Quantcast

Mellrák elleni küzdelem

Mi lehet az életnél fontosabb?

Mi lehet az életnél fontosabb?
© illustration/Getty Images

Az Elle magazin és az Estée Lauder márka is elkötelezett támogatója a mellrák elleni küzdelemnek, ezért októberben közösen rendeztek kerekasztal-beszélgetést szakértők részvételével, hogy a téma fontosságára ismételten felhívják a figyelmet. Az eseményen az Elle képviseletében Bajkó Barbi blogger-aktivista, a betegség túlélője vett részt – az ő beszámolóját olvashatjátok.

„Minden év októberében ez van! Nem értem, miért kell a csapból is ennek folynia, mindenki jön ezzel a rózsaszín szalaggal. Ennél fontosabb dolgok is vannak.” Ez sajnos egy nálam idősebb édesanya szájából hangzott el, miközben én úton voltam egy rendezvényre, ahol éppen erről a nem fontos dologról beszélgettem csodálatos emberekkel.

Szerintem igenis van helye annak, hogy októberben egyre több és több kampánnyal találkozzunk, melyben a mellrák elleni küzdelemre hívják fel a figyelmet. Mindaddig van helye, amíg a statisztikákban azt olvassuk, hogy minden nyolcadik nőt érint ez a betegség, vagy hogy a mammográfiás vizsgálatra behívott 45 feletti nők közel 40%-a nem megy el az ingyenes szűrésre.

Nagyon fontos üzenetei vannak ezeknek a megmozdulásoknak, hiszen az önvizsgálat elvégzése minden hónapban, a szűrővizsgálatokra való eljárás életmentő lehet. Az időben – és itt a hangsúly az időn van – diagnosztizált emlőrák nagy eséllyel gyógyítható. Szükség van arra, hogy beszélgetéseket szervezzünk, ahol személyes történetekkel, szakmai hozzászólásokkal, alapítványok bevonásával segíteni tudunk azoknak a nőknek, akik hasonló helyzetben vannak.

Mindenki más, máshogyan dolgozza fel a mellrákkal járó kezeléseket és magát a betegség tényét is, de egy biztos: nem szabad félvállról venni. És már nem csak a 40-45 év feletti nőkhöz szólnak ezek a kampányok. Egyre több a fiatal, akár huszonéves beteg, akiket szeretnénk edukálni arra, hogy ismerjék meg a testüket, vegyék észre a változásokat és időben cselekedjenek – emellett ne ijedjenek meg, tudják, hová kell fordulni, milyen lehetőségeik vannak.

Ha nem lennének ilyen kezdeményezések minden októberben, sajnos sokkal több nőt veszítenénk el mellrákban. Kell ennél erősebb üzenet? Mi lehet fontosabb az életnél? Olyan nők sem jelennek meg a szűrővizsgálatokon, akik feleségek, édesanyák, akik már nem csak magukért felelősek. Túlélőként a zászlómra tűztem, hogy felnyissam ezeknek a nőknek a szemét, döngessem a rák tabujának falát Magyarországon, és ha ehhez a „csapból is ennek kell folynia”, akkor legyen úgy!

A kerekasztal-beszélgetésen, amit az Elle és az Estée Lauder szervezett, pontosan ezekkel a témákkal foglalkoztunk. Jó érzés tölt el, amikor látom, milyen jelentős cégek képviselik magukat egy-egy ilyen megmozdulásban. Ha röviden kell megfogalmaznom ezeknek a kampányoknak az üzenetét, egyszerűen azt mondanám: figyeljünk a testünk jelzéseire, ne sajnáljunk havonta 5 percet szánni az önvizsgálatra, és járjunk el a szűrővizsgálatokra!