Quantcast

Mozgás

Mutatjuk, mik 2021 legnagyobb fitnesztrendjei

© Unsplash/Ayo Ogunseinde

A fizikális és mentális egészségünk megőrzése még sosem volt annyira kiemelkedő fontosságú, mint a koronavírus-járvány kirobbanása óta. Otthon, a teremben vagy akár a szabadban - íme, a legnépszerűbb idei edzésformák! 

2020 tavaszán a legtöbbünket az otthonunkba száműztek a karantén bevezetése után a négy fal között végeztük munkánkat, vezettük háztartásunkat, de még szabadidőnk nagy részét is bezárva töltöttük. A járványügyi szabályok szerint csak a legszükségesebb tevékenységekhez volt ajánlatos elhagyni a lakásunkat, így a bevásárlás, gyógyszertári látogatások és az otthonról nem végezhető munka mellett a sportolás jelentett igazolt „kilépőt” a bezártságból.

Az edzőtermek kényszerű zárva tartása miatt azok, akik eddig nem a szabadban mozogtak, a nappalijukat vagy a hálószobájukat alakították át ideiglenesen otthoni konditeremmé. Előkerültek az ugrálókötelek, jógamatracok és kézi súlyzók – és a sporteszközök eladási statisztikái hirtelen az egekbe ugrottak. Az E-commerce Times jelentése szerint 2020 első karanténidőszakában a kézi súlyzók eBayes eladásai 1980%-kal növekedtek az előző év március-áprilisi időszakához képest.

Ahogy teltek a hónapok és szigorodtak a járványügyi szabályozások, az emberek egyre nagyobb része kereste a virtuális edzéseket – köztük olyan cégek online óráit, mint a Barry’s Bootcamp, Psycle, FRAME vagy Kobox –, részben azért, hogy fenntartsák a munka és a magánélet egyensúlyáta megváltozott mindennapokban is. A munkaidő előtti-utáni kávézást és ügyintézést felváltották a HIIT-edzések, pilates és meditáció. A Mintel kutatása szerint az online jelenléttel rendelkező felnőttek 80%-a a tavalyi tavaszi karantén idején rendszeresen sportolt valamit, a 16-24 évesek 74%-a pedig az otthoni sportolást részesítette előnyben.

Mások leporolták a biciklijüket vagy előásták a szekrény mélyéről futócipőjüket, hogy a friss levegőn mozgassák át tagjaikat. 2020 során a Strava közössége havonta kb. 2 millió új felhasználóval gazdagodott, és az elmúlt 12 hónapban több mint 1,1 milliárd aktivitást töltöttek fel a platformjukra. A válsághelyzet idején a fitnesz és egészségünk szeretete végre győzedelmeskedni tudott.

Bár idén áprilisban az enyhítéseknek köszönhetően az edzőtermek is újra megnyithatták kapuikat, sokan még mindig nem döntötték el, visszatérjenek-e a konditerembe. Épp ezért az ELLE összegyűjtötte azokat a fitnesztrendeket és edzéseket, amelyek a közeljövőben mosolyt csalnak majd az arcunkra – és izzadságcseppeket a homlokunkra.

Íme, 2021 legnagyobb fitnesztrendjei!

Kilométergyűjtögetés

Az utóbbi időben az otthoni edzésekhez hasonló népszerűségre tett szert a séta és a túrázás is. A karanténidőszak ingerszegény hétvégéit sokan töltötték a szabadban, és gyalog fedezték fel a helyi látványosságokat vagy a természetet. A social distancing szabályait betartó séta barátokkal vagy egyedül a parkban, esetleg egy hosszabb hátizsákos túra vidéken – mindkettő remek mozgásforma lehet!

A Mintel felmérése megerősítette, hogy a fiatalok körében is egyre népszerűbb a gyaloglás: a 16-24 évesek negyede (24%) sétál rendszeresen, míg ez az arány 2018-ban csupán 16 százalék volt. A Strava adatai szerint pedig a gyaloglás lépett elő a kerékpározók legnépszerűbb új mozgásformájává tavaly április és június között – 2020-ban a szabadban tett sétátávok feltöltése egyharmaddal növekedett az appban.

