Újragondolás, felülbírálás és egy kis szünet: a magyar divattervezőknek is feladta a leckét a koronavírus-válság.
A kisebb vállalkozásokat különösen sújtják a járvány következményei. A divat iránti érdeklődés alábbhagy, de nem vész el. Alszik, de ki tudja meddig. A létszükség az, ami most mindenkit foglalkoztat, de hisszük, hogy a szépérzék, a formavilág, az ízlés nem múlik el soha. Erről a szunnyadó időszakról nyolc magyar tervező mondja el véleményét, hogyan látják ők a jelent és a jövőt.
Nagyon sok mindent kell mindenkinek átgondolnia az iparágban és ehhez igazítania a jövőképét is. Mindig fontosnak tartottuk a szolidaritást és a társadalmi felelősségvállalást. Dél-Koreából rendeltünk speciális anyagokat maszkvarráshoz és jelenleg a kollégáink maszkokon dolgoznak, jövő héten tervezzük kiszállítani rászoruló szervezeteknek, természetesen jótékony felajánlásképpen.
A munkafolyamatok változnak. Jelenleg a prioritás a charity work, amit az ABODI végez, a munkatársak egészségügyi biztonsága, a munkahelyek megtartása és felkészülés új stratégiákkal.
A megszokásainkat magunk mögött hagyva, sok leleményességgel új megoldásokat találva kell folytatnunk a munkánkat. Úgy tűnik, mintha még kreatívabbak lennénk, mint ahogyan gondoltunk, ezt pedig nagyon jó látni.
Most nem az a kérdés, hogy el fog-e készülni a soron következő kollekció, hanem az, hogy milyen új, innovatív módokon tudjuk segíteni és még hatékonyabbá tenni a megváltozott környezetben a folyamatot. Szinte mindent online végzünk. Ugyanakkor most például azon gondolkozunk, hogy a munka kulcsfontosságú részét, a próbafolyamatot, szabadtéren, felelősségteljesen egymás egészségére ügyelve végezzük majd. Nagy fókuszt kap most a márka online jelenléte is, a vásárlóinkkal és követőinkkel való kapcsolatok ápolására, hiszen nagy erő rejlik most a közösség erejében ahhoz, hogy együtt átmenjünk ezen az időszakon.
Mivel nem rendelkeztünk a szabályoknak megfelelő speciális anyagokkal, a beszerzés pedig lassú és nehéz, így egy megkeresés alapján készleten lévő anyagokból készítettünk olyan védőköpenyeket egy alapítványnak, amelyeket könnyen lehet fertőtleníteni a használatuk után.
Párizsban a 2021-es őszi/téli kollekciómra nagyon jó megrendeléseket kaptam, de a visszaigazolásokat követően sajnos jelentősen csökkentették a tételeket a megrendelőim. A legtöbb üzlet, ahová dolgozom Párizstól New Yorkon át Kuvaitig bezárt. (Szerencsére néhányan webshopot is működtetnek így az aktuális nyári kollekciót helyzetbe tudják hozni,
ami jelentősen segít a bezárás okozta nehézségeken és az üzletek életben maradásában).
Sajnos vannak olyan üzletek is, ahová a márciusi szállítással rendelt kollekciókat nem tudtuk elküldeni a bezárások miatt – eddig ilyen elképzelhetetlen volt!
„The show must go on” – amíg tudjuk és ahogy eddig is, vagy még jobban csinálunk mindent, bízva abban, hogy egy-egy kilátástalannak tűnő helyzet fokozott erőbedobással, leleményességgel, kitartással átsegít a nehézségeken… csak előre lehet menni.
Természetesen dolgozunk az őszi megrendeléseken és próbáljuk prognosztizálni a jövőt.
Mit lehet tenni, hogy a divatipar túlélje a válságot? Megrendelésekkel, megbízásokkal támogatni a hazai tervezőket, mert minden vonatkozásban (környezettudatosság, minőség, tartósság) csak a “local fashion” jelentheti a fenntartható jövőt. Természetesen a kreativitás csodákra képes.
Biztos vagyok benne, hogy sokkal nagyobb rugalmasságot és kitartást fog igényelni az elkövetkezendő időszak, mint valaha. Szerencsére könnyen alkalmazkodom minden helyzethez, szerintem ilyenkor a kreatív emberből még inkább kiszabadulnak az izgalmas megoldások/ötletek. Két új pólót is terveztem. Az egyiken a "queen of the quarantine felirat szerepel", melynek üzenete, hogy használd ki a legjobban a jelenlegi helyzetet. A másik pedig a "better together" szlogen szinten glitter betűkkel terveztük meg, ez azt jelképezi, hogy együtt ezen is túl leszünk, megküzdünk a legnehezebb szituációkkal is!
Tervezői szemmel nézve igen termékeny a helyzet, sok idő jut új designstratégiák és szerkezeti átalakulások kigondolására. A kreatív folyamatok is előtérbe kerülnek, hisz rengeteg idő jut tervezésre, ötletek megvalósítására, kutatásra és kísérletezésre.
