Boss babe, #girlboss, power woman, she-EO, momtrepeneur – vajon ezek a kifejezések tényleg erővel ruházzák fel a nőket, vagy inkább lekezelők? Eline Cordie, az Elle újságírója elmélkedett a kérdésen.
Rendszeresen belefutni a közösségi oldalakon a #girlboss, #bossbabe, #powerwoman hashtagekbe, amelyeket elsősorban azokkal az ambiciózus nőkkel kapcsolatban használnak, akik sikereket értek el a munkájukban, magas pozíciókat töltenek be.
Ha a vérbeli „power woman”-re gondolok, egyből Oprah jut az eszembe, de említhetném Serena Willimaset vagy Kamala Harrist is. Természetesen minden elismerésem ezeké a nőké – nem velük van kapcsolatosan vannak kétségeim, hanem magukkal a címkékkel.
A „girlboss” kifejezés az amerikai vállalkozó, Sophia Amoruso 2015-ös önéletrajzi könyvéből származik, amelyben leírja, unatkozó, céltalan huszonévesből hogyan lett saját divatcégének, a Nasty Gal-nak a vezérigazgatója, dollármilliós árbevétellel és 350 alkalmazottal. Számtalan nőt inspirált arra sikertörténetével, hogy a nyomdokaiba lépjenek. „A #GIRLBOSS olyasvalaki, aki a saját életéért felelős. Megkapja, amit akar, mert dolgozik érte” – mondta Amoruso.
A #girlboss hashtag így az ambiciózus, szorgalmas fiatal nő szinonimájává vált – különösen az ezredfordulósok körében –, aki a férfias üzleti világban is sikeres. Aki mindent belead, hosszú órákig dolgozik, és mindig „be van kapcsolva” (más néven a hustle-kultúra híve). Amoruso például egy médiabirodalommá építette cégét, és még egy könyvén alapuló Netflix-sorozatot is indított.
Ennek a nagy sikernek azonban évekkel később meglett a böjtje. 2015-ben négy korábbi alkalmazottja emelt vádat Amoruso és a Nasty Gal ellen. Vezérigazgatóként Amoruso nem felelt meg azoknak a feminista eszméknek, amelyeket könyvében is hirdetett, mivel kirúgással fenyegette női alkalmazottait, amikor azok teherbe estek. A Nasty Gal nem sokkal később csődbe ment (a Girlboss médiaplatform azonban még mindig létezik). És itt nem áll meg a történet. Tavaly Amerikában több női vezetőt hiteltelenné tettek a megkérdőjelezhető üzleti gyakorlataik miatt, amiért kizárták többek között a fekete és a színes bőrű nőket – ilyen volt Leandra Medine (a Man Repeller divatoldal bloggere) és Audrey Gelman (aki a The Wing nevű, a nők számára közös munkaterületet kínáló cégnél dolgozott).
A #girlboss tehát a feminizmus azon ágának szinonimája lett, amelyből azok a fehér nők húztak hasznot, akik miután elérték a karrierlétra tetejét, megfeledkeztek arról, hogy nőtársaikat segítsék.
Az Urban Dictionary szótárban a kifejezés mellett most az alábbi leírás olvasható: „Valaki, aki kizárólag a haszonszerzés céljából feminista ikonként mutatja be magát, annak ellenére, hogy minden, csak nem éppen az.” A girlboss ebben az értelemben az a nő, aki mindenen átgázol, csak hogy megszerezze, amit akar.
Az ismerősi körömben lévő nők egy kis csoportja, akiket kétségkívül ambiciózusnak és szorgalmasnak tartok, azt igazolja, hogy egyikük sem azonosul a fent említett kifejezések egyikével sem. „Amikor ezt meghallom, elfog az idegesség. És nem jó értelemben” – mondta L., az egyik barátom.
Willa Stoutenbeek, a W.Green márkaépítési és kommunikációs ügynökség alapítója is „enyhe viszketést” kap tőle. „Bár úgy érzem, leginkább a power woman kifejezés illik rám, valójában azt gondolom, hogy ez csupán szószaporítás, mert véleményem szerint a „hatalom” (power) és a „nő” (woman) egyenlőek egymással. Ugyanakkor azt hiszem, hogy sok nő számára felszabadító és erőt adó lehet az, hogy ilyen listákat lát a magazinokban, mint a „Top 10 power women” vagy ehhez hasonlók. A sikeres nők reprezentációja értékes lehet, és inspirálhat másokat. Ha más nők képesek rá, miért ne tehetnéd meg te is?”
Ebben mindenképpen van valami. Mindazonáltal továbbra is nyugtalanítónak érzem ezeket a kifejezéseket. Az, hogy ki kell emelnünk, hogy női vállalkozók, orvosok vagy bármi mások vagyunk, egyfajta visszalépésnek tűnik. Elvégre Joe Bident sem hívjuk power man-nak, sem Justin Biebert #boyboss-nak.
„Az olyan kifejezések, mint a #girlboss, sajnos azt hangsúlyozzák, hogy még mindig kivétel, amikor a nők feljebb lépnek a karrierlétrán” – mondja Kate Sang, a Heriot Watt Egyetem gender és foglalkoztatási tanulmányainak professzora. „Azáltal, hogy ekkora hangsúlyt fektetünk a nemünkre, valójában megosztóbbá válik a dolog és azt hangsúlyozzuk, hogy az ilyen pozícióban lévő nők egyedülállóak.” Így aztán az erőt adó kifejezések akaratlanul is leereszkedővé válnak, mert a kivétel csak erősíti a szabályt. Egyúttal azt is sugallják, hogy egy erős nyilvánvalóan annyira különleges, hogy annak leírására külön kifejezésre van szükségünk.
Ha magamban arra gondolok, miért idegesítenek engem ezek a kifejezések, el kell ismernem, hogy azért is, mert úgy érzem, kissé kimaradok belőlük. Olyan – és ez részben a saját bizonytalanságomnak is köszönhető –, mintha ezeket csak a rendkívül sikeres nők kis hányadának tartanák fenn, nem pedig a többieknek. Noha a saját egyéni vállalkozásom vezérigazgatója vagyok (büszkén nevezhetem magam az uzsonna- és italáru-vezetőnek), és szépen haladok, mégis rendszeresen azt érzem, hogy csak egyhelyben toporgok.
Ezenkívül az a benyomásom, hogy mi, nők ezekkel a kifejezésekkel a férfi normáknak próbálunk megfelelni. Azt éreztetik, hogy úgy kell viselkednünk, mint ahogy évszázadok óta a férfiak is teszik, hogy feljebb léphessünk a ranglétrán. Tolakodni kell, keményen tárgyalni, és soha nem szabad megmutatni az állítólag gyengébb oldalunkat. Miközben miért is ne változhatott volna meg ez a standard? Miért ne sírhatnánk a munkahelyünkön, ha szar napunk van? Miért kellene mindennap éjszakába nyúlóan dolgozni, amíg már a kiégés szélére sodródunk?
Véleményem szerint egy új, matriarchális rendszer kiépítésére kellene törekednünk, amely az olyan tulajdonságokat értékeli, mint a kiszolgáltatottság, az öröm, a munka és magánélet egészséges egyensúlya és a hűség. Könyökkel lökdösődés helyett segítsük fel egymást. Ez az igazi erő.
Forrás: Elle
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!