Ez nem is annyira meglepő, a szabadban tett séta ugyanis remek módja az alacsony intenzitású mozgásnak, emellett a mentális egészségre is kiváló hatással van, és levezeti a stresszt munkaidő után. „Az emberek újra felfedezték, hogy a gyaloglás egészséges és szórakoztató elfoglaltság, ami segít felfedezni a környezetüket” – mondta az ELLE-nek a Hosszútávgyaloglók Egyesületének (Lon Distance Walkers Association – LDWA) szóvivője. „Egyre többen keresik a gyalogos kihívásokat is, köztük az olyan túrákat, amelyek során kempingezésre is lehetőség van, ami még izgalmasabbá teszi a természetjárást, és a szabadság érzésével is gazdagít.”

Szemjóga

A karantén idején legközelebbi barátunk a technika lett (helló, Netflix és Zoom!), ám ez óhatatlanul azzal járt együtt, hogy lényegesen több időt töltöttünk a kicsi, közepes és nagyobb képernyők előtt. Az Optometristák Egyesülete által végzett felmérés szerint tavaly 5-ből 1 felnőtt érezte úgy, hogy romlott a látása a karantén alatt, és ezért minden harmadik személy a túlzott képernyőidőt tette felelőssé. A Central Vision optikusai is megerősítik, hogy a megerőltetett szemek, a fejfájás, a fókuszálási zavarok, a száraz, irritált szemek, valamint a nyak- és vállfájdalmak mind-mind olyan tünetek, amelyek érezhetően megszaporodtak a koronavírus-járvány kezdete óta.

Egyelőre nincsenek még konkrét adatok a megnövekedett képernyőidő hosszú távú hatásairól, az azonban biztos, hogy sokan érzik fárasztónak a mindennapos, órákon át tartó képernyőbámulást. „Tudjuk, hogy jelenleg is többen dolgoznak otthonról, ami a látásukra is hatással lehet. Fontos, hogy rendszeresen tartsunk olyan szünetet a munkában, amikor felállunk a képernyő elől, emellett ügyeljünk a megfelelő világításra és a természetes fényre, mert ezek is kulcsfontosságú tényezők a szemeink szempontjából” – tanácsolja Daniel Hardiman-McCartney, az Optometristák Egyesületének klinikai tanácsadója.

A hónapok óta tartó home office hatására a szakértők szerint egyre többen fogják kipróbálni a szemjógát – az óvatos mozdulatok finoman masszírozzák a szemeket és a környező érzékeny területeket. Egy májusi podcastban Sir Paul McCartney is ódákat zengett erről a módszerről, és többek közt az éles látását is a szemjógának tulajdonítja.

„Tartsd stabilan a fejedet, majd nézz fel, amennyire csak tudsz, számolj el háromig, aztán lassan tekints újra előre, majd lefelé, és vissza előre” – magyarázta a hallgatóknak. „Ebből három kört kell csinálni, majd jöhet a balra és jobbra nézés, aztán átlósan is a fenti és lenti irányokba.”

A FaceGym egyszemélyes online edzéseket is kínál, amelyek nemcsak megemelik és tónusosabbá varázsolják az arcot, de az arckifejezéseknek köszönhetően csökkentik a feszültséget az állkapocs, a nagy, a fej és a szemek területén. A cég külön arcedzést is kínál minden reggel 8 órakor, hogy felkészültebben vághassunk neki a munkának.

„A szemjóga őrültségnek hangozhat, de olyan kézenfekvő megoldást kínál, mint a FaceGym – az arcunkhoz és a testünkhöz hasonlóan a szemeinkben is találhatók izmok, amelyeket érdemes edzésben tartani. Bár a módszer nem újdonság, idén vált igazán felkapottá” – mondja Inge Theron, a FaceGym alapítója.

Annak érdekében, hogy csökkentsük az izomfeszülést a szemek körül, Theron az alábbiakat javasolja: „A legegyszerűbb módszer, hogy nézzünk felfelé, oldalra balra és jobbra, majd lefelé, és ezt ismételjük meg tízszer. Emellett a hunyorítás és a szemek tágra nyitása is remekül megdolgoztatja a szem körüli izmokat.”

Mindezek mellett Tanya Goodin, a digitális jóllét mozgalom alapítója szerint mindannyiunknak fontos törődnie az egészségével – testi és mentális szinten is –, miközben egy újabb technológiával teli évnek nézünk elébe a pandémia lecsengésével. „2021 a digitális jóllét éve, mert a tavalyi rengeteg képernyőidő mindenkit lemerített. Idén ki kell találnunk, hogyan használjuk a képernyőt a munkánk során, és hogyan csökkentsük a céltalan görgetést, szörfölést, ami még nagyban meghatározta a 2020-as évet.”

