Egy friss kiállítás új színben tünteti fel a királynét
Csupán 14 volt, amikor elrendezett házasságot kötött XVI. Lajossal, innentől kezdve pedig arany kalitkában élt, miközben az újságok és pamfletek kedvenc céltáblája volt, míg végül ő lett a bűnbak a királyság minden gonosztettéért. De mi van, ha ma másképp próbálunk visszatekinteni rá, és azt mondjuk, Marie Antoinette a patriarchátus áldozata volt, ezért minden joga megvan ahhoz, hogy a történelem feminista ikonjai és emancipált nőalakjai között szerepeljen? 226 évig volt ő a világ leggyűlöltebb királynéje (1793 október 16-án végezték ki), maga a szívtelen elitizmus a nép szemében, a könnyelműség és a mulandó szépség megtestesítője, akiről életében és azóta is szinte csak rosszat írtak.
Ám a tiszteletére rendezett kiállítás, mely 2020. január 26-ig látható a párizsi Conciergerie-ben (az épületben raboskodott a királynő életének utolsó heteiben, mielőtt lefejezték), többek között azzal a céllal indult, hogy megváltoztassa a közvélekedést róla és egy másik szemszögből mutassa be őt.
A „Marie-Antionette, Métamorphose d’une image” (Marie Antoinette, egy imázs átváltozása) éppen a róla kialakult kép változásait mutatja be, Sofia Coppola kultikus filmjétől a divattervezőkig, akiket a királyné stílusa megihletett. Ma már szinte bizonyos, hogy Marie Antoinette soha nem mondta a neki tulajdonított mondatot, miszerint, „ha nincs kenyerük, egyenek kalácsot”, ezeket a szavakat Jean-Jaques Rousseau adta a szájába. Franciaország nem az ékszerei miatt lázadt fel első sorban, hanem férjének kérdéses politikai döntései miatt. A kiállítás kurátora, Antoine de BaEcque szerint az akkori királyné ma valószínűleg tragikus hősnő lenne, mint a hőn szeretett wales-i hercegné, Diana.
„Diana halála után a közte és Marie Antoinette között lévő párhuzam egyértelművé vált és az emberek kezdtek más szemmel nézni a királynéra” – magyarázza a kurátor. „Hirtelen Marie Antoinette egy szerencsétlenül járt lány lett, aki az emancipált nő példája volt és sikerült megszabadulnia a ráerőltetett tradicionális szabályoktól.
„Ahogy Diana, Marie Antoinette is megváltoztatta a hagyományosan neki szánt szerepet. Modern divat és marketing ikon lett” – folytatja de BaEcque, bár nem mindenki osztja a véleményét. Stefania di Pasquale így nyilatkozott az L.A. Times-nak: „Elmondhatom, hogy Marie Antoinette nem volt mártír, ahogy páran most próbálják lefesteni. Az általa írt levelek szemernyi kételyt sem hagynak afelől, hogy kétszínű és álszent volt. Számára a nála szegényebbek mind csak egyszerű kéregetők voltak”. Philippe Belaval, a Conciergiere igazgatója és a Francia Nemzeti Emlékművek Központjának elnöke a másik álláspontot képviseli: „Ahogy a wales-i hercegnő, Marie Antoinette is egy gyönyörű, fiatal ám boldogtalan nemes volt, és a politikai környezet áldozata. Nem volt felkészülve a helyzetre, amivel szembe kellett néznie és tragikus sorsa lett”.
A kiállításra ITT jelentkezhettek.
Forrás: elle.it
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!