Irány a szuper én
A ’90-es évek elején jártunk, amikor a kolléganőm megírta az egyik barátnője történetét. A sztori részleteire már nem emlékszem, a kulcsmondatra azonban igen. Ez akkor hangzott el, amikor a szóban forgó barátnő állt a tükör előtt, és egyszer csak megszólalt: én vagyok önmagam legféltettebb kincse! Ezt kimondani akkoriban szentségtörésszámba ment. Emlékszem, én, mint a többi kortársamhoz hasonlóan jó kislánynak nevelt nő, megdöbbentem a mondat olvastán, és morfondírozni kezdtem, hogy lehet valaki ennyire önző, beképzelt és egoista. A szavak mélyén rejtőző igazságot, hogy tudniillik senki nem szerethet minket annyira, mint mi saját magunkat, továbbá hogy ha mi nem szeretjük magunkat, más ugyan miért tenné, húsz-huszonöt évvel ezelőtt még nem volt divat hangsúlyozni.
Én, a középpontAzóta nagyot fordult a világ: önmagunkkal törődni nemhogy nem szégyen, kimondottan trendi. Sőt, az egészség, ahogyan a jó külső is, státuszszimbólummá lépett elő. Ugyan a kicsit is alaposabb vizsgálat valószínűleg a mai napig azt találná, hogy az átlag magyar nő fontossági listájának élén még mindig nem ő maga áll, azért lassan nálunk is teret nyernek az olyan gondolatok, hogy „happy wife, happy life”, azaz a család akkor lesz boldog, ha a feleség/anyuka az. Illetve hogy a repülőn is előbb a saját oxigénálarcunkat kell felhúznunk, és csak utána kezdhetünk el másokkal törődni. A 21. század lakóiként lelkesen magunkévá tettük azt a felfogást, amellyel néhány évvel ezelőtt egy kacsalábon forgó osztrák wellnesshotel szlogenjeként találkoztam: „In der Mitte ich”, azaz én állok a középpontban. Erre az életfilozófiára mostanra külön iparág épült rá, amit az amerikaiak önfejlesztő biznisznek, a magyar Trendinspiráció Műhely munkatársai pedig önpiacnak neveznek.
A hazai szakemberek 2018 egyik szembetűnő trendjeként nevezik meg azt a jelenséget, amely szerint egyre több időt, pénzt és energiát fordítunk önmagunk felépítésére, fejlesztésére, jobb megismerésére és az önoptimalizálásra, a „szuper én” elérésére. Az ezzel kapcsolatos fogyasztásnak „a mozgatóereje nem feltétlenül a kifelé megmutatandó piacképes tulajdonságok támogatása, hanem saját igény alapján irányul a jobb minőségű, tartalmasabb élet megélésére. Komoly befektetésekre, hosszú utakra is vállalkozunk a magunkhoz vezető út során” – fogalmaznak a trendkutatók, hozzátéve, hogy az önpiacnak nemcsak a tudás és az önismeret fejlesztése képezi részét, hanem minden olyan mozgásforma, terápia, diéta, készítmény, ami alkalmas a kényeztetésre, illetve saját testünk és lelkünk megértésének mélyítésére.
Ha a hazai „önpiac” fejlődőben van, még inkább igaz ez a világnak azokra a részeire, ahol a nálunk jóval fizetőképesebb lakosság iszonyatos összegeket ad ki ilyen nemes célokra. A mai nyugati ember mintha nem is annyira élne, mint inkább arra törekedne, hogy ha majd egyszer, a jövő egy előre meg nem határozott pontján elkezd élni, akkor minél jobb testi-lelki állapotban legyen. A Global Wellness Institute 2017-es januári jelentése szerint a wellness 2016-ra 3,7 trillió dolláros biznisszé fejlődött, és ezzel a világméretekben az egészségügyi költések majdnem felét produkálta.
Az iparág legújabb kínálatát az úgynevezett ambient wellness jelenti, amely a környezetbe beágyazott egészségfejlesztő szolgáltatásokat takar. Ezek a megoldások javítják az egészségi állapotunkat, méghozzá általában a modern ember szívének kedves módon, tudniillik hogy a kisujjunkat nem kell mozdítanunk közben. Az ötletgazdák valószínűleg ismerték a híres testépítő, Ronnie Coleman mondását: „Mindenki testépítő akar lenni, de senki nem akar rohadt nehéz súlyokat emelgetni.” Továbbá a Mayo Klinika 2016 márciusában közzétett statisztikáját, miszerint az amerikaiaknak kevesebb mint 3 százaléka teljesíti az egészséges életmód olyan alapvető követelményeit, mint a rendszeres mozgás, és a dohányzás mellőzése. A „környezetwellnessbe” ugyanúgy beletartoznak a nyilvános helyeken, repülőtereken, iskolákban, vasútállomásokon kialakított meditációs pontok, mint a reklámtáblák, amelyek megmasszírozzák a hátunkat, ha nekik dőlünk, vagy a repülők fedélzetén a jetlag megelőzésére szolgáló, a normál nappal-éjszaka fényviszonyait imitáló LED-lámpák.
(...)
Szerző: Mörk Leonóra
A cikket teljes terjedelmében az ELLE magazin 2018. márciusi számában olvashatjátok!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!