Bár egyes dekorkozmetikai márkák már elkezdték hozzáférhetőbbé tenni termékeiket a látássérültek számára, a szépségiparnak még mindig egyszerűbb és olcsóbb kizárni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni a bevált recepten. A brit Elle újságírója, Izzie Deibe saját tapasztalatai alapján járta körbe az egyre sürgetőbb problémát.
A dekorkozmetikai termékekhez való vonzódásomat a vak édesanyámtól örököltem: mindketten szeretjük a drága parfümöket és a fenséges illatú fürdősókat; de a rendszeres pedikűrözés is elengedhetetlen számunkra. Édesanyám szemöldöke mindig tökéletesen van szedve, de a korall árnyalatú pirosítóért és a hullámos hajzuhatagért is rajong – pedig a szépségipar egyáltalán nem könnyíti meg a dolgát, sőt! Ahogyan a világon több, mint 290 millió látássérült emberét sem...
Ha őszinte akarok lenni, a legtöbb szépségmárka teljesen kizárja a látássérülteket a vásárlóik közül, kezdve azzal, hogyan csomagolják be és milyen üvegcsébe teszik a terméket; folytatva azzal, hogyan árulják és adják el a vásárlóiknak. Gyerekkoromban édesanyám vak „szemeit” használva igazodtam el dekorkozmetikai márkák polcai között, azóta viszont semmit sem változott a helyzet. Még mindig édesanyám jól bevált termékei alkotják a bőr-és sminkápolási szereim többségét – mindez pedig csak azért van, mert a szépségipar nem törődik azzal, hogy látássérültek is használhassák a termékeiket. Bár néhány márka már elindult az esélyegyenlőség és akadálymentesítés felé vezető úton, de az az igazság, hogy még mindig egyszerűbb és olcsóbb kihagyni egy teljes demográfiai csoportot a vásárlóik közül, mint változtatni néhány dolgon.
„A társadalomnak van egy egészen elvetemült és furcsa felfogása arról, mit is jelent vaknak lenni, amiből teljesen kimarad az, hogy a vakok szeretik a szépségápolási termékeket. Márpedig léteznek látássérült beauty-rajongók, ráadásul nem is kevesen! Bár a legtöbb látó ember nem tudja megérteni, hogy egy vak ember miért kontúrozná az arcát, göndörítené a haját vagy önbarnítózná magát, de az az igazság, hogy mindez nekünk az emberi közösséghez való tartozásról, a kedves kis rituálékról, a kreativitásról és a személyiségünk kifejezéséről szól”
– mondja Sassy Wyatt, a 31 éves látássérült influencer, akinek a szépségápolás az önbizalomról szól. Állítása szerint a környezetében élők nagyon keveset várnak el a külsejével kapcsolatban.
„Pedig nem születtem vaknak, ismerem a színeket és a sminkelés szépségét is. A beautytermékek segítenek abban, hogy azzá az emberré válhassak, aki lenni akarok: magabiztosnak és szépnek érzem magam tőlük.”
Először is a termékek csomagolásán a márkáknak Braille-írással is fel kellene tüntetni a leírást – ennek segítségével ugyanis a vakok vagy gyengénlátók számára is könnyen azonosítható lenne az adott termék. Ezt jelenleg csak néhány dekorkozmetikai márka (L’Occitane, Bioderma, Dr. Jart stb.) alkalmazza, de a többség nem foglalkozik ezzel, mert nem lenne elég „költséghatékony” a látássérültek számára is elérhető csomagolás gyártása.
Ezt a problémát kiküszöbölve, a Blind Beauty megalkotója, a brit Hazal Baybasin Braille-írással jelölt csomagolással kezdett el árulni különböző szépségtermékeket.
„Nagyon kevés helyen használnak Braille-nyomtatót, nekem is kihívás volt megtalálni őket. Akinek pedig van ilyen gépe, az nagyon-nagyon drágán dolgozik. Frusztráló, hogy többért kell kínálnom egy terméket azért, hogy mindenki számára olvasható legyen a csomagolása. Nekem csak egy kis beauty brandem van, de egy multimilliárdos cég, aki azért megengedheti magának, miért is ne tehetné mindenki számára olvashatóvá a termékek csomagolását?”
– teszi fel a jogos kérdést Hazal Baybasin, aki szerint az sem segít, hogy a látássérültek mindössze 10%-a sajátította el a Braille-írást, tehát részben ezért nem készítenek a nagyvállalatok ilyen csomagolást.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ezek után azt hihetnénk, hogy az online vásárlás könnyebb a látássérülteknek, de ez közel sincs így: a legtöbb márka honlapja ugyanis nem rendelkezik audiós hangfelolvasóval, aminek segítségével bárki jóval egyszerűbben beszerezhetné a kívánt termékeket. Persze az sem nyújtana tökéletes megoldást, hiszen a legtöbb márka nem az árnyalatok nevével jelzi a termékeket, hanem különböző fantázianevekkel látja el őket: az „ártatlan angyal” és a „démoni vonzerő” pedig nem sokat mond annak, aki nem lát. Az online vásárlás tehát nem jöhet szóba, így marad a fizikai vásárlás – viszont ez sem különösebben jó élmény.
A látássérültek számára hihetetlenül nagy stressz a fizikai vásárlással együtt járó teher, de a boltokban dolgozók sem nagyon tudják kezelni az ilyen helyzeteket. A vakok nem nézelődhetnek szabadon, nem tudják tesztelni az adott terméket, sőt, még egy egyszerű parfüm kipróbálása is nagy kihívás a számukra.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Voltak már nagyon kellemetlen vásárlási élményeim… Ilyenkor általában több bolti eladó van mellettem, mert igazából egyikük sem tudja, mit mondjon vagy mivel segítsen nekem. Rém kellemetlen az egész”
– mondja Sassy Wyatt, aki szerint a bolti eladók nem kapnak képesítést arra vonatkozólag, hogyan segíthetnek egy vak vásárolnak. Segítéségre viszont, mint mondja, mindig szüksége van, mert egyedül biztosan összetörne valamit. Az influencer szerint a tökéletes vásárlási megoldás egy olyan korlát felállítása volna, mely már a bejárattól kezdve elvezet egy pultig, ahol egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező bolti eladó tudna segíteni a választásban a látássérült vásárlóknak.
Ez a megoldás viszont rendkívül költséges, csakúgy, mint egy személyes sminktanácsadás, ami a legtöbbször csak a luxuskategóriás márkáknál vehető igénybe – akkor is csak vásárláshoz kötötten. Arról viszont ne feledkezzünk meg, hogy a látássérült emberek csak bizonyos (értsd kevés) százaléka rendelkezik rendszeres munkajövedelemmel, ami közel sem elég egy 15-20 ezer forintos rúzs vagy egy szemhéjpaletta megvásárlásához.
Az tehát a szomorú igazság, hogy bár a szépségiparnak minden lehetősége meglenne ahhoz, hogy a látássérültek számára is egyenlő vásárlói élményt nyújtsanak, a legtöbb márka ezt nem teszi meg, mert az nem lenne számukra gazdaságilag megtérülő. Ez elfogadhatatlan. 2022-ben egy támogatóbb, körültekintőbb és egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező szépségiparra van szükség azért, mert a szépség nemcsak a látó emberek kiváltsága, hanem mindenkinek az alapjoga.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!