A munkafolyamatok már március közepén teljesen átalakultak, mindent újra kellett gondolnunk ahhoz, hogy továbbra is működhessünk. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Je Suis Belle-nél már több éve használunk fenntartható munkafolyamatokat és a kollekcióinkban is rengeteg upcycle elem található, így viszonylag könnyen és izgalmas módon tudunk új kollekcióval a piacra lépni.
A jelenlegi körülmények között kiegészítőket, nyakláncokat, fülbevalókat készítünk: készítésük megnyugtató és kikapcsol, eltereli a figyelmet a nehéz helyzetről és kiszakít a hétköznapokból.
Az őszi kollekció mintázása zajlott, amely márciusban a Fashion Weeken került volna bemutatásra, azonban tekintettel a járványhelyzetre a bemutató elmaradt, így most ezt egy kis időre háttérbe kellett szorítanunk. Az utóbbi időszakban leginkább a kapacitások átcsoportosítására koncentráltunk. Az őszi kollekció mellett designer arcmaszkok gyártásába kezdtünk és ezzel párhuzamosan pedig elindítottuk a #viseljmaszkot elnevezésű kampányunkat, hogy felhívjuk az emberek figyelmét a maszkviselés fontosságára. Sajnálatos módon az első fogadtatások között érkezett pár negatív észrevétel a social media felületeinken és más márkákat is értek hasonló támadások. Emiatt is igyekeztünk kommunikálni és leszögezni ezeken a platformokon, hogy a NUBU Designer Arcmaszk forgalmazása mögött semmilyen nyerészkedési célzat nincsen. A jótékonysági kezdeményezés első lépéseként a NUBU támogatta bevételeiből a Komlói Kórházat, hogy a COVID-19 teszteket végző dolgozók megfelelő védőruházatban tudják végezni munkájukat. A következő lépésként pedig a Tihanyi Önkormányzat Falugondnokságának és közalkalmazottjai részére biztosított maszkokat. Őszintén remélem, hogy a járványidőszak hamarosan véget ér és ott folytathatjuk a munkát, ahol abbahagytuk, illetve az olimpiai játékok elhalasztásával több idő jut majd a felkészülésre, hogy megfelelő módon feltudjuk öltöztetni a Magyar Olimpiai és Paraolimpiai csapatot. Szeretnénk ismét nagyobb hangsúlyt fektetni majd az őszi kollekcióra is. Igyekeztünk a kollekció darabjait színesre tervezni így reméljük egy ilyen borús időszak után nagy sikere lesz ennek a sokszínűségnek.
Jelenleg leállt a következő kollekció készítése, az aktuális tavasz/nyári kollekcióink értékesítése is stagnál. Az alapanyagainkat Olaszországból rendeljük, így most egy levegővételnyi időt mi is nyertünk, hogy átgondoljuk, legyenek-e egyáltalán szezonok. Új alapokra szeretném helyezni a márkámat és ehhez kompromisszumokra van szükség. Lehet, hogy pont a szezonalitás lesz az, amit elengedek, hiszen mindig is a megismételhetetlen printeket keresték a vásárlóink, magas minőségű természetes anyagokból, évszaktól függetlenül.
A Tomcsanyi volt az első olyan hazai designer márka, aki elkezdett maszkokat varrni – először ingyen a vásárlóinak, majd a bolt bezárása után online kezdtük értékesíteni a hatalmas érdeklődés miatt. Ezért két napig kaptuk a rosszindulatú kommenteket, majd a harmadik napon az egész ország elkezdte a maszkok varrását ingyen, vagy pénzért a saját kapacitásához mérten. Mi mindvégig azon az állásponton voltunk, hogy meg akarjuk tartani a munkánkat és így próbáljuk meg pótolni a hatalmas bevételkiesést – a vásárlóink támogatásával.
Vissza szeretnék térni az alapokhoz, amikor nem az értékesítési volumen növelése, a cégvezetés és a pénzügyek az elsődleges fókuszom, hanem valóban azt csinálhatok, amit úgy szeretek, ruhákat tervezni, mindenféle kötöttség, megalkuvás és félelem nélkül, a saját örömömre.
A projektjeink nagy részét visszamondták, vagy sokkal későbbre halasztották. Igyekszünk abból gazdálkodni, ami maradt, és próbálunk elsajátítani egy újfajta szemléletet, stratégiát, hogy a lehető legkisebb kárt szenvedjük el, és hosszú távon jól kerüljünk ki ebből a helyzetből. Az alkalmazottaink kezét nem engedtük el, ők ugyanúgy dolgoznak, mint eddig. A jövőben készülünk egy kicsit egyszerűbb vonallal, ami abszolút reflektál a mostani történésekre, de megtartjuk a márkára jellemző stílusjegyeket, ezzel nemsokára jelentkezünk.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!