Bár 2004 óta az Európai Unió tagországaiban törvény tiltja azon kozmetikai termékek forgalmazását, amelyeket állatokon tesztelnek, egy nemrégiben készült felmérés szerint a franciák 73%-a* úgy gondolja, az általa használt kozmetikumok nem állatkísérletmentesek. Ennek apropóján az ELLE utánajárt, mennyire hihetünk az európai kozmetikumok címkéinek.
Ma világszerte csaknem 500 ezer** állatot (nyulakat, egereket, patkányokat, tengerimalacokat, hörcsögöket) használnak a kozmetikai iparban évente a tesztelésekhez. Miközben egyre többen és többen szólalnak fel a kegyetlen és szükségtelen gyakorlat ellen, az országok 80 százalékában nem tiltja törvény a kész kozmetikai termékek vagy azok összetevőinek állatokon való tesztelését – pedig többféle biztonságos alternatíva is a rendelkezésünkre áll már ezek helyett. Abban az iparágban, ahol az állatokon való tesztelés szabályos eljárásnak minősül, Európa és Franciaország jelentik a kivételt.
A fogyasztók gyakorolta nyomás, valamint egyes egyesületek és úttörő márkák állatkísérletek ellen indított harcának köszönhetően az Európai Unió több nagy előrelépést tett. 2004-ben betiltották a tagállamokban a kész termékeke állatokon való tesztelését, 2009-ben pedig az összetevők tesztelését is megtiltották. Annak érdekében, hogy elkerüljék azt, hogy egyes márkák a törvényt megkerülve az EU-n kívüli országokban végeztessék el az állatkísérleteket, „a jogalkotók még tovább mentek, így 2013 óta az Európán kívül más állatokon végzett vizsgálatok eredményeinek felhasználása is tilos, ezzel biztosítják a forgalomba kerülő kozmetikai termékek ártatlanságát” – mondja Françoise Audebert, a FEBEA tudományos tanácsadója. 2013 óta egyetlen európai területen értékesített szépségterméket vagy annak összetevőit sem tesztelték állatokon sem Európában, sem a világon máshol.
És bár ezen termékek forgalmazása több mint 10 éve tilos már Európában, az OpinionWay közvélemény-kutatása szerint a franciák 73%-a úgy gondolja, hogy a kozmetikumait még mindig állatokon tesztelik. A félreinformáltság a szakértők szerint részben azzal is magyarázható, hogy Európában és világszerte máshol is akadnak kivételek.
Tény, hogy a Franciaországban és Európában értékesített kozmetikumokat (vagy azok összetevőit) nem tesztelik állatokon. „Vannak azonban kivételek – mondja Françoise Audebert. – Amennyiben egy összetevőt valamilyen más iparágban, például a gyógyszergyártásban már tesztelték állatokon, akkor a kozmetikai iparág jogosult arra, hogy azoknak a korábbi teszteknek az eredményeit felhasználja a saját termékéhez.”
A másik dolog, ami az állatvédő szakemberek szerint az európai törvények megszegéséhez vezet, a REACH-rendelet. Ez előírja, hogy az Európában használt vegyi anyagoknak biztonságosnak kell lenniük mind az emberek, mind a környezet számára, ezért bizonyos esetekben lehetőséget ad az állatokon való tesztelésre. „Nagyon aggasztó, hogy az Európai Bizottság és az Európai Vegyianyag-ügynökség a REACH-rendeletre hivatkozva kérvényezheti egyes összetevők állatokon való tesztelését. Emiatt több ezer állatot ítélhetnek szenvedésre olyan összetevők tesztelése miatt, amelyeket évtizedeken át biztonságosan állítottak elő és bocsátottak áruba” – nyilatkozta Christopher Davis, a The Body Shop kampányokért és elszámoltathatóságért felelős nemzetközi igazgatója.
Tovább árnyalja a képet, hogy „egy cég akkor is árulhatja a termékeit Franciaországban vagy az EU-ban, ha Kínában vagy más, nem uniós országban végzett állatkísérleteket, de azok eredményeit nem használják fel a termékek biztonságosságának alátámasztására” – figyelmeztet Anissa Putois, a PETA franciaországi szóvivője. – Ez azt jelenti, hogy a vállalatok továbbra is fizethetnek az EU-n kívül végzett állatkísérletekért, mindaddig, amíg nem használják az így kapott adatokat, hanem más, nem állatokon végzett tesztek eredményeivel igazolják a termékük biztonságosságát, így az Európában is a polcokra kerülhet.”
Ehhez jön hozzá az is, hogy néhány országban előírás, hogy a kozmetikumok ártalmatlanságát állatkísérletekkel kell bizonyítani, ebben Kína jár az élen. Így tehát ha egy francia vállalat szeretné a termékeit ezekbe az országokba is exportálni, akkor az adott ország előírásaihoz igazodva el kell végeztetnie az állatkísérleteket. „Ezt a civil szervezetek rendszeresen felhozzák, de fontos kiemelni, hogy ezeket a kísérleteket a helyi hatóságok végzik el, nem pedig a kozmetikai vállalat maga” – hangsúlyozza Françoise Audebert. Így önmagában az, hogy egy márka Európában kapható, még nem garancia arra, hogy egyben cruelty-free*** is.
