Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

A márkám én vagyok

2013. március 22.

4 perc olvasás

A márkám én vagyok

Utánajártunk, mi a self-branding, és miért hasznos


Abban mostanában mindenki egyetért, hogy nem könnyű érvényesülni a munkaerőpiac területén. Az elemzések a piac gyakorlati szabályairól egyre ijesztőbb képet festenek: a képzési időszak kitolódott, jó, ha 25 évesen elkezdünk dolgozni – de akik tehetik, külföldi tapasztalatokkal, tudományos fokozatok megszerzésével, újabb tanulmányokkal még tovább húzzák –, és fiatalon talán kapunk is egy jó munkát, ahol évekig megvagyunk, fejlődünk, tapasztalunk. A baj a következő lépésnél kezdődik. A munkaadók a 35 év alattiakat keresik, “a 40 az új 60”, tehát egy következő jó állást megcsípni már bajos lehet. Akármilyen szörnyű, ez bizony azt jelenti, hogy nagyjából 15 évünk van építkezni, utána abból kell gazdálkodnunk, amit addig összehoztunk, úgy, hogy egyre kevesebb sanszot kapunk.

Márpedig egy olyan világban, ahol a mindenek közös nevezője a bizonytalanság maradt, a tudatosság fejlesztése feltétlenül hasznunkra válhat. Előtérbe kerül minden módszer, ami segíthet nekünk megalkotni a legjobb önmagunkat, felhívni előnyeinkre a figyelmet, méghozzá minél gyorsabban, és a személyiségmarketing terjedőben lévő fogalma pont úgy hangzik, mint a szükséges segítség.

Endorszálj, amíg nem késő

Dr. Törőcsik Mária marketingszakértő, kutató, egyetemi tanár 15 éve foglalkozik ezzel a területtel, és most könyvet ír a témában. A szakember felhívja a figyelmet, hogy a fogalom sokrétű, rengeteg területe van, és hagyományosan inkább azokat ismerjük belőle, ahol valamely hozzáértő csapat dolgozik egy-egy személyiséggel. Tipikus példa erre az úgynevezett endorszálás, egy élő márka és egy márkaszemélyiség összekapcsolása. A Pepsi például régóta szövetkezik fiatal énekesekkel és modellekkel, akik a fiatalok számára példaképek, legutóbb Beyoncéval írtak alá több évre szóló, mesés összegeket tartalmazó szerződést, és nemsokára láthatjuk majd az énekesnő arcképével díszített pepsis dobozokat a boltokban. Az endorszálásnak se szeri, se száma, ám kockázatot is rejt, hiszen az ember végtére is nem gép, hanem finomhangolt élőlény, változékony és kiszámíthatatlan.

A személyiségmarketing fogalomkörébe sorolja dr. Törőcsik Mária azt a jelenséget is, amit ő arcpiacnak nevezett el. A behelyettesíthetó, rövid távra kalibrált ismert emberek piaca ez, valóságshow-k és tehetségkutató versenyek szereplőivel, ami jó alapmasszát biztosít a médiának, a személyiséget viszont tönkreteheti, hiszen ezek a hús-vér emberek talán különlegességük tudatában tündökölnek, majd hamar szembesülniük kell lejárt szavatosságukkal és gyors elértéktelenedésükkel. Természetesen vannak kivételek, akik végül felülemelkednek a rutinon, és hosszú távon is fenn tudják tartani az érdeklődést maguk iránt.

Ismersz, kedvelsz, akarsz!

Talán ez utóbbi kategória, az arcpiac a fő ok, ami miatt a személyiségmarketinghez negatív képzetek kapcsolódnak. De dr. Törőcsik Mária hangsúlyozza, hogy az igazi személyiségmarketing nem az erőszakos nyomulásról szól, hanem gondolkodási séma, ami segítséget nyújt, hogy ha döntési helyzetben vagyunk, milyen tényezőket fontoljunk meg. “Én úgy látom, itt az idő, amikor mindenkinek át- és újra kell gondolnia önmagát, meditálnunk kell azon, kik vagyunk és merre tartunk, mert a feladat nem könnyű, és az idő kevés arra, hogy megtaláljuk a helyünket” – mondja a szakember.

