2015-ös TED-előadását több mint kétmilliószor nézték meg
Neri Oxman építész és tervező óvatosan lépked fölfelé a lépcsőn a Massachusettsi Technológiai Intézet (MIT) Kresge Auditorium színpadára. Hét hónapos terhes, fekete felsőt, fekete bársonynadrágot és fekete, magas tűsarkú csizmát visel, göndör haját szokás szerint lazán feltűzte, hogy szinte glóriát formáz a feje körül. A színpadról üdvözült mosolyt villant a közönségre, amely azért gyűlt össze, hogy felavassák az egyetem új számítástechnikai intézetét. „Egyre nehezebb megkülönböztetni az ember és a természet által alkotott dolgokat – kezdi a beszédét, miközben a kezét domborodó pocakján pihenteti. – Én és a kollégáim hiszünk a jövőben. Nem építünk, hanem növesztünk.”
Oxman 2010 óta vezeti az MIT médialaboratóriumának egyik kutatócsoportját, amely arról híres, hogy radikálisan új, teljességgel interdiszciplináris munkákat hoz létre – de Neri Oxman munkássága még ezen belül is olyan újító, hogy új kifejezést kellett létrehozni a leírására: ő anyagi ökológiának hívja. Számítógépes dizájnt és építészeti elemeket, 3D-s nyomtatást, anyagmérnökséget és szintetikus biológiát használ, hogy kifejlessze megoldásait olyan problémákra, „amelyek talán még nem is léteznek”. Létrehozott például egy fotoszintetizáló baktériumokból álló öltözéket is, ami a napfényt cukorrá alakítja, hogy a Földön kívül is lehessen használni. Majdnem minden munkájában jelen van az az ősi, fraktális szépség, ami csak a természetben található meg, ezért gyakran Leonardo da Vincihez hasonlítják – miközben úgy néz ki, mint egy filmsztár.
Már az MIT-n 2010-ben megszerzett PhD-fokozata előtt is úgy tartották számon a most 43 éves Neri Oxmant mint a szakterülete egyik vezető koponyáját, az őt körülvevő tisztelet pedig azóta csak nőtt. 2015-ös TED-előadását több mint kétmilliószor nézték meg, tavaly megnyerte a Cooper Hewitt Nemzeti Design Díjat, februárban pedig a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMA) nyílik kiállítása. Munkássága olyan emberek figyelmét is felkeltette, mint Björk, akinek különleges 3D-s maszkokat tervezett, Iris van Herpen divattervező, akivel 3D nyomtatású ruhák kidolgozásán munkálkodtak, vagy a dalai láma és Brad Pitt. Utóbbi kettőt az a futurisztikus megjelenésű masszázsfotel érdekelte, ami az emberi hangot alakítja vibrálássá. A szintén úttörő tudós, Danny Hillis szerint: a jövőből visszatekintve egészen egyértelmű lesz, hogy Neri Oxman mindenkinél hamarabb megérezte, merre tart a világ.
Neri Oxman olyan épületeket képzel el, amelyeknek 3D nyomtatással készült üveghomlokzata a napenergiát hasznosítja, és szabályozza a belső hőmérsékletet. Az általa tervezett Aguahoja I egy olyan öt méter magas szerkezet, mely úgy néz ki, mint egy hatalmas, összehajtogatott tücsökszárnyakból felépített szentély. Az Aguahoja I-t 3D nyomtatású, változó koncentrációjú, szilárdságú, átlátszóságú és merevségű membránokból építették fel. Az anyaga vízben oldódik és biológiailag 100 százalékosan lebomlik: legnagyobbrészt kitozánból, azaz páncélos állatok kitinjéből előállított polimerekből, pektinből és cellulózból áll. A kitinhez a Legal Sea Foods étteremből szereztek nagy mennyiségű rákpáncélt, a pektint almából és más gyümölcsökből, és a cellulózt is növényekből vonták ki – ezek egyébként azok az anyagok, amelyek a Földön a leggyakrabban fordulnak elő. Ha ezek a membránok visszakerülnek az óceánba, akkor táplálékot jelentenek az ottani élőlényeknek – akiktől aztán még több kitinhez juthatunk. Neri Oxman jogosan teszi fel tehát a kérdést a TED-előadásában: miért is tervezünk még mindig a műanyaggal? Előadásban ez szónoki kérdés volt, de én felteszem neki élőben, mire azt válaszolja, hogy ez azért bonyolult problémakör: ahhoz, hogy megszabaduljunk a műanyagoktól, radikális változtatásra lenne szükség az egész világgazdaságban. Bár az ő munkássága egy jobb jövő ígéretét vizionálja, egy egész városra lenne szükségünk ötletei megvalósításához, nem egy darab laboratóriumra – teszi hozzá.
(...)
A cikket teljes terjedelmében az ELLE magazin 2019. decemberi számában olvashatjátok!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!