Nem gondolnánk, de az amerikaiak nemcsak cowboykalapokban és sorozatokban a leggazdagabb a világon, hanem a klasszikus zenében is ott vannak a topban.
Zenei világukból szemezget a Danubia Zenekar a legizgalmasabb szerzőket érintve június 1-jei Klasszikus kedvencek - Amerikai álom koncertjén, amelyre a Budapest Kongresszusi Központba várják a közönséget.
A klasszikus zene amerikai nyelvének egyik megteremtője az Oscar- és Grammy-díjas amerikai zeneszerző Copland. A II. világháború az amerikai társadalom szinte minden részének tömeges mozgósítását igényelte, ebből a zenészek is kivették a részüket. Eugene Goosens felkérte az amerikai zeneszerzők egy csoportját, hogy írjanak hazafias címet viselő fanfárokat rézfúvós és ütőhangszerekre. A művek közül Copland „az egyszerű embernek” szóló Fanfare for the Common Manje szerzett tartós hírnevet, elképesztő hazafias érzelmeket kavarva.
Többen hallották a zeneszerző e művét, mint bármi mást, amit komponált. Az 1950-es évektől televíziós műsorokban is folyamatosan újra használták, széleskörű jazz- és rockfeldolgozásai Woody Hermantól a Rolling Stones-ig terjednek.
Az Egy amerikai Párizsban Gershwin-darab címét parafrazálva képzelhetjük magunk elé a cseh faluból induló, eredetileg hentesnek tanuló Dvořákot, aki a New York-i Nemzeti Konzervatórium igazgatói állásáig jutva komponálta meg híres zeneművét, az „Újvilág” szimfóniát. A saját maga által kiírt konzervatóriumi pályázat díját, 300 dollárt - mintegy véletlenül - maga Dvořák nyerte el a művel… Az 1893-ban a Carnegie Hallban rendezett, zajos tetszést aratott bemutató óta a darab töretlen népszerűségnek örvend.
A Spielberggel évtizedek óta együtt dolgozó, ötszörös Oscar-díjas, huszonhat Grammy-díjat, elnyert amerikai zeneszerző-karmester jazz-zongoristaként indult, számos világhírű filmzene (a Csillagok háborújától a Schindler listáján át a Harry Potter I-III-ig) szerzője lett - zenéje generációkon ível át és a popkultúra részévé vált.
A Danubia karmestere, Hámori Máté szerint „gyakorlatilag bármit kompromisszummentesen lehet játszani John Williamstől”, mert iszonyú nehezek a zeneszerző művei, mivel úgy komponál, hogy a nagy klasszikus európai hagyományok csúcsán lévő zenekarral számol és azt a zenekari tudást követeli meg, amit mondjuk Mahler követelt meg. A Harry Potter is egy magas szintű filmzene - nagyon igényes partitúrákkal, nem könnyű feladatot jelentve.
A zenei időutazás végén a Danubia állandó zeneszerzője, Ott Rezső The History of: Yeah! című, „kis amerikai daloskönyve” hangzik el - ikonikus számokkal, nagy jazzsztenderdekkel, Whitney Houston-nótákkal. Énekel Csóka Anita, közreműködik Oláh Kálmán jazz-zongoraművész.
A hangulat biztosított!
További információk: itt
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!