A Céline kampányában egy 80 éves írónő szerepel
A most 80 éves Joan Didion a mai amerikai irodalom egyik elképesztő áhítattal tisztelt alakja. Főként regényeiről és magazinoknak írt esszéiről ismert, ám Magyarországon valamiért kevésbé lett népszerű (mindössze két, még csak nem is a legjelentősebbnek tartott művét fordították le, melyeket antikváriumokban lehet megtalálni).
Egy esszéverseny győzteseként került a Vogue-hoz, ahol két évig dolgozott, aztán szabadúszó lett, férjhez ment, Kaliforniába költözött és olyan kiadványoknak írt, mint a Life, az Esquire vagy a New York Times. Húsbavágóan őszinte, lecsupaszított, egyszerre távolságtartó és minden részletre kiterjedő a stílusa. Irodalmi igényességgel megírt esszéit az új újságírásnak nevezett vonulatba sorolják (csakúgy, mint Truman Capote, Hunter S. Thompson és Norman Mailer műveit).
Első, ismertséget hozó esszégyűjteménye, a Slouching Towards Betlehem 1968-ban jelent meg, a következő pedig 1979-ben a The White Album címmel - mindkettő többnyire Kalifornia kulturális életével, annak szereplőivel, hatásaival, illetve az amerikaiság mibenlétével foglalkozott. Munkássága meglehetősen összefonódott férjéével, a szintén író John Gregory Dunne-nal, akivel több forgatókönyvet is jegyeztek együtt.
Magánélete, szorongásai mindig is hatással voltak az írásaira, de ezek csak a férje halálát feldolgozó The Year of Magical Thinkingben, majd a lányával való viszonyát és annak korai halálát tárgyaló Blue Nights-ban vált igazán központi témává. Előbbit tartják egyébként a legjobban sikerült könyvének, számos irodalmi díjjal jutalmazták érte.
Didion leírásaiban mindig fontos szerep jutott a ruháknak, ám ettől függetlenül már a kampány előtt is alternatív stílusikonként tartották számon, többek között Julian Wasser 1968-ban a Time-nak készült fotóinak köszönhetően, amiken Didion fehér Corvette Stingray autójával, kezében cigarettával pózol. Kampányban sem először szerepel, lányával 1989-ben a Gap reklámplakátján tűnt fel (mi másban: fekete garbóban). És hogy mit volt a reakciója, amikor megkérdezték tőle, mit szól a Céline kampány körüli rajongáshullámhoz? "Fogalmam sem volt róla" - mondta.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!