Huszonöt évvel ezelőtt a kis- és nagylányok együtt énekelték teli torokból a Wannabe-t, amelynek remixelt változata az évforduló alkalmából hamarosan megjelenik. Elképzelhető, hogy ez a himnusz nevelte ki a feministák egy új generációját? A válasz nem is annyira egyszerű.
A Spice Girls idén ünnepli 25. születésnapját. Bár ettől a mondattól nem érezzük magunkat fiatalabbnak, még mindig ugyanolyan lelkesen perdülünk táncra a Wannabe ütemére, mint annak idején a játszótéren. Időközben ráadásul igazi presztízse lett a daloknak. „A Spice Girls tanította meg nekem, hogy kimondhatjuk: ’Nők vagyunk, és azt csinálunk, amit csak akarunk’” – jelenti ki határozottan a ma 30 éves Charlotte. Az akkoriban forradalminak számító üzenetet 5 platform cipőt viselő nő (Geri, Mel B, Mel C, Emma és Victoria) terjesztette el, akik elképesztő rekordokat állítottak fel, 85 millió eladott albummal, telt házas koncertekkel és egy igazi kultfilmmel (ez a Spice World). Olyan rajongás övezte őket, amilyet a Beatles-mánia óta nem látott a világ.
De vajon tekinthetünk-e úgy az előre összeállított és opportunitsának bélyegzett Spice Girlsre, mint a feminizmusra felbujtó lánycsapatra? „Kritizáltuk őket, mert nem voltak elég harciasak, miközben olyan eszméket adtak át a felnövekvő generációnak, mint a női szolidaritás és függetlenség” – mondja Lauren Bravo író, aki egy egész könyvet szentelt a lánycsapatnak (What Would the Spice Girls Do? címmel).
„A barátaimmal együtt alakítottunk egy csapatot és nem hagytuk, hogy a fiúk kiakasszanak minket a játszótéren” – meséli nevetve a 33 éves Marine. Ahogy a Spice Girls tagjai is minden gond nélkül leszerelték a tolakodó újságírói kérdéseket, köztük azt az amerikai riportert is, aki arról faggatta őket, most, hogy híressé váltak, könnyebben flörtölnek-e a férfiakkal. „Elnézést?! Engem a girl power érdekel, nem az, hogy pasikkal flörtöljek – reagált heveseb Mel B. – Nincs szükségünk férfiakra, akik irányítani akarják az életünket. Mi is képesek vagyunk rá.”
A Spice Girls demokratizálta a girl power fogalmát, azt, amelyet egy pár évvel korábban a Riot Grrrls nevű feminista punk mozgalom talált ki. De ahol az entellektüel punkok a politikai forradalom ígéretét látták, ott a Spice Girls inkább visszafogta magát és új közönség után kutatott: „A girl power arról szól, hogy az lehetsz, aki csak lenni akarsz, miniszoknyában és melltartóban is lehet mondanivalód” – magyarázza Emma.
Öt hétköznapi lány, öt eltérő személyiség: mindenkiben volt valami. Az inkluzivitásnak ez az üzenete jóval túlmutatott a női gender témáján. „Bár nem voltam kifejezetten a tudatában, a csapat megtanította számomra, hogy teljesen oké másnak lenni” – mondja a 33 éves Florent. Catherine Monnot-Berranger, a zsánerek specialistája tovább árnyalja a képet: „Ha létezik Spice Girls örökség, akkor az az öntudatosság. Közben azonban a nagyon szexi oldalukkal megerősítették a heteronormatív és genderen alapuló megjelenést. A másik örökség, amit nekik köszönhetünk, a feminista üzenetek üzleti alapra helyezése.” A Spice Girls több száz tárgyat dobott piacra a saját nevével fémjelezve, a dezodoroktól a képeken át a nyalókáig… „Ma már persze vitázhatunk azon, hogy a Spice Girls mennyire árusította ki a feminizmus eszméit – mondja Lauren Bravo. – De azzal, hogy rengeteg olcsón beszerezhető termékhez adták az arcukat, a teljes piacon elérhetővé tették az üzenetüket.”
„Tulajdonképpen nem az számít, hogy a Spice Girls mennyire volt feminista csapat – összegzi a 34 éves Camille. – A lényeg, hogy belénk táplálták a girl power alapelvét. Minél többet látjuk, minél többet halljuk, annál inkább a magunkénak érezzük azt az elgondolást, hogy nőként is lehet hatalmunk.” Ez az az üzenet, ami létfontosságú.
Forrás: Elle
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!