Mindenki tudja, hogy a feministák rondák, ápolatlanok, rosszul öltözöttek és (ezt mindig elmaradhatatlanul hozzá kell tenni) szőrös lábúak. Én is sokáig ebben a hitben éltem: saját visszataszítóságomat tekintve a szexuális életem felől aggódó kedves kommentelők rendre meg is erősítenek.
Most azonban a Családtudományi Szövetség „Párkapcsolati kultúra és demográfia” c. konferenciájának online hallgatása közben némileg összezavarodtam. Pat Fagan amerikai vendégelőadó szerint ugyanis a hatvanas években a marxista feministák, visszaélve a férfiak állítólagos esendőségével, provokatívan felhasználták a testi vonzerejüket (!) arra, hogy a férjeket elvonják a feleségük mellől. Így robbantották ki a szexuális forradalmat, mellyel egyetlen céljuk az volt, hogy romba döntsék a hagyományos család intézményét. Schrödinger feministája frusztrált, csúf banya, egyszersmind (ha az aktuális érvelés éppen úgy kívánja) gyönyörű, csábító démon.
Valójában a végzet asszonya, a femme fatale minden, csak nem feminista. Az önalárendelő nőideálhoz képest ugyan üdítő jelenség lehet, de mégiscsak a patriarchális erőviszonyok logikáján belül marad, beleértve az angyal – k*rva kettősséget. Egy darabig biztos jó lehet angyalnak lenni, viszont a piedesztállal egy baj van: az, hogy ugyanúgy dehumanizál, mint a megvetés (csak nem lefelé, hanem felfelé). Mindezzel ellentétben a feminizmus, ahogy szól Cheris Kramarae amerikai nyelvtudós szállóigévé lett mondása, „az a radikális eszme, miszerint a nő is ember”. Az embereknek pedig, lássuk be, sajátossága, hogy különbözőképpen néznek ki, és különböző mértékben izgatja őket a megjelenésük.
A hagyományos nemi szerepek korlátait ledöntő nők külseje azonban mindig is a megszállottságig foglalkoztatta a társadalmat. A (legalábbis a modern kori, nyugati kultúrákban) első nadrágszerű női ruhadarabot népszerűsítő tanító és író, Amelia Bloomer erre csak vállat vont: „Ha az öltözetem vonzza a tömeget, nem bánom. A fontos, hogy meghallják az üzenetet, amit hoztam nekik.” A huszadik század eleji szüfrazsetteket a korabeli gúnyrajzokon szinte mindig kapafogú, krumpliorrú, elálló fülű, marcona állú, slampos vénlányokként ábrázolják. A hazai sajtó ennyire nem volt kegyetlen, de a fűzőt az elsők közt botrányosan elhajító, „bőszoknyájú” Schwimmer Rózsa öltözetére sokszor utalt elmarasztalóan.
A „túl egyszerű köntös” valójában egyenes szabású reformruha volt, ami a korabeli divatnál jóval kényelmesebb, szabadabb mozgást tett lehetővé a nők számára. A két világháború közti magyar újságolvasókat fényképes illusztrációkkal kellett megnyugtatni afelől, hogy az első ügyvéd-, mérnök- és profi sportolónők nem bumfordi, férfias teremtések, hanem kifejezetten csinos hölgyek. A többségi társadalom e kompenzáció birtokában esetleg elnézte a nemiszerep-áthágást.
A hatvanas években kezdődött második hullám nálunk politikai okokból elmaradt, ám a melltartóégetés mítosza mégiscsak elért hozzánk. Holott – noha a korabeli amerikai feministák is tiltakoztak a „nőiesség” mesterséges kellékei ellen, – az ominózus ruhadarab elégetése a valóságban nem történt meg. Az aktivisták közül a sajtó a legnagyobb érdeklődést a feltűnően szép, miniszoknyás Gloria Steinem iránt mutatta – aki már korábban, kezdő újságíróként is bevetette előnyösre sikeredett külsejét a tényfeltárás érdekében. „Playboy-nyuszinak” jelentkezett, gyanútlanul felvették, mire pár hét múlva leleplező cikket jelentetett meg a Hefner-bárokban dolgozó pincérnőkkel szemben elkövetett visszaélésekről – köztük a lehetetlen elvárásokról, amit a külsejüket illetően támasztottak velük szemben.
Pedig ekkor még csak a szárnyait bontogatta a szépségkultusz, aminek működését Naomi Wolf ismertette meg 1990-ben a világgal (és pár évvel később, első feminista olvasmányom keretében, az akkor tizenhat éves önmagammal). A szerző szerint miután a nők beszabadultak a munkaerőpiacra, az elnyomás új utat tört magának, ami a külsőségek megregulázásában csúcsosodott ki. A „szépség” fogalma koronként és kultúránként erőteljes eltéréseket mutat (az egyéni preferenciákról nem is beszélve), a média és a kozmetikaipar azonban karöltve olyan egysíkú elvárásokkal kezdte el bombázni a nőket, amelyek könyörtelensége a vasszűz nevű középkori kínzóeszközre emlékeztet.