Pilates és jóga

A bezártság egyik jótékony velejárója az volt, hogy lehetőségünk adódott lelassítani az elménket és mozdulatainkat, miközben több időt töltöttünk otthon, a saját kis buborékunkban. A bárokban töltött estéket és az intenzív spinning órákat felváltották az otthoni vacsorák és a nyújtások.

Így nem meglepő, hogy a LISS (low intensity sustained state), azaz alacsony intenzitású, kitartó állapotokra épülő mozgásformák – mint a jóga és a Pilates – újra előtérbe kerültek, különösen, hogy sokan ébredtek rá arra is, hogy ideje a mentális egészségükre is odafigyelni. Az otthoni munka pedig a helytelen testtartásra is felhívta a figyelmünket.

A Nuffield Health tavalyi felmérése szerint a brit fitneszrajongók 76%-a a karantén időszakában új mozgásformát választott, a jóga pedig ezek közül a harmadik legnépszerűbb lett, közvetlenül a gyaloglás és a futás után.

„A Pilates eredetileg 6 alapelvre épül: légzés, koncentráció, kontroll, precizitás, központosítás és flow. Azáltal, hogy ezek elérésére törekszünk, a saját testünk mestereivé válhatunk, mentálisan és fizikailag is” – mondja Marsha Lindsay, az újonnan nyílt Nobu Pilates terem kreatív igazgatója.

„Nagyon fontos, hogy a poszt-pandémiás testünket is megfelelően gondozzuk. Sokan szeretnének egyből visszatérni a korábbi edzési rutinjukhoz, ugyanakkor hallgatnunk kell testünk jelzéseire, és csak fokozatosan érdemes növelni a terhelést. A Pilates nagyszerű módja annak, hogy újra hozzászokjunk a mozgáshoz anélkül, hogy sérülésveszélynek tennénk ki magunkat.”

Extra rövid, izzasztó edzések

A szoros időbeosztás és munkaidő mellett nem csoda, hogy az emberek továbbra is a mikro-HIIT edzések felé húznak – a magas intenzitású intervall edzések a 3 percestől a 20 perces változatig terjednek (igaz, ezekből hetente legfeljebb hármat ajánlott végezni).

Tavaly Pamela Peeke, a Marylandi Egyetem gyógyszerész professzora és az Equinox egészségügyi tanácsadója azt mondta: „Az egészséges stressz, amit a test a HIIT edzések során átél, serkenti a szervezetben az autofágiát, azaz elősegíti, hogy a test megszabaduljon a selejtes sejtektől és stimulálja az egészséges sejtfejlődést, sejtregenerálódást. Minél több őssejtünk van, annál inkább képes a testünk előidézni a szuper autofágiát – ez egy körforgás.”

A mikor-HIIT edzések emelkedő népszerűségéről árulkodik az is, hogy egyre több erre szakosodott applikáció jelenik meg, például a 7 Minute Workout Challenge és a Fiit, amelyek rövid, 10 perces edzéseket kínálnak a kardiótól kezdve az erősítésen át az egyensúlyfejlesztésig.

A Fiit társalapítója, Daniel Shellard úgy nyilatkozott: „Jelenleg a legjobbra értékelt óráink a felszerelést igénylő kardióedzések, de a kardióerősítés és az egyensúlyfejlesztés is feltörekvőben van. A 2020 márciusi karantén idején a tagok körében megnövekedett a 40 perces órák látogatottsága, de a 10 perces órák is igen népszerűek voltak, mert sokan a munkájukat szakították meg a rövid és gyors edzésekkel.

Kerékpározás

2021-ben kicsi a valószínűsége, hogy sikerül megmásznunk az Everest csúcsát, már csak az utazási korlátozások miatt is, de ez sem állíthat meg sokakat attól, hogy megpróbálják – méghozzá virtuálisan, egy kerékpárral.

A karantén idején a lelkes biciklisek közül sokan átálltak az „everesting”-re, ami a hegyi kerékpározáshoz hasonlóan annyit tesz, hogy a Mount Everest magasságának, azaz 8848 méter emelkedőnek megfelelő terhelést teljesítenek a nyeregben. A Strava adatai szerint tavaly júniusban 600 százalékkal több sikeres everesting túrát töltöttek fel a használók, mint egy évvel korábban.

