Barbie 60 éves, de a népszerűsége így is töretlen.
A mai napon tölti be hatvanadik szülinapját Barbie, akinek szerencsére nincs szüksége botoxra, vagy egyéb fiatalító termékekere, hogy gyönyörű maradjon. Megjelenése óta folyamatosan a média kereszttüzében van, rengetegen ellenzik azt a képet, amit a babával üzennek a kislányoknak világszerte. A játékbaba hatásait vizsgálva tekintsük végig Barbie életének legfontosabb pillanatait!
A babát 1959-ben Ruth Handler alkotta meg. Egy németországi kiruccanás során Handler észrevette, hogy lányának nagyon tetszenek azok a babák, amiket jól lehet öltöztetni. Nem habozott sokáig, azonnal kitalálta, hogy elkészíti saját babáját. Elképzelésével a Mattel céghez fordult, akik hamar megvalósították az ötletét és Ruth lánya után Barbie-nak keresztelték a játékot. A gyerekjátékokban kialakult piaci rést Barbie szinte azonnal pótolni tudta, a következő években az eladási számok rekordot döntöttek. A különböző reklámok direkt módon hatottak a fogyasztókra, ha egyet megnézünk, úgy érezzük, nekünk is szükségünk van azonnal egy babára. De ezek azok a reklámfogások voltak, amiket a hatvanas-hetvenes évek Amerikájában nyugodt szívvel alkalmazhatott minden gyártó, gondoljunk csak a cigaretta reklámokra, vagy a 'Mad Men' című sorozatra, ami ezt a témát zseniálisan járja körül.
Az ezredfordulóhoz közeledve már teljesen alapvető volt, hogyha a családban kislány születik, akkor Barbie babát fog kapni, hiszen ez biztosan beváló szülinapi vagy karácsonyi ajándéknak tűnik. A Mattel annyira jól építette a brandet, hogy simán kijelenthették, minden másodpercben három Barbie baba kel el. Közben a reklámok nem győzték azt sugallni, hogy akinek nincs Barbie-ja, nem is igazi kislány.
A gazdasági válság és az egyre erősödő feminista propagandák hatásait a Mattel is megérezte, alábbhagyott az eladás, Barbie népszerűsége egyre csökkent. Ebben az időben már megjelent a Bratz baba is, ami konkurenciát jelentett a Mattelnek, de még így is Barbie volt az elsőszámú, eredeti játékbaba. Nem segített az eladásokon a MyScene brand létrehozása, amivel a Mattel egy alternatív külsejű Barbie-t dobott piacra 2002-ben. A MyScene inkább az idősebb lányok korosztályát célozta meg, mivel a babák kinézetre olyanok, mint a gimi legnépszerűbb és legdivatosabb lányai.
A legnagyobb divatmárkák is meglovagolták már Barbie népszerűségének hullámát, a Dior, Moschino, Burberry vagy Bob Mackie is ruhát készítettek neki. Barbie a világ legnagyobb ruhatárával rendelkezik, több, mint egy millió cipőt hordott már, az évek során folyamatosan megihlette a luxusmárkák tervezőit. Több száz karrierje mellett egyedülálló divatikon is.
Hiába a sok ellendrukker, azt nem lehet rásütni Barbie-ra, hogy csak egy üres játékbaba. Ma már több, mint kétszáz különböző karrierjével és mottójával (Az lehetsz, aki csak szeretnél) azt sulykolja lányok millióiba, hogy ne adják fel álmaikat, bármit elérhetnek, ha elég kitartóak. A több száz pálya közül Barbie volt már űrhajós, amerikai elnök, sebész, de még paleontológus is. Sok olyan munkát adtak neki, amit alapvetően férfiak látnak el. Olyan kreatívan kapta a különböző titulusokat, hogy még UNICEF nagykövet is volt, de kipróbálta magát az amerikai hadsereg minden rangjában, sőt, még rendezőnek is kikiáltották. Persze, a Mattel sem tökéletes, előfordult, hogy voltak baklövések, egy beszélő baba, a Teen Talk Barbie piacra dobásánál kiderült, hogy ezeket a mondatokat programozták Barbie-ba: "A matek nehéz!" vagy "Szeretek vásárolni." Személy szerint én mindkét mondattal egyetértek, de egyáltalán nem egészséges ilyen kijelentéseket kislányok (vagy kisfiúk) fejébe ültetni.