Ha túlléped a megengedett mérethatárt, beléd fúródnak a tüskék és megsebeznek. (Az utóbbi években nevük is lett a tüskéknek: testszégyenítés). A szépségkultusz haszonélvezőinek (pl. kozmetikaipar) érdeke, hogy a nők ne érezzék jól magukat a bőrükben, hiszen ha elégedettek magukkal, akkor kevesebbet vásárolnak a vélt hibáik eltüntetését ígérő termékekből. Tehát, ha már nem lehet fizikailag korlátozni a nőket (mert kitörtek az otthon falai közül), korlátozzuk hát a testüket: a modern nő éhezik, mondja Wolf. (A plus size trend, ami a maga tökéletlenségeivel együtt is megkönnyíti jónéhány nő életét, ekkor még a kanyarban sem volt.)
Sokan csodálkoztak rá ekkoriban, hogy de hát Naomi Wolf gyönyörű. Néhányan úgy érezték, hogy ez a szerencsés körülmény még hitelesebbé teszi az érvelését a szépségipar visszásságairól: elvégre biztosan nem lehet ráfogni, hogy a frusztráció beszél belőle.
Jómagam is, anno kezdő feministaként, erős késztetést éreztem arra, hogy a rosszindulatú sztereotípiák hallatán előnyös külsejű nőjogi aktivistákkal kezdjek el hivatkozni. Meg arra, hogy a szüfrazsettvezér Emmeline Pankhurst rajongott a párizsi ruhákért, a harmadik hullámos amerikai blogger, Jessica Valenti pedig az egyik könyvében bevallja vonzalmát a tűsarkú cipő iránt. (Amit én az életben fel nem vennék, de kinek mi.) Gyűjtöttem ezeket a példákat, hiszen azt láttam, hogy jól működnek. A Nőkért.hu korai éveiben volt olyan olvasónk, aki tőlünk szerezte be azt a számára nagyon értékes és felszabadító ismeretet, miszerint egy nő miniszoknyában, sminkelve is lehet feminista. Tegyük hozzá: nem ettől (nem lesz minden döntés feminista, csak mert nő hozta), és nem is ennek ellenére (a feminizmus nem egy elitklub zord vezetőséggel, kőbe vésett szabályzattal), hanem ezzel együtt.
„Nem, a feministák nem rondák, nem kövérek, nem szőrös lábúak” – ugye kezdjük érezni, hogy ennek hajtogatásával mi a probléma? Egyrészt: a sztereotípiák heves cáfolata közben jó, ha nem esünk át a ló másik oldalára. Igen, léteznek dekoratívnak számító feministák is, de azzal a nőtársunkkal sincsen semmi baj, aki nem felel meg a mai kor uralkodó szépségideáljának, és nem is törekszik erre. Teljesen rendben van az is, ha egy nő tényleg kövér, slampos és szőrös lábú. Arra figyeljünk, amit mondani akar.
A feminizmus lényege nem az antifeminista sztereotípiáktól, és az azokat megtestesítő nőktől való kínos elhatárolódás, hanem az egymás közötti szolidaritás, a sisterhood, a nővériség eszméje.
Másrészt: a sztereotípiák kényszeres cáfolatának van az a nemkívánatos mellékhatása, hogy a folyamat közben újratermeljük azokat a tévhiteket, amelyeket oly hevesen szeretnénk eloszlatni.
A „nem kövér, nem szőrös lábú” stb. mantrával azt érjük el, hogy a fókusz továbbra is a nők külsején van – és nem a nők helyzetén, a nők kiemelkedő teljesítményein, a nők jogain és a nők problémáin, mindazon, amiről a feminizmusnak szólnia kellene. Ez volt az az ok, ami miatt Amelia Bloomer követői mégiscsak megváltak a botrányos ruhadarabtól: az, ami eleinte segített az üzenetek átadásában, egy idő után akadályozta azt.
A szépségkultuszról, a divat túlkapásairól, a női szocializációnk során belénk ivódott elvárásokról és gátlásokról továbbra is fontos olvasni, beszélni – de a diskurzus nem ragadhat le itt. Ami engem illet, nekem aztán tök mindegy, ha egy nő platinaszőkére festett hajjal, tűsarkúban, műszempillákkal és mellimplantátumokkal jön a családon belüli erőszak ellen tiltakozó tüntetésünkre – a lényeg, hogy felismerte a problémát, és velünk tart. Ahogy (bármennyire is zavarnak az értelmetlenül nemmel felruházott termékek, játékok) ha egy kislánynak a rózsaszín földgömbtől vagy mikroszkóptól jön meg a kedve a természettudományokhoz, akkor éljenek a rózsaszín földgömbök és mikroszkópok. Nagyon tetszett Emma Watson korábbi nyilatkozata: „a feminizmus nem egy bot, amivel a másik nőt ütjük.” Nem állítom, hogy „minden belefér”, és minden döntés egyformán jó. De azt igen, hogy a feminista közeg arra való, hogy a nők végre komfortosan érezzék magukat, és végre ne szegeződjenek rájuk kritikus tekintetek.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!