Újra nyitva vannak az üzletek, éttermek, bárok, és a kulturális és sportesemények is éledeznek – a szórakozás utáni vágyódásnak pedig nehéz ellenállni. Az impulzív költekezést részben a karantén alatt felhalmozott tartalékok magyarázzák, de ennél több minden is megbújik a háttérben.
„Volt az oltakozás előtti vásárlás, és most van az oltakozás utáni vásárlás” – állítja Clémence, aki egyetemi professzorként dolgozik. Az elmúlt napokban bizony elkényeztette magát, végre megkaparinthatta azokat a régóta kiszemelt ruhadarabokat, amelyeket eddig a zárva tartó üzletek kirakatában tudott csak csodálni. Bár általában megfontoltan vásárol, az elmúlt hónapokban nála is megszaporodtak a nem létszükségletű vásárlások, az új számítógép és Bluetooth-os hangszóró mellett egy új teaforralóval is gazdagodott. „Ezek azok a szerzemények, amelyeket évekig halogattam. Túl drágának ítéltem meg, vagy egyszerűen csak nem éreztem annyira fontosnak… folyton attól féltem, hogy kifogyok a pénzből. De végül rájöttem, hogy nem a pénz fog megmenteni a koronavírus-fertőzéstől.”
Azok, akik sikeresen megtarthatták az állásukat és a bevételeiket ebben a kaotikus időszakban is, hasonló csábításokkal nézhette szembe. A Coviddal járó tehetetlenség érzése a legszorgalmasabb hangyákból is előhozta a bennük rejtőző tücsköt. A 33 éves Clara próbált egyfajta minimalista életet élni. A környezeti szempontokat szem előtt tartva az elmúlt években nagyon kevés új ruhát vásárolt. „De most határozottan érzem a késztetést arra, hogy visszatérjek a régi szokásaimhoz – vallja be a telefonban. – Sosem éreztem még magam ennyire gazdagnak. Még a szülési szabadság alatt járó havi 1500 euróból is tudtam félretenni.” Ez a vallomás nem lepi meg Stéphanie Villers közgazdászt. „Van valami szokatlan a jelenlegi krízisben. Egy gazdasági válság során általában hirtelen ugrásszerűen megnő a munkanélküliek száma és csökkennek a fizetések, de a kormány intézkedéseinek köszönhetően ezt a forgatókönyvet sikeresen elkerültük. A franciák kevesebbet költöttek, mivel nem nagyon volt rá lehetőségük. Ezzel kb. 100 milliárd eurós, úgynevezett kényszerű tartalék halmozódott fel az embereknél. „Az első enyhítések után a boltok újranyitásával új erőre kapott a fogyasztás. A mostani első becslések is hasonló trendekről árulkodnak. Ez megnyugtató, lévén az ország GDP-jének 60 százalékát a hazai fogyasztók adják” – mondja a közgazdász.
Ezen a héten Clara úgy tervezi, hogy egy új cipővel és pár új ruhadarabbal lepi meg magát. Emellett augusztusban egy 1500 eurós jógás és szörfös elvonulásra is befizetett Biscarrosse-ra. „Azelőtt ezt biztosan nem engedtem volna meg magamnak. De most úgy érzem, szükségem van rá. Imádom a masszázsokat, de az első lezárás óta egyszer sem voltam a szalonban. Nem jártam a megszokott jógaórákra. Az egész nagyon nehéz volt, és most szükségünk van az egyszerű dolgokra, amik örömet hoznak.” Hozzá hasonlóan Marine-on is elhatalmasodott a költekezési vágy. „Többször volt már enyhítés az elmúlt évben, de a mostani az első, aminél úgy érzem, a végső enyhítés lehet. Épp ezért most már merek vásárolni” – mondja, és hosszasan sorolja azoknak a ruháknak, ékszereknek, háztartási kisgépeknek, valamint ebédeknek és italoknak a sorát, amelyeket az elmúlt hetekben megengedett magának. „Megváltozott a pénzhez fűződő viszonyom. Azelőtt, amikor a félretett pénzemhez nyúltam, mindig elfogott a bűntudat, de most egyszerűen csak arra gondolok, nem tudhatjuk, mennyi ideig fog ez tartani. Mindennap egy teraszon ülök, és amikor otthon ebédelek, úgy érzem, elvesztegetek egy alkalmat arra, hogy beüljek egy étterembe.”
A karantén alatt félretett pénz azonban csak részben magyarázza ezt a vásárlási lázat. Marie-Claire Villeval, a francia Országos Tudományos Kutatóközpont gazdasági viselkedésre szakosodott kutatási igazgatója szerint más szempontokat is figyelembe kell vennünk. „Új kifogásaink lettek a költekezésre. Azért vásárolunk, hogy kompenzáljuk azt az érzést, hogy megfosztottak minket valamitől. Hónapokig csak a veszteségekkel szembesültünk: folyamatosan az egészségügyi kockázatok, a korlátozások és a tilalmak játszották a főszerepet az életünkben. Most viszont újra a gyarapodás mezejére léptünk: itt vannak a védőoltások, az egészségügyi statisztikák egyre javulnak, és a nyár is a küszöbön van. Ez óhatatlanul is optimistábbá tesz minket. És a szociális életünkhöz való visszatérés bizony hatással van ránk – a teraszokon, éttermekben újra fontos szerepet kap a külsőnk.”
A leggingsben töltött hónapok után Marine is felfrissítette a gardróbját. Igenis számít, milyen öltözékben találkozik az egy éve nem látott barátaival, és mit vesz fel a nyárra halasztott esküvőkre – merthogy három meghívása is van. A vásárlásnál azonban már nem az árcédulák határozzák meg azt, hogy milyen darabok után nyúl. „Megváltozott a mércém, legutóbb például 150 euróért vettem magamnak egy kasmírpulóvert. Egy évvel ezelőtt még a 40 eurós pulóvernél is hezitáltam.”
Marie-Claire Villeval szerint mindez nem teljesen irracionális viselkedés. „Nem arról van szó, hogy kevésbé jól mérnénk fel a dolgok árát. Egyszerűen csak hajlamosak lettünk túlértékelni a jó dolgok hasznosságát. Ez a korábbi veszteségérzésünkre vezethető vissza. Ehhez jön hozzá a sürgető ’most vagy soha’ érzés, amit mások is megerősítenek, akikkel szóba elegyedünk. Megerősítjük magunkat abban, hogy rövid az idő és ez alatt kell kiélvezni azt, amit szeretnénk” – magyarázza a kutató.
Azt egyelőre még nehéz lenne megmondani, hogy ezek a nem túl jól átgondolt vásárlások mennyire járulnak hozzá a jólléthez. Marine átlátja a saját helyzetét: „Pszichésen nem segít túl sokat, sőt ez a túlzott költekezés nem éppen egészséges. Sokszor csapdában érzem magam miatta, mert nem a saját kereteim között élem az életemet.” De akkor hogyan lehet ellenállni a kísértésnek? „Nem egyszerű, de a jövőbe kell tekinteni. Írjunk listát a céljainkról és azt is határozzuk meg, mikorra szeretnénk elérni azokat. Ez lehet egy ingatlanvásárlás, egy új autó, a nappali felújítása… A jövőbeli költségekre fókuszálás segít csillapítani a jelenlegi költekezési vágyat” – tanácsolja Marie-Claire Villeval, majd hozzáteszi: „Vegyünk egy mély levegőt, mielőtt vásárolnánk valamit. Igaz, ezt mondani egyszerűbb, mint megvalósítani…”
Forrás: ELLE
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!