Minden próbálkozás ellenére a legtöbb ember fejében csak az ragadt meg, hogy Barbie a szőke, kékszemű tökéletes testű ideál, ami egy romlott képet alakít ki a kislányok számára. Ezt a sztereotip ideát valójában szinte bármire fel lehet húzni, de az üres feltételezések előtt érdemes lenne alaposabban megismerkedni azokkal a gondolatokkal, amiket Barbie képvisel.
A lányokba már kislány koruk óta mélyen bele van ültetve a társadalom által, hogy nem választhatnak akármilyen szakmát, és hogy a legfőbb feladatuk a gyerekszülés, ezért is játszanak már nagyon korán kisbaba kinézetű játékokkal. Ezzel szemben a fiúk autókkal, repülőkkel és logikai játékokkal játszanak, nem csoda, hogy számukra természetes az, hogy nincs semmi, amit nem érhetnének el az életük során. Az évek során a Mattel nem feledkezett meg arról, hogy a társadalmi hatásoknak megfelelően fejlessze a babát. Nem sok olyan játék van, ami szinte azonnal képes reagálni akár a politikai, akár a mindennapi helyzetekre úgy, ahogyan Barbie teszi. De hogyan?
Ezzel a kérdéssel fejlesztette ki a Mattel a kerekesszékes, molett és különböző alakú babákat, de egy külön szériát szentelt műlábú Barbie-k gyártására is. A cég számára egyre fontosabb a társadalmi érzékenyítés és a politikai korrektség. A különböző kultúrákat is egyre jobban és élethűbben jeleníti meg, találhatunk már burkába öltöztetett babát, és vannak már afroamerikai, ázsiai és latin szépségek is. Mindenki számára elérhetővé tették a babákat, egyre inkluzívabbá téve a márkát. 2018-ban bejelentette a cég, hogy azon dolgoznak, hogy idén az elfogadás és az egyenjogúság jegyében LMBTQ babákat fognak gyártani. Éppen ezért 2019-ben egyáltalán nem állja meg a helyét az a kifejezés (egy kisebb utánajárással meg pláne) hogy a Barbie babák csak üresfejű, buta játékok. Igény mindig is lesz rá, és a cég politikájának köszönhetően rengeteg lányt segítenek hozzá az egészséges értékrendek és önkép kialakításához Nyilvánvalóan meg lehet közelíteni ezt a témát úgy is, ha azt mondjuk, Barbie testének aránytalansága miatt hamis képet ad az idealizált női alakról az emberek fejében. Ez igaz is. Persze, Barbie tényleg csodásan néz ki, és szélsőséges esetekben akár komplexusokat is elő idézhet, de az iskolában is ugyan úgy előfordul, hogy mindenki a legszebb, legnépszerűbb kislányra szeretne hasonlítani. De ma már itt a választás lehetősége, az amerikai szépség helyett választhatnak a kislányok (és szüleik) olyan hírességekről mintázott Barbie-val is játszhatunk, mint Ashley Graham, vagy Frida Kahlo.
Kevés olyan játék van, ami ennyire megosztó, mint Barbie, de a Mattel arculatának, és egyre szélesebb látóköre miatt ez a baba végre képviseli a különböző kultúrákat és küzd az előítéletekkel, valamint a legfontosabb, amit Barbie valaha tanított lányok millióinak: az lehetsz, ami csak akarsz, az álmaidat elérheted, pont úgy, ahogy egy fiú is. Nekem pedig kislány koromban pontosan ezekre a szavakra volt szükségem.
Csáka Eszter
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!