„A kerékpározás nagyon sokoldalú sport, átmozgat, miközben megadja a szabadság érzését és messzebbre juthatunk általa, mint gyalogosan” – mondja Tom McMullen, a biciklis sportruházatot forgalmazó Rapha marketingigazgatója. „Így a pandémia idején ez a tökéletes elfoglaltság (igazából mindig is az volt, csak eddig elkerülte az emberek figyelmét). Számos előnye mellett elmondható, hogy a kevésbé forgalmas utakon a tapasztalatlanabb kerékpározók is szívesebben tekernek, így egyre többen merik kipróbálni ezt a sportot.”

A kerékpározás szeretete várhatóan 2021-ben sem fog visszaesni, ami részben a Peloton nagyobb népszerűségének is köszönhető. Szeptemberben az interaktív fitneszplatform vezetője, John Foley úgy nyilatkozott: az a céljuk, hogy 100 millió előfizetőjük legyen egy nap.

Kevin Cornils, a Peloton nemzetközi ügyintéző igazgatója azt mondta: „A Pelotonnál a kezdetek óta hiszünk az otthoni sportolásban, különösen a kényelem, valamint a magas minőségű és hatékony, saját időbeosztásunkra szabott edzések miatt.”

Tavaly év végén a Peloton elindította a 2021. évi kihívását a weboldalán, amely arra bátorítja a felhasználókat, hogy annyi percet tekerjenek mindennap, amennyit csak tudnak. Ezzel a felhasználók éves maximum teljesítményét 10 ezer percről 15 ezerre növelték, ami napi lebontásban 41 perc tekerésre jön ki.

Barátaink, az okoseszközök

Akár lépéseink vagy pulzusunk nyomon követésére használtuk, akár arra, hogy hány kalóriát égettünk el, vagy mennyi lépcsőt másztunk meg, a magunkon hordható technikai kütyük soha nem voltak népszerűbbek, mint 2020-ban.

Ha ezekről az intelligens eszközökről van szó, az okosóra jut először eszünkbe, és biztosak lehetünk benne, hogy mindenki árgus szemekkel figyeli az ezzel kapcsolatos legújabb trendeket.

A nemrég megjelent Apple Watch Series 6 már abban is segíti a felhasználókat, hogy folyamatosan méri az oxigénszaturáció szintjét, míg az SE típus vízállósága akár 50 méter mélységig is garantált, ami az úszás rajongóinak is lehetővé teszi a használatukat.

A magunkon viselhető technológiai újdonságok támogatásaként az Apple tavaly decemberben dobta piacra az okosórájával működő Fitness+ platformját, amely „átfogó edzőtermi tagsági élményt nyújt az Apple készülékein keresztül”, olyan lehetőségekkel párosítva, mint a magas intenzitású intervall edzés, erősítés, jóga, tánc, futópad, evezés, kerékpározás és még sok minden más.

A rendszer úgy működik, hogy a személyes adatokat eljuttatja az óráról a felhasználókig — ilyen például, hogy amikor egy oktató elindítja a visszaszámlálót a képernyőjén, akkor az időmérő megjelenik az órán is. A felhasználók így megtudhatják azt is, hogy milyen eredményeket érnek el azokhoz képest, akik hozzájuk hasonló edzéseket végeznek.

A platform oktatói között olyan emberek vannak, mint például Eric Lipton, az amerikai sícsapat elit edzője és Kaylin Richardson, kétszeres olimpikon. Az ő edzéseik remek lehetőséget nyújtanak azok számára, akik már tervezik a következő lejtőkön lesikló síelős kiruccanásukat a Covid után.

Kihívások, melyek elősegítik a változást

Amellett, hogy olyan kihívás elé állítottuk magunkat, mint hogy hány Normális Emberek epizódot tudunk megnézni egy este alatt (végeredmény: mindet), és hányszor hagytuk elpusztulni a kenyérsütéshez szükséges kovászunkat (végeredmény: még nem tudni, folyamatban van), valójában élveztük, hogy 2020-ban versenyt csináltunk egészségünk megőrzéséből is.

A Strava éves jelentése szerint a platformon szereplő összes kihívás száma január és szeptember között meghaladta a 71 milliót, tavaly májusban pedig több mint egymillió sportoló csatlakozott a Fitness+ havi 5 km-es kihívásához (ez a valaha volt legnagyobb mind közül). 2021-ben a virtuális kihívások maradtak továbbra is a fitnesz tevékenységek fenntartásának legegyszerűbb módjai egy szórakoztató, versenyzésre buzdító és digitális környezetben.