Azt tanácsolja, vegyük szemügyre magunkat a marketing szempontjaiból. Nézzük meg, hogy a megfelelő piacon vagyunk-e. Például ha valaki nagyon visszahúzódó, lehetséges, hogy nem a profitorientált világban, hanem valamely alapítványnál találja meg a boldogságot. Ha prioritásainkban a szabadidő szerepel, akkor ezzel nem árt szembenézni, és kötetlen munkát keresni. A marketing tudománya segíthet artikulálni a céljainkat. Ráadásul, amikor a személyünkről van szó, általában nem élhetünk a hagyományos marketing egyik leghatásosabb eszközével, a reklámmal, mégis módot kell találnunk rá, hogy megismertessük magunkat a döntéshozókkal, ha jobb helyzetbe szeretnénk kerülni. A személyiségmarketing intellektuális szinten képes minket elvezetni ahhoz, hogyan váljunk a megfelelő körben – például potenciális munkaadók körében – ismertté, majd szimpatikussá, míg végül azt mondják: igen, te kellesz nekünk.


A teljes cikket az Elle legújabb, áprilisi számában olvashatjátok.

Neked ajánljuk

A ROVAT LEGNÉPSZERŰBB CIKKEI

Ezt a 10 par...
1

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon

2022.09.23. 3 perc olvasás

Ezt a 10 parfümöt imádják a legjobban a nők a világon

3 udvariasna...
2

3 udvariasnak tűnő szokás, amit a fodrászok nem szeretnek a vendégeikben

2024.10.10. 2 perc olvasás

3 udvariasnak tűnő szokás, amit a fodrászok nem szeretnek a vendégeikben

Kiderült, ho...
3

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül

2022.10.13. 1 perc olvasás

Kiderült, hogy nézne ki a Kardashian-család plasztikai műtétek nélkül

3 férfi parf...
4

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon

2023.03.05. 2 perc olvasás

3 férfi parfüm, amiből a legtöbbet adják el a világon

A frizura, a...
5

A frizura, ami teljesen tönkreteszi a hajat a fodrászok szerint

2023.07.08. 3 perc olvasás

A frizura, ami teljesen tönkreteszi a hajat a fodrászok szerint

A hajszín, a...
6

A hajszín, ami minden nőt fiatalít a fodrászok szerint

2024.02.24. 3 perc olvasás

A hajszín, ami minden nőt fiatalít a fodrászok szerint

Kiderült, ho...
7

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje

2023.01.21. 3 perc olvasás

Kiderült, hogy mi a világ 3 legtöbbet eladott parfümje

Visszajött a...
8

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín

2022.07.13. 3 perc olvasás

Visszajött a divatba az egyik legkellemetlenebb hajszín

Ezek is érdekelhetnek

Orrformázás...

Orrformázás szike nélkül

2021.04.21. 2 perc olvasás

ORRSZOBRÁSZAT

Így támogath...

Így támogathatod a hormonegyensúlyod

2021.04.21. 3 perc olvasás

Hormonhatás

Lenőtt a kör...

Lenőtt a körmöd? Ezt teheted otthon!

2021.04.21. 4 perc olvasás

HÁZIMANIKŰR

Minden, amit...

Minden, amit a brazil gyantáról tudnod kell

2021.04.17. 1 perc olvasás

A meztelen igazság

Új fókusz az...

Új fókusz az esztétikában: a hangsúlyos állkapocs

2021.04.16. 5 perc olvasás

JOLIE STYLE

A stressz me...

A stressz megárt a szépségednek - sokkoló tények

2021.04.16. 5 perc olvasás

No Stressz

Kék fény: eg...

Kék fény: egy házban az ellenséggel

2021.04.16. 4 perc olvasás

Az elektroszmog az új bőröregítő tényező

Fehér folt a...

Fehér folt a szépségápolásban: az elhanyagolt fülek

2021.04.16. 3 perc olvasás

A füleink is öregszenek!

Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves