Jártunk már csokoládégyárban korábban és hatalmas élmény volt nekünk, ezúttal azonban szó szerint tátva maradt a szánk – a chocoMe csokoládémanufaktúrájában legalább akkora szerepet kap ugyanis a design, mint az ízek és illatok!
Mészáros Gábor, a chocoMe alapítója egészen véletlenül került a csokoládébiznisz közelébe. Közgazdásznak tanult, aztán az élelmiszeripari szektorban helyezkedett el, és éppen egy sörmárka trade marketing menedzsereként dolgozott, amikor a 2008-as válság következtében egyik napról a másikra megszűnt az állása.
A kényszerpihenő alatt volt időm gondolkodni, és rájöttem, hogy én inkább nem alkalmazott szeretnék lenni, hanem saját vállalkozást szeretnék építeni.” – meséli.
Mindig érdekelte a gasztronómia, és pontosan látta, hogy a prémium csokoládék piaca itthon még nem igazán telített.
Arra gondoltam, hogy párosítani kellene a bonbonok sokféleségét a táblás csokoládékkal, de valahogy úgy, hogy a csomagoláson is egyértelműen látszon, mi van a dobozban, egyértelműen utalva a high end színvonalra” – meséli.
Kicsit képezte magát csokoládé témában, majd Ebedli Gyula belsőépítész, formatervező barátjával hónapokig dolgoztak a csokoládé öntőformáján és persze a csomagolásokon is (természetesen később a manufaktúra és a szomszédos mintabolt belső tereit is Gyula tervezte meg). Közel egy év alatt született meg az a csomagolás, amit ma is ismerünk: a fekete keret, mely láttatni engedi a táblás finomság ízeit is.
Merthogy a chocoMe csokoládék igazi különlegessége a számtalan különböző ízesítés. Gábor maga is kitalált különleges ízeket, ízpárosításokat, de a kezdetekkor arra is volt lehetőség, hogy a vásárló maga válassza ki, milyen ízeket szeretne. Mákos málna? Epres dió fehércsokival? Minden megoldható volt akkoriban.
Ez a stratégia a volumen növekedésével sajnos nem volt egy idő után fenntarthatóan működtethető, pedig a perszonalizáció, az egyediségre való törekvés korában én eredetileg azt gondoltam, ez lesz az igazán érdekes, ettől lesz népszerű a termék.”
De a termék a vásárló ’beavatkozása’ nélkül is népszerű lett. Nem véletlenül: nem kell díszcsomagolásba helyezni, esztétikus, elegáns, különleges. Kiváló minőségű, hiszen Gábor ebben nem ismer kompromisszumot: kizárólag a legjobb gyártók legjobb minőségű alapanyagait használja fel. Ráadásul rendszeresen piacra dob újdonságokat is.
A törzsvásárlóink alig várják az új és új ízkombinációkat, amikről azt mondják, már-már egy desszerttel felérnek, nem is csokoládék már. Ajándékba pedig továbbra is szívesen vásárol tőlünk bárki, hiszen az exkluzív csomagolásaink garantálják mind a termék minőségének tartósságát és sérülésmentességét, mind a wow élményt, amikor a megajándékozott a kezébe veszi azt.”
A folyamat közben Gábor igazi csokoládé-fanatikussá vált. Megszállottan kutatja az új ízeket, alapanyagokat, technológiai megoldásokat, formákat, kombinációkat, képzésekre jár, gyárlátogatásokat tesz. Ottjártunkkor épp hazatért egy dél-amerikai workshopról, amit a világ egyik legnagyobb csokoládé-szakértője tartott, előtte pedig bejárt néhány ültetvényt, mert erősen gondolkozik egy új termékkategórián, a területszelektált alapanyagokból készülő, bean to bar csokoládén.
Mindig rengeteg ötletem van, valójában az a legnagyobb nehézség, hogy ezekből mit is valósítsunk meg.”
Gábor cége ma már egymilliárdos forgalmat bonyolít évente, és folyamatosan harminc-negyven embernek ad munkát. Kell is a sok szorgos kéz: a chocoMe termékeit napjainkban több mint 20 országban árusítják, amely tavaly mintegy 100 tonna finomságot igényelt. A chocoMe ezekkel a csoki-csodákkal összesen 106 nemzetközi díjat mondhat magáénak, a köztük a világ legrangosabb és legszigorúbb versenyeinek, az International Chocolate Awards és a Great Taste Awards arany, ezüst és bronz helyezéseit – utóbbinál a szakértők csoportja Michelin csillagos éttermek séfjeiből, elismert gasztronómiai szakemberekből, patinás áruházak (Harrods, Fortnum&Mason, Selfridges, Harvey Nichols és Whole Food Markets) beszerzési igazgatóiból és neves ételkritikusokból áll, akik minden előzetes információ és csomagolás nélkül, vakteszt alapján hozzák meg ítéleteiket. A látványos táblás csokoládék mellett nagyon népszerűek a bonbon-kategóriát ostromló töltött csokoládék és a drazsék is, de akad a választékban csokoládéba mártott mangó, és málna-yuzu lekvár is.
Egy félresikerült termékfejlesztés következtében rajtunk maradt ez a rengeteg fagyasztva szárított mangópor. Muszáj volt vele kezdenünk valamit, így hát a covid alatt lekvárt főztem belőle otthon, a konyhámban, és most ezt is felvettük a kínálatba” – meséli Gábor.
A kínálat egyébként valóban egészen fantasztikus: a sós vaníliaporos, karamellás tejcsokoládéval bevont pekándió-drazsétól a tonkababos forró csokoládén át a maldon sóval és fekete szezámmaggal kombinált, tejcsokoládés mandulapálcikáig, a fehércsokoládéval bevont, liofilizált (fagyasztva szárított) málnától a kókuszforgácsos, gines, citromos vagy épp 24 karátos aranyfüsttel díszített táblákig őrületesen fantáziadúsak a variációk. És hogy melyik Gábor kedvence? Mindig a legújabb fejlesztés. Most például az étcsokoládé-lapocskák, amikbe kakaógyümölcshúsból préselt, savanykás juice került.
A kakaó magját évszázadok óta használják a csokoládé alapanyagaként, de maga a gyümölcshús sosem jutott főszerephez. Eddig!” – mondja büszkén. „De nagy lehetőséget látok a szőke csokoládéban is, ez lesz az új trend. Ez valójában fehércsokoládé, amiben a cukor karamellizálásra került. Egyedi, új íz, és mi is nagyon sokat kísérletezünk vele.”
Alig várjuk a végeredményt!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!