A zongoraművésznő, aki négyévesen adta első hangversenyét, tavaly vette fel a My Life In Music című lemezt, amelyen Szergej Rahmanyinov és Frederic Chopin művei hallhatók.
Slenczynska szombaton tölti be 97. életévét, albuma március 18-án jelenik meg. A művésznő az 1920-as évek óta koncertezik, akkoriban Mozart után az egyik legnagyobb csodagyerekként tartották számon.
Hatévesen Berlinben, hétévesen pedig Párizsban debütált, Rachmaninov utolsó élő tanítványának tartják, és gyakran visel egy Faberge-tojás nyakláncot, amelyet Rachmaninovtól kapott.
Négykezes Mozart-duettet játszott Harry S. Truman elnökkel, fellépett John F. Kennedy elnök beiktatásán, és Ronald Reagan elnök elismerte, hogy ő volt az első amerikai nő, aki 50 éves koncertkarriert tudhat maga mögött.
A kaliforniai Sacramentóban született Slenczynska édesapja, Josef Slenczynski ismert hegedűművész és a varsói konzervatórium vezetője volt, mielőtt az első világháborúban megsebesült. Miután Amerikába költözött, elhatározta, hogy sikeres zenészt nevel, és lányát már néhány órával a születése után potenciális zongoristának vagy hegedűművésznek tartotta. Három éves korára a lány már ismerte az alapvető zeneelméletet és harmóniát - de az apja által előírt büntető turné- és gyakorlásprogram nagy érzelmi feszültséget okozott, és 15 éves korára visszavonult a fellépésektől.
Slenczynska 1957-ben megjelent, Tiltott gyermekkor című önéletrajzában elárulta, milyen szigorú volt apja rendszere. "Az ok, amiért az emberek megdöbbentek azon, amit a zongorán tudtam, nagyon egyszerű volt" – írta. "Apám napi kilenc órát gyakoroltatott velem, a hét minden napján.
"Ha annak jeleit mutattam, hogy átlagos kislány akarok lenni, például a nővéreim babáit akartam ölelgetni, vagy egy kis zajt csapni, vagy fel-le ugrálni és szaladgálni a szomszéd gyerekekkel, apa leteremtett: "Ez mind gyerekes dolog! Te nem vagy kisbaba. Zenész vagy. Maradj távol azoktól a gyerekektől és a hülye játékaiktól. Az egész csak időpocsékolás! Úgy kell viselkedned, mint egy felnőtt hölgynek!"
Miután félbehagyta koncertkarrierjét, teljesen elszakadt apjától, beiratkozott a Kaliforniai Egyetem pszichológia szakára, és megszökött egy diáktársával.
1951-ben a Carmel Bach Fesztiválon való fellépésével újra felbukkant a színpadon. Ezt követően négy éven át turnézott a Boston Pops zenekarral, és a színpadon rivalizált Arthur Fiedler karmesterrel.
A következő években 10 sziporkázó lemezt készített a Decca Classics kiadó számára, amelyeken megmutatta drámai érzékét és ritmikai kontrollját, különösen, amikor a specialitását - Chopin műveit - játszotta.
1961-ben tankönyvet írt – Music at Your Fingertips: Aspects of Pianoforte Technique – ami ma is nyomtatásban van, és később csatlakozott a Southern Illinois University at Edwardsville-hez, először mint rezidens művész, majd mint tanszéki tag.
A mai napig gördülékeny és lírai játékos – és a 2020-as első Covid-19 zárlat idején, Beethoven szonátáinak otthoni felvételeit töltötte fel a YouTube-ra, hogy megünnepelje a 250. évfordulót.
Slenczynska a 97. születésnapját is megünnepli, február 6-án a pennsylvaniai Lebanon Valley College-ban tartandó hangversennyel.
Forrás: BBC
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!