy mindenki számára olvasható legyen a csomagolása. Nekem csak egy kis beauty brandem van, de egy multimilliárdos cég, aki azért megengedheti magának, miért is ne tehetné mindenki számára olvashatóvá a termékek csomagolását?”
– teszi fel a jogos kérdést Hazal Baybasin, aki szerint az sem segít, hogy a látássérültek mindössze 10%-a sajátította el a Braille-írást, tehát részben ezért nem készítenek a nagyvállalatok ilyen csomagolást.
Ezek után azt hihetnénk, hogy az online vásárlás könnyebb a látássérülteknek, de ez közel sincs így: a legtöbb márka honlapja ugyanis nem rendelkezik audiós hangfelolvasóval, aminek segítségével bárki jóval egyszerűbben beszerezhetné a kívánt termékeket. Persze az sem nyújtana tökéletes megoldást, hiszen a legtöbb márka nem az árnyalatok nevével jelzi a termékeket, hanem különböző fantázianevekkel látja el őket: az „ártatlan angyal” és a „démoni vonzerő” pedig nem sokat mond annak, aki nem lát. Az online vásárlás tehát nem jöhet szóba, így marad a fizikai vásárlás – viszont ez sem különösebben jó élmény.
A látássérültek számára hihetetlenül nagy stressz a fizikai vásárlással együtt járó teher, de a boltokban dolgozók sem nagyon tudják kezelni az ilyen helyzeteket. A vakok nem nézelődhetnek szabadon, nem tudják tesztelni az adott terméket, sőt, még egy egyszerű parfüm kipróbálása is nagy kihívás a számukra.
„Voltak már nagyon kellemetlen vásárlási élményeim… Ilyenkor általában több bolti eladó van mellettem, mert igazából egyikük sem tudja, mit mondjon vagy mivel segítsen nekem. Rém kellemetlen az egész”
– mondja Sassy Wyatt, aki szerint a bolti eladók nem kapnak képesítést arra vonatkozólag, hogyan segíthetnek egy vak vásárolnak. Segítéségre viszont, mint mondja, mindig szüksége van, mert egyedül biztosan összetörne valamit. Az influencer szerint a tökéletes vásárlási megoldás egy olyan korlát felállítása volna, mely már a bejárattól kezdve elvezet egy pultig, ahol egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező bolti eladó tudna segíteni a választásban a látássérült vásárlóknak.
Ez a megoldás viszont rendkívül költséges, csakúgy, mint egy személyes sminktanácsadás, ami a legtöbbször csak a luxuskategóriás márkáknál vehető igénybe – akkor is csak vásárláshoz kötötten. Arról viszont ne feledkezzünk meg, hogy a látássérült emberek csak bizonyos (értsd kevés) százaléka rendelkezik rendszeres munkajövedelemmel, ami közel sem elég egy 15-20 ezer forintos rúzs vagy egy szemhéjpaletta megvásárlásához.
Az tehát a szomorú igazság, hogy bár a szépségiparnak minden lehetősége meglenne ahhoz, hogy a látássérültek számára is egyenlő vásárlói élményt nyújtsanak, a legtöbb márka ezt nem teszi meg, mert az nem lenne számukra gazdaságilag megtérülő. Ez elfogadhatatlan. 2022-ben egy támogatóbb, körültekintőbb és egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező szépségiparra van szükség azért, mert a szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem mindenkinek az alapjoga.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!