A Strava továbbra is rengeteg kihívást kínál a felhasználóknak, kezdve egy 5 km-es futás teljesítésével, amelyben a felhasználók csak januárban megdöbbentő magas, összesen 300 km-es távot futottak le. A Nike Run alkalmazás pedig arra kéri felhasználóit, hogy öt hónap alatt teljesítenek öt kihívást, amivel megnyerhetik a lehetőséget, hogy ellátogassanak a Nike globális központjába.

Az F45 június 7-én fogja elindítani a következő 45 napos kihívását, amely minden tagjuk számára egyedi étrendet és ajánlott edzéstervet tartalmaz majd, hogy segítse őket erőnlétük javításában és a karantén utáni fitnesztevékenységük megkezdésében. Eközben a Fiit meghirdette a június 7-től július 1-ig tartó "Boss Level" elnevezésű kihívását, amely heti három saját testsúlyos és súlyzós órából fog állni.

„A Fiitnél már kezdetektől fogva próbáljuk játékossá tenni az élményszerzést, hogy ezzel növelni tudjuk az elkötelezettséget. A legfontosabb talán, hogy tagjainkat folyamatosan tájékoztatjuk arról, ha megdöntik egyéni csúcsaikat és elérnek bizonyos mérföldköveket, mellyel rendszeres elégedettség-érzést kelthetünk bennük és társaik leszünk abban, hogy megünnepelhessék sikereiket" — jegyzi meg Shellard.

Online edzések

Míg az edzőtermek többsége újra kinyitotta kapuit, sokan közülük továbbra is online tartanak órákat. 'Az online órák testi és lelki egészségünk számára valódi mentőövként szolgáltak ebben az évben. Az órák színvonala és értéke is jelentősen javult, így az otthoni edzés sokkal élvezetesebb élménnyé vált "- mondja Natalie Baker jógaoktató, a Fable Yoga alapítója.

A Fable jelenleg egy 30 napos tudatos jelenléttel kombinált mozgássorozatot kínál (30 alkalom, 30 nap alatt, 30 perces foglalkozások keretében), olyan különböző stílusokra összpontosítva, mint a dinamikus, helyreállító, erősítő, nidra jóga vagy meditációs gyakorlatok.

A 2020 májusában bevezetett, első virtuális Red Roomot követően a Barry's folytatja az „At Home” elnevezésű edzéseit, teljes napi menetrenddel, oktatók által vezetett, 50 perces órákkal, három különböző típusra összpontosítva: testtömegre ható, gumiköteles és súlyzós tréningekkel.

Street workout és kültéri edzések

A lezárások miatt rengeteg példát láthattunk arra, hogyan költöztek ki a különböző mozgásformák a szabadba, ám az is elmondható, hogy a kültéri edzések iránti érdeklődés továbbra is fennmaradt az edzőtermek újbóli megnyitása után. 

Egy friss RunRepeat tanulmányban az edzőtermi bérlettel rendelkezők mindössze 15,18%-a gondolja úgy, hogy az edzőtermi tagság lenne a 2021-es fitneszcélok elérésének legjobb módja, 50%-uk szerint inkább a szabadtéri tevékenységeké a jövő.

De miért ne bízhatnánk a profikban, akik már évek óta a szabadban végzik tevékenységüket és választanánk helyettük inkább azokat a stúdiókat és termeket, akik kültéri edzéseikkel felültek a jelenlegi trendek hullámára? Vannak például olyan katonai stílusú boot campek, ahol rönköket kell emelni vagy gumiabroncsokat kell emelgetni. De léteznek ökölvívást tartalmazó köredzések is, olyan szakértő oktatókkal, akik több mint 10 éve dolgoznak a szakmában.

Ha minden héten ugyanazokat az órákat és edzőket látogatjuk, akár barátokra is találhatunk az edzőtársak között, egy idő után pedig úgy fogjuk érezni, hogy egy valódi közösséghez tartozhatunk — ez minden, amire szükség lehet most, az elszigeteltség éve után.

Felejtsd el hát végre az idegenekkel teli, izzadsággal átitatott szobákat, mi a friss levegőt és a közösséget választjuk inkább. 2021 — készen állunk rád!

Forrás: ELLE