Sokan nem is gondolnak bele, mennyi munka lehet egyetlen fotóban. Aki járt már fotózáson, jól tudja, milyen összetett feladat egy modell szettjét
A legjobb szög mindig emberfüggő. Mindenkinél meg kell keresni azt a profilt, amelyik a legjobb, legelőnyösebb számára. Általánosan elmondható, hogy jobb picit feljebbről fényképezni, a legtöbb arcnak ez a szög áll a legjobban, és az apró, áll alatti hibákat is könnyen leplezhetjük vele. Modellként pedig úgy tudunk ezen csalni picit, hogy előre nyújtjuk az állunkat, ezáltal megnyúlik a nyaki rész. A modell számára ez egy nagyon kényelmetlen póz, de a fotó és az eredmény magáért beszél. Igazából amikor úgy érzi, hogy nagyon kényelmetlen, talán éppen akkor mutatja a legelőnyösebb arcát. Ha az állcsontot akarjuk picit hangsúlyosabbá tenni, akkor enyhén oldalról érdemes fotózni, mert nem is gondolnánk, milyen jól tud mutatni egy fényképen, ha karakteresen jelenik meg.
És hogyan találhatjuk meg a megfelelő fényviszonyokat?Én mindig a természetes fényre esküszöm, ahogy beállításban is a természetes, elkapott pillanatokat szeretem. Többször is előfordult már, hogy a hátteret előre hoztuk egészen az ablakig, sokan ezért kedvelik a napfényes stúdiókat. Ezt a külső természetes fényt még tovább lehet árnyékolni derítőkkel.
Mit érdemes tudni a filterekről?Én kifejezett szeretem a filtereket és preseteket, viszont fontos hangsúlyozni, hogy nem minden képen alkalmazhatóak, valamint nem minden fotón használható ugyanaz a filter vagy preset. Vannak olyanok, amelyek tökéletesek kültéri fotóknál, viszont belső fotókon nem mutatnak jól. Vigyázni kell arra is, hogy ezeknél a filtereknél, preseteknél már alapból van egy szemcse, noise mód, ami szintén nem jó minden esetben. Persze egy átlagos fotót egy jól kiválasztott preset egy másodperc alatt nagyon fel tud dobni. Az egyensúlyra viszont mindig figyeljünk.
És mennyit számít a smink, a ruhaszínek, és még más tényezők a modellen?A smink és a színek egy fotón egyaránt rengeteget számítanak. Ugyanaz a beállítás egy fekete ruhába öltözött modellel vagy egy piros ruhát viselővel teljesen más hatást kelt. Rengeteget dob egy fotón az élénk ruha. Ugyanez a helyzet a sminkkel is. Egy gyönyörű smink után épphogy hozzá kell nyúlni a képhez, nem kell órákat retusálni.
Van más olyan szempont, amit sokan elfelejtenek, mégis kulcsfontosságú a jó fotóhoz?A háttér. Nagyon fontos, hogy mi van a háttérben, mi látható a fotóalany körül. Engem nagyon zavar egy rossz helyen látszódó utcatábla, fa, eldobott zsebkendő, cigarettacsikk és más apró, de feltűnő dolog. Persze ezeket utána már telefonnal is el lehet tüntetni, de jobb a fotók készítésekor figyelni erre, mint utólag.
Belülről mit tudunk tenni ahhoz, hogy ideális fotóalanyok legyünk?Természetességet sugározni. Látszik azonnal a fényképen, ha nem őszintén mosolyog a fotóalany. A lazaság mutat jól, és az, ha az illető el tudja engedni magát. Sokat számít az is, aludt-e eleget, ivott-e elég vizet a fotózás napján és az azt megelőző időszakban a modell. Ezek hatása - azon túl, hogy az arc kisimultabb, a vonások harmonikusabbak lesznek – a modell közérzetében, a fotózáshoz való pozitív hozzáállásában is segít. Az egyik legutóbbi munkám során, amikor modellként vettem részt a fotózáson, a GLACÈAU Smartwater kampány képeit készítettük el. Lévén vízről szó, „kéznél volt” a muníció a megfelelő folyadékbevitelhez – de persze egyébként is odafigyelek, hogy kellően hidratált legyen a bőröm. Szerintem ez látszik is, a jó hangulat átjön ezeken a képeken.
Neked hogyan segített az a fotós karrieredben, hogy modellként számos fényképésszel dolgoztál együtt, azaz „alanyként” is láttad a folyamatot?
Modellként sokat tudok segíteni azoknak, akiket soha nem fotóztak még. Mindig elmesélem, hogy nekem milyen volt az első fotózásom és tudom, milyen ott állni a kamera túloldalán. Próbálom megtalálni mihamarabb a közös hangot a modellemmel, hogy oldott legyen a hangulat, az őszinte reakciókra törekszem a képeken. Volt olyan fotózásunk, ahol a modell a nap végére már elfáradt, ilyenkor én is tudom jól, mit érez, felismerem, mikor kell kicsit pihenni. Amikor elkezdtem a főiskolára járni és fotózni, modellként igyekeztem olyan munkákat elvállalni, ahol tudtam, hogy neves fotósokkal dolgozhatok együtt. Rögtön azt figyeltem, hogy hogyan állítják be a lámpákat, mit használnak, mit csinálnak. Így amellett, hogy modellkedtem, tanultam is tőlük.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!