Vajon örökölhető a sorsunk, vagy mi vagyunk annak a kovácsai? A családon átívelő traumák feldolgozásáról elmélkedik az Elle-nek írt cikkében Faludi Viktória tanácsadó szakpszichológus, krízisterapeuta.
Amikor pszichológushallgató voltam, megijedtem a pszichológia tudományának képlékenységétől, attól, hogy a lélek elemzésénél minden igaz, és mindennek az ellenkezője is lehet az. De hogyan lehet akkor kiigazodni egy emberen, hogyan tudom majd kezelni ezt a képlékeny eszközrendszert, ha nincs egzakt kapaszkodó?! A gyakorlati tapasztalataim azonban megmutatták, hogy pont az ambivalencia szüli az eleven emberi lelket, hogy a nyitottság adja a szilárd mankót: a nyitottság a megértésre, ami nem egyetlen igaz megfejtés, hanem egy rugalmasan alakítható sztori. Egy élet áttekintése nemcsak a tényeken, életeseményeken alapul, hanem megérzéseken és a történetalkotás minőségén is. A szakembert kizárólag az érdekli, hogy a kliens hogyan tekint erre az éntörténetre. Hogy egy adott pillanatban képes-e adott célok mentén szerveződő, koherens, reális egészként tekinteni rá, miközben az elbeszélés érzelemdús és átélt is egyben.
A lélekgyógyításban, a pszichoterápiákban sok módszert alkalmazunk. Van, aki egy módszer mellett köteleződik el, és van olyan szakember, aki integratív technikával – azaz több módszert vegyítve – vezeti kliensét a változás útján. Egyik sem jobb vagy rosszabb, hiszen a lényeg mindig a testreszabás, ezért olyan nehéz és összetett ez a munka. Nincs sorvezető, nincsenek általános receptúrák. A tudomány szerepe a szintézis: keretet ad a terápiás tapasztalatoknak, egy fogalomrendszert hoz létre, ami segít súlyozni, rendszerezni az egyedi eseteket.
Az egyik ilyen irányzat a transzgenerációs elmélet, melyben a családon átívelő történéseknek, traumáknak tulajdonítanak jelentőséget, a sors determinizmusát hirdetik. A sors „örökölhető”, mégpedig úgy, hogy a családban az elődök átadják az utódoknak a hagyományokat, hiedelmeket, viselkedésmintákat, szerepeket. Az egyén öntudatlanul átveszi elődei félelmeit, attitűdjeit, értékrendjét. A lokális családi történetek így globálissá, végtelenné válnak.
Az átörökítés következtében bármelyik családtagban fellelhetők lesznek a családtörténet lenyomatai. Ezek az örökölt elemek a személyiségünk alkotóelemei. Az, hogy hogyan is történik az átadás folyamata, sokszor nehezen megfogható: tudatos és tudattalan mechanizmusok útján vihetők át az utódoknak.
A transzgenerációs trauma kutatása a holokauszttúlélők utódainál kimutatható hatások vizsgálatával került a középpontba. A túlélők leszármazottainál a traumatizáltságra utaló jeleket fedeztek fel, annak ellenére, hogy ők maguk nem voltak közvetlen elszenvedők.
Eric Berne egyik jelentős művében, a Sorskönyvben foglalkozik ezzel a kérdéssel. Azt mondja, hogy a személyiségünk akkor szabadul fel, ha rálátunk, hogy mely viselkedésminták, érzelmi és gondolati tartalmak származnak a szüleinktől: azaz fel kell ismernünk, hogy felnőtt önmagunk mit érez és tapasztal, és el kell tudnunk különíteni attól, ami a gyerekkorunkból származik és ami a szülői tapasztalások átadásából ered.
A kulcsszó a szabadság, a felnőtt én szabadsága, amit nem béklyóz meg a családi sors.
Amikor egy kliens belép a pszichológus ajtaján, változni, változtatni szeretne. Az emberek hétköznapi problémákkal érkeznek, de sokszor nehéz élettörténetek kerülnek felszínre. A terápiára érkező szeretne megszabadulni az őt korlátozó, gúzsba kötő viselkedésektől, gondolatoktól. A terápiás szerződés tartalma egy cél elérése, a pszichológus szerepe pedig, hogy segítse a problémák okozta lelki tusát, hogy megtanítsa a védekezést, a támadást, hogy segítsen átlátni, felülkerekedni, érzelmileg felszabadulni.
A sors hitünk szerint egy statikus fogalom, minden hátrányával és előnyével. Olyan, mint egy hátizsák, amelynek tartalma életet menthet, ugyanakkor lehúz a súlya, akadályozza a haladást. A sors megváltoztathatatlannak tűnik: valami, amit nem lehet levetkőzni, csak beletörődni és hagyni. Közben ez a kollektív tudás segítséget is jelenthet, hiszen a család traumáinak története a megküzdéshez is támogatást nyújthat és erőt adhat. A terápiába a kliens azért érkezett, hogy valami történjen, valamerre elmozdulhasson. A változáshoz megértés, a sorsközösség elfogadása, ugyanakkor az örökség egyéni feldolgozása, átszűrése szükséges. A terápiás felszabadulás kulcsa annak megértése, hogy a sors nem mi vagyunk. Annak megtalálása, hogy miként lehetünk szabadok, hogyan lélegezhetünk fel azokból a terhelt családi traumákból, érzelmi sémákból, amiket otthonról hozunk.
