Az intézkedést Jameela Jamil kezdeményezte.
Jameela Jamil pár hónapja keresztes hadjáratot indított a fogyást segítő termékek és kozmetikai beavatkozások ellen, melyeket a közösségi oldalakon reklámoznak. A mozgalom elindulása óta most először jelentős győzelmet aratott.
Szerdától kezdve az Instagram – ahol nagyjából egymilliárd felhasználó van jelen - új szabályt vezet be, ami kifejezetten a detox teákra, fogyást elősegítő kapszulákra és étvágycsökkentő nyalókákra vonatkozik.
Az új szabályok értelmében azokat a posztokat, melyek ebben a témában hirdetnek, valamint fel van tüntetve az ár és konkrét termék, a 18 év alattiak nem láthatják.
Emellett az Instagram betilt minden kontentet, amiben valaki ezekről a termékekről úgy nyilatkozik, mintha varázsszerek lennének. Például, ha egy influenszer közzétesz egy fotót saját magáról, ahol detox teát iszik és a megvásárlásához akciós kuponkódot is reklámoz, az Instagram azonnal eltávolítja majd. Nemcsak ebben az esetben fogja törölni a felület a bejegyzéseket, ha valaki azt fejtegeti egy kép alatt, hogy mennyire hatásosak ezek a szerek és arra buzdítja követőit, hogy próbálják ki, az a poszt is azonnal megy a levesbe, mivel megszegi a közösségi felület újonnan kialakított szabályait.
Az ELLE UK-nak Jameela Jamil a bejelentés előtt elárulta, nagyon izgatott, hogy az Instagram új szabályt vezet be az ügy érdekében, valamint nagyon örül neki, hogy a cég ilyen egyértelmű állásfoglalást tett.
"Ezzel az új szabályzattal az Instagram támogatja azt az elképzelést, hogy a társadalom számára ezek a termékek nem elfogadhatóak. A célcsoport, akiknek ezeket a termékeket próbálják eladni fiatal és befolyásolható. Érdekes, hogy akik hajnövesztő gumimacikat promóznak, azoknak általában póthajuk van, saját fotójukat megszerkesztik, hogy vékonyabbnak tűnjenek, de közben féktelenül reklámozzák a súlycsökkentést ígérő italokat is. Rengeteg hazugságnak vagyunk kitéve, amit mi társadalmi normaként elfogadtunk."
"Ha egy olyan hatalmas vállalat, mint az Instagram - ami ezeknek a cégeknek a legnagyobb elérhetőséget biztosítja, ahol könnyűszerrel árulhatják a termékeiket - ellenáll, az egyértelmű üzenetet közvetít a társadalom számára." - mondja Jamil, majd hozzátette: "Ha a nagyvállalatok nem engedélyezik a hasonló termékek reklámozását, sőt, kiállnak ellenük, az azt jelenti, hogy ez már nagyon komoly probléma."
Az i_weigh (egy kezdeményezés az egészséges önkép és a body positivity kampányolása mellett) alapítója gyakran beszólt sztároknak (itt és itt írtunk róla) és influenszereknek, akik fogyást ígérő termékeket reklámoznak. Jamil kiemelte a termékek hatástalanságát és azt, hogy tudományosan nincsenek alátámasztva. Szerinte, akik reklámozzák ezeket a detox teákat, lényegében azt sugallják a követőiknek, hogy muszáj változtatniuk a kinézetükön. Azzal is érvelt, hogy fiatal korában étkezési zavarral küzdött, aminek káros következményeire hívta fel az emberek figyelmét.
Miután a The Good Place sorozat sztárja létrehozta a 'Stop Celebrities Promoting toxic Diet Products On Social Media' (Állítsuk meg, hogy a sztárok a közösségi médián detox teákat és fogyással kapcsolatos termékeket reklámozhassanak) petíciót - melyet több, mint 250 000 ember írt alá - találkozott az Instagram üzemeltetőivel, akik szintén aggodalmukat fejezték ki ezzel kapcsolatban.
"Most ott tartunk, hogy ez a probléma tetőfokára hágott. Amikor én fiatal voltam, az örökkévalóságig tartott volna, hogy bárki is hozzájusson ezekhez a mérgező információkhoz, ma pedig percek alatt megtalálnak, mivel az algoritmusok kialakítása szerint (nem, kor, érdeklődési kör) azokhoz az emberekhez jut el, akik vevők lennének rá." - magyarázza. " Ez a probléma ma minden eddiginél nagyobb mértékű. A tinédzserkori öngyilkosságok és evési zavarok növekvő aránya és az elképesztő mennyiségű plasztikai műtét is ezt bizonyítják, hiszen lehetetlen, hogy ezek nincsenek összefüggésben az interneten reklámozott termékekkel és azzal, amit a közösségi médián látunk nap mint nap."
Az Instagram elárulta, hogy figyeltek Jamilra és más aktivistákra, a felhasználókat minél több visszajelzésre bátorították és beszéltek fiatalokra specializálódott szakemberekkel is, többek között Dr. Ysabel Gerrardal, aki a digitális média és társadalom professzora a Sheffield Egyetemen, hogy kialakítsák az új szabályzatot.
A kérdésre, hogy miért csak 18 év alatt korlátozzák ezeket a kontenteket, az Instagram elmondta, nem szeretnék, hogy az intézkedés egyfajta cenzúraként hasson. A fiatalok megvédéséről szól. Az új szabályzat összhangban áll az elmúlt időszak változtatásaival, célja, hogy mérsékelje a közösségi média nyomását az emberek életében: bevezették például a képernyőidő korlátozását, néhány országban pedig a like gomb eltörlésével kísérleteznek.
Jamil szerint az Instagramnak köszönhető az áttörő siker, melyet az i_weigh oldalon hosszasan ki is fejtett. "Alakítsd ki a saját teredet. Ahogyan a magánéletedben, próbáld meg online is. Én nem követek modelleket, influenszereket, akik fogyókúrás termékeket árulnak, senkit, aki eléri, hogy rosszul érezzem magam a kinézetem, az életmódom vagy az anyagi helyzetem miatt."- tanácsolta.
"Bárkit, aki ilyen hatással van rám, inkább kikövetem, törlöm vagy lenémítom a bejegyzéseit." - mondja. "A te kezedben van az irányítás. Hozzászoktunk ahhoz a felfogáshoz, hogy követnünk kell azokat az embereket, akik hazudnak nekünk és akiket nem érdekel a mentális és fizikai egészségünk, egyszerűen csak pénzt akarnak."
A következő néhány hétben az Instagram bevezeti majd az új szabályait, emellett egy új funkcióként létrehozott lapfül segítségével jelenthetsz bármilyen posztot, ami szerinted sérti a 'közösségi iránymutatást'.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!