Annak érdekében, hogy a vásárlók tisztábban lássanak ebben a ködös törvényhozásban, a kozmetikai vállalatok szövetsége, az elkötelezett márkák és az állatvédelemért küzdő egyesületek közös erővel azért kampányolnak, hogy az állatokon végzett kozmetikai célú teszteléseket világszerte tiltsák be.
A megkérdezett szakértők egyöntetűen állítják, hogy ma már semmi szükség az állatokon végzett kísérletekre. „Több olcsóbb és gyorsabb alternatíva is elérhető ma már” – mondja Christopher Davis a The Body Shop márkától. „Szinte minden emberi és állati sejtet elő lehet már állítani laboratóriumi körülmények között. A teszteket el lehet végezni baktériumok, emberi szövetek és sejtek segítségével is. Sőt, a tudósok a sejtekből akár 3D-s struktúrákat is képesek fejleszteni, ami még realisztikusabb végeredményt ad.” Anissa Putois, a PETA képviselője hozzáteszi: „Sokkal kiemelkedőbb nem-állati tesztelési módszerek léteznek, amelyeket már jelenleg is használnak a termékek és az összetevők biztonságosságának alátámasztására. A MatTek 3D emberi bőrmodellje és az EpiDerm™ használatát is jóváhagyták.” Ezen innovációk mellett azoknak az összetevőknek a listája is igen hosszú, amelyekről már bebizonyosodott, hogy ártalmatlanok és a márkák használhatják őket. Ám ahogy Françoise Audebert fogalmaz: „Az állatokon végzett kísérletek kiváltására nem elég egyetlen alternatív teszt. Ahhoz, hogy ugyanazt a megbízható eredményt kapjuk, többféle alternatív kísérleti módszert is el kell végezni. Ez az összetettség lehet a magyarázat arra, hogy az országok többsége miért nem tiltotta még be az állatokon végzett kozmetikai célú kísérleteket.”
Azok a vásárlók, akik a szívükön viselik az állatok jóllétét, elsősorban a „cruelty free”, „cruelty free & vegan” és a „cruelty free international” (az ugró nyuszi) jelzést keressék a termékek címkéjén. Emellett egyes oldalakon, köztük a PETA weboldalán is található részletes lista azokról a márkákról, amelyek semmilyen formában nem járulnak hozzá az állatok szenvedéséhez. „Fontos, hogy a vásárlók utánajárjanak, milyen termékeket használnak, és bővítsék az ismereteiket. Azokat a termékeket ajánlott előnyben részesíteni, amelyeken megtalálható az ugró nyuszi jelzés, ami garancia arra, hogy az adott terméket nem tesztelték állatokon. A vegán felirattal ellátott termékek esetében pedig érdemes átolvasni az összetevőlistát (INCI), hogy megbizonyosodjunk róla, a termék valóban nem tartalmaz semmilyen állati eredetű adalékot” – tanácsolja Christopher Davis.
Fontos ugyanis különbséget tenni a vegetáriánus, vegán és cruelty-free kozmetikumok között. A vegetáriánus azt jelenti, hogy nem tartalmaz semmilyen állati összetevőt, azaz egyetlen állatnak sem esett bántódása azért, hogy a termék elkészülhessen, de tartalmazhat bizonyos állati eredetű összetevőt, például mézet vagy méhviaszt. A vegán termékek összetevői közt semmilyen állati eredetű anyagot nem találunk, így például méhviaszt, mézet vagy tejet sem. „A cruelty-free kozmetikumokat és az összetevőiket sosem tesztelték állatokon, és nem esett bántódása egy állatnak sem az elkészítési folyamatok során” – mondja Anissa Putois. A vegetáriánus és vegán termékek tehát nem szükségszerűen állatkísérletmentesek. Érdemes még figyelni az „állatokon nem tesztelt” jelzésre is, amelynek használata nem szabályszerű, mert azt sugallja, hogy más termékeket viszont tesztelnek állatokon is. Ezzel pedig a vegán-washing témáját érintjük.
„A franciák 89%-a ma az állatkísérletek ellen van, amennyiben rendelkezésre áll egyéb helyettesítő módszer” – emlékeztet Anissa Putois a PETA-tól. Ez az egyre szélesebb körben terjedő tudatosság segít elindítani a változást helyben, aminek később globális szinten is érezhető hatásai lesznek. A szakértők épp ezért rendkívül bizakodóak a nemzetközi tilalom bevezetésével kapcsolatban. „A dolgok változóban vannak, Európában már nagyon előrehaladott a rendszer, de a fejlődés jelei mutatkoznak máshol is, például Kínában (ahol felfüggesztették a francia kozmetikumok esetében az állatkísérleteket), Izraelben és Kaliforniában is” – összegzi Françoise Audebert.
Forrás: ELLE
*Az OpinionWay kutatását 2021 március 31. és április 1. között végezték, 1015 ember megkérdezésével, az eredmények a 18 évesnél idősebb francia lakosság körében reprezentatívnak tekinthetők.
** A The Body Shop által kiadott közlemény szerint.
*** A cruelty-free márkák jegyzéke itt megtekinthető: www.crueltyfree.peta.org/companies-dont-test
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!