Csak nehogy ez is rámenjen. Ez volt az első gondolatom, amikor olvastam a hírt Shia LaBeouf szexuális zaklatási ügyéről. Hogy a Pieces of a Woman, Mundruczó Kornél és Wéber Kata szép és fontos filmje nehogy rámenjen a pszichésen súlyosan terhelt színész botrányára. De nemcsak a film fogadtatására, a nézői élményére sem.
Nem, ez itt nem egy újabb #metoo-ellenes kirohanás, de még mennyire nem az. Ha a közelmúltban volt társadalmi mozgalom, amelynek történt érzékelhető pozitív hatása, az éppen a #metoo. Hiszen olyan üzemszerű működések kérdőjeleződtek meg végre, amelyeket „Évától 8 hónappal ezelőttig” (©Fran Lebowitz) szinte mindenki természetesnek vett. Igen, előfordultak rossz és aránytalan eszközök és válaszok is, de a színházi és filmes szakmában, ha nehézkesen is, csak elindult egy diskurzus a bántalmazás alattomos természetéről és a hatalmi viszonyokról. Ahogyan a szórakoztatóipar más területein is egyre többen számolnak be érzékelhető változásokról nők és férfiak, alá- és fölérendeltségi viszonyok bonyolult kérdéseiben. (Hogy e hatások a külvárosi presszókig is elértek-e, arról majd máskor.)
Ahhoz viszont nem kellett érzéketlen cinikusnak lenni, hogy valakiben felmerüljön: mit kezdjen azokkal a szívének kedves életművekkel, amik az alkotóik szégyenletes tettei miatt utólag bepiszkolódtak? „Essek ollóval a CD-inek?, „rakjak máglyát a regényeiből?”, „a filmjeit töröljem még a frontlebenyemből is?”
Ez az írás egy rajongó természetű kultúrafogyasztó dilemmáiról szól, aki az elmúlt években csalódások egész sora után igyekezett rendezni viszonyát a kérdéshez.
Harmadikos gimnazista vagyok, az ellenőrző füzetem a híres magyar színésznő tangós korszakában készült fotójával van bevonva. Fejből idézek tőle színházi és filmjeleneteket, kedvelem még a túlzó gesztusait is. De pár év és kiderül, hogy az igazgatóvá lett színésznő a kivételes tehetségét, a mániáit és a hatalmát nem volt képes kontroll alatt tartani, és rettenetesen abuzív környezetet teremtett maga körül, traumatizálva ezzel több tucat kollégáját.
Az egyetem után Londonban vagyok, bejutok a patinás színház királydrámájára a kétszeres Oscar-díjas amerikai színésszel a főszerepben. A kettőből az egyiket az akkori kedvenc filmemért kapta. A színész az előadás végén a művészbejárónál autogramot osztogat. Thank you, mondom neki, majd boldogan mesélem másoknak, milyen jót beszélgettünk. Aztán pár év, és kiderül, hogy a sztár olykor szívesen kereste a boldogságot alig nagykorú fiúk nadrágjában, miután leitatta őket.
A harmincas éveimben járok, és amit az abszurd-groteszk kelet-európaiságról, a „hát akkor itt fogunk élni” zsigeri élményéről tudok, részben az ő rendezéseiben élem át. De pár év és kiderül, hogy a rendező megalázó módszerei miatt a színészek gyakran végigsírtak-kínlódtak egy-egy próbaidőszakot. (Megjegyzés: Hogy mindez nem oké, persze korábban is mindenki tudta, csak senki nem sejtette – egészen a #metoo-diskurzus hatására kipattanó, konkrét esetig.)
Egy idő után állandósult az a kényelmetlen érzésem, hogy semmi nincs biztonságban, amihez kötődöm. Az amerikai független film harminc éve halott úttörőjéről, a szenvedélyes rendezőzseniről rettegve olvasok minden visszaemlékezést, nehogy kiderüljön valami; valami, amitől azután a filmtörténet egyik legcsodálatosabb alkotását is másképpen fogom látni. Vagy mi van, ha még a magyar író is? Akinek a tisztességéért tűzbe tettem volna akármelyik testrészemet, de mi van, ha a legendás „ontológiai derűje” egy alkalommal őt is valamilyen kellemetlen gesztusra ragadtatta? Mást jelentenének azután azok a csodás posztmodern mondatok?
De vissza a megtörtént esetekhez. Megtörtént, írom, pedig tudom, ez az egyik leginkább kikezdhető pontja a diskurzusnak. A szóban forgó ügyek ugyanis, ha el is jutottak valamilyen vizsgálóbizottságig, azok a nyilvánosság számára ritkán adtak megnyugtatóan alapos válaszokat, így pedig az ügyek rendre a hitvita szintjén maradtak. Minden idők popsztárjának még bírósági papírja is volt az ártatlanságáról a gyermekmolesztálás vádjában, egy közelmúltban készült dokumentumfilm viszont minimum kétségeket ébresztett a közvélemény egy részében. Csak kis részében, mert ugye „egymilliárd eladott lemez nem tévedhet”, érvelt a többség. Beindul a kognitív disszonancia redukciója: az elme védelmébe veszi a rajongott sztárt, és próbálja meggyőzni magát arról, hogy ez a páratlan géniusz semmi olyasmit nem követhetett el. Pedig ha valamit, azt igazán előírhatjuk főszabályként, hogy a csillogó tehetség nem menti a gyalázatos viselkedést.
A kérdést persze fordítva is feltehetjük: egy rossz, de úgy igazán, velejéig aljas figura képes-e létrehozni komoly műveket? Hát persze, ez sincs kizárva. A kivételes művészek között kis számban pont úgy előfordultak gyilkosok, pedofilok és ordas eszmék rajongói, és kicsit nagyobb számban narcisztikus zsarnokok, frusztrált agresszorok, a pénznek vagy a hatalomnak lefekvő árulók, mint a társadalom más szegleteiben. A művek viszont szerencsére ritkán árulkodnak alkotójuk gyenge vagy bűnös jelleméről. Vagy ha mégis, sajátos módon tükrözik vissza azt.
„De a felforgató zsenik, korukat megelőző innovátorok mindig öntörvényűek!”, kerül elő gyakran ez az érv is. Pedig azt a lehetőséget se vessük el egészen, hogy izgalmas dolgok anélkül is születhetnek, hogy nem marad utánuk egy rakás PTSD-s.
Ha viszont a korábban nagyra becsült alkotóval szemben mégis meghoztuk a morális ítéletünket, a kérdés továbbra is az: mit kezdjünk az addigi életművével? Az életművel, aminek a darabjai már épp úgy a mi részünk, a mi tulajdonunk is: az élményt közösen hoztuk létre, mi is hozzáadtuk a magunk gondolatait, érzelmeit – így jött létre a közös univerzumunk. Ezért úgy döntöttem, hogy bár a színésznővel ma már igen problémás a belső viszonyom, az élményeimet, ezt a gazdag univerzumot nem adom! A kétszeres Oscar-díjas aláírása talán már meg sincs, de az egykori kedvenc filmemet nagy élvezettel nézem azóta is. Ahogy a magyar rendező régi munkáit is.
Shia LaBeouf tehát szerintem kérjen bocsánatot, vonuljon félre ismét egy időre, járjon újra terápiára, és ha a szakma esetleg visszafogadja, és elég intelligens hozzá, a vele történteket később akár be is építheti a szerepeibe. Az utóbbi idők egyik legszebb filmje nem érdemelte volna meg, hogy rámenjen. És mi sem.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!