Mivel a terapeuta sem független a közegtől, amiben felnőtt és él, őt is kötik a szerepei, a társadalmi elvárások, és fontos, hogy minél elfogulatlanabb maradjon. Kapcsolódjon a kliens életéhez, ugyanakkor ne terhelje meg a közös munkát a saját érzelmeivel. A terápiás munkában a sorstörténet egy kontextus, az egyén környezete. Az ülések során a terapeuta fejében mindez az egyén életfilmjének a műfaját határozza meg. A kliens életrajzi filmje színes-szagos, eseményekkel, traumákkal teli történet, mely az ülések folyamán elevenedik meg a terapeuta fejében. A terapeuta célja az elméletalkotókhoz hasonlóan a szintézis elősegítése, a hangsúlyok meghatározása. A közös munka akkor sikeres, ha a terapeuta a megelevenedő jelenetek segítségével részt vesz a kliensek életében, ugyanakkor egy másik nézőpontból kezdi láttatni velük a saját történetüket. A terapeuta visszajelez, bizonyos helyzeteket korrigál, rásegít, erősít, érzelmi áthangolást támogat.
A kliens az, aki megoldja az itt és most helyzetet, ő alkalmazza az elméletet.
A megértés az önismeret egyik jelentős alappillére: ki vagyok én, honnan származom és hová tartok ezzel az örökséggel? Mi az, amit meg tudok (akarok) őrizni belőle, és mi az, amin változtatnom kell? Az is terhes, ha túl súlyos a hátizsák, de az is nyomasztó, ha üres. Előfordul, hogy a kliens keveset vagy semmit sem tud a családjáról, hiányos, rekonstruálhatatlan az ősök története. Ennek ellenére kibontakozhat a személyiség életrajza, elkészülhet a szintézis, és a változás is létrejöhet.
A transzgenerációs traumatörténetek során a legnagyobb kríziseket a titkok okozzák. A titok szétfeszíti az élettörténetet, gátakat, kisiklásokat hoz létre. Néha nem is tudjuk, mik azok a mélyben húzódó családi titkok, de a nyomasztásukat érezzük. Gyerekként csak a levegőben lebeg, és ez már elég ahhoz, hogy a kimondatlanság mély nyomokat hagyjon a fejlődés során. Így az egyént felkészületlenül éri a trauma, ami felduzzasztja és kezelhetetlenné teszi a jelenben. A holokauszttúlélők utódainak szorongását is a titkok táplálták, hiszen nem lehet beszélni arról, ami egy családban megfogalmazhatatlanul fájdalmas, nem lehet saját megküzdési módot kiépíteni. Az egyedüli megküzdés a felnőttek részéről itt a hallgatás.
A lelki terápiák legfontosabb feladata az, hogy megváltoztassuk azokat a sémákat, konstruktumokat, amelyek a jelenben problémát okoznak, jöjjenek ezek akárhonnan. Lehetnek transzgenerációs lenyomatok, máshonnan szerzett traumák, de minden esetben a jelenben való akadályt kell elhárítani. Természetesen a korábbi élmények, a kontextus kell hozzá, de a kérdés mindig az lesz, hogy a sorskönyvünk rabságából hogyan szabadítsuk fel magunkat itt és most.
A pszichológus az elmondott történetek indukálta hatásokkal dolgozik, amik a terápiás szobában életre kelnek. Azzal a kapcsolattal foglalkozik, ami közte és a kliense között kialakul, miközben kirajzolódik egy élettörténet. A gyógyuláshoz bármilyen módszer megengedett, ami az egyénnek jó. Viszont azt érdemes szem előtt tartania annak, aki változtatni szeretne, hogy nem úszható meg a saját lelki munka. Ha a sorsot okoljuk, ha a szülők bűneit hangsúlyozzuk, ha nem vagyunk képesek belátni a felelősségünket a saját történetünk alakításában, akkor nincs szabadulás. A terápia kíméletes módszer, finom és óvatos, mindig annyi munkát adunk a klienseknek, amennyit elbírnak, és annyi idő alatt, amennyi csak kell. A kiragadott és felnagyított módszertani elemek önálló használatával – legyen az családállítás vagy családi sorselemzés, konfrontatív terápia, tréning stb. – sokat lehet hibázni. Leginkább akkor, ha nem helyezzük el a kliens történelmi idővonalán, ha benne hagyjuk egy élményben, amit nem dolgoztatunk fel, ha nem beszéljük át, ha nem segítjük őt a megértésben. A személyiség nagyon összetett és érzékeny szerkezet, ritkán van egyetemes módszer, ami mindenkinek jó.
A cikk eredetileg az Elle magazin 2021. decemberi lapszámában jelent meg.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!