Az ehető karácsonyi díszek közül a XIX. század végére a szaloncukor vált azzá az ünnepi kellékké, amely nélkül nehéz elképzelni a feldíszített fenyőt. Nem tartós tárgy, éppen ellenkezőleg: eltűnése az ünnep természetes velejárója. A színes, rojtos papírok a fára akasztva díszítenek, de nem lepődünk meg, ha már az ajándékok bontása előtt üresen találjuk őket.
A szaloncukor közvetlen őse a fondant, amely Franciaországban már a XIV–XV. században ismert volt. A cukorból és vízből főzött, majd hűtéssel és keveréssel lágyított cukormassza kezdetben önmagában, később különféle ízesítésekkel készült. A fondant készítésének technikája Nyugat-Európában céhes tudásnak számított, és nem a háztartásokban, hanem cukrászműhelyekben formálódott.
Magyarországra feltehetően német közvetítéssel érkezett a technológia a XIX. század elején. Ezzel párhuzamosan jelent meg a karácsonyfa is, amelyet a polgári és arisztokrata otthonok szalonjaiban állítottak fel. A két szokás találkozásából született meg az a forma, amelyet ma szaloncukorként ismerünk: becsomagolt édesség, a fa ágaira akasztva, vagy egy kis tálon kínálva az asztalon – az elmúlt időkben inkább az utóbbi jellemző, de vannak, akik azért tartják magukat a hagyományhoz.
A szaloncukor neve nem az édesség jellegére, hanem a fogyasztás helyére utal. A szalon volt az a tér, ahol a vendégeket fogadták, és ahol apró édességeket kínáltak. Amikor a karácsonyfa is ebben a helyiségben kapott helyet, magától értetődő volt, hogy az ünnepi cukor díszként is megjelenjen rajta.
Először magyar szakácskönyvben Hegyesi József 1871-ben megjelent klasszikusában található meg. Ekkor a szaloncukor még nem kapott csokoládébevonatot: cukorból vagy cukor–gyümölcs keverékből főzték, szinte hihetetlen, de akkor már 17 különböző ízben – pisztáciától a tutti-fruttiig adott tanácsot készítéséhez a szakkönyv. A masszát előbb sűrítették, majd lehűtötték és feldarabolták.
A fondant készítésének egyik jellegzetes eszköze a vashabzsák, egy tölcsérszerű fémeszköz, a habzsák őse volt. Ezzel a kúpos fémeszközzel adagolták a még meleg cukormasszát a formákba, amelyekbe előzetesen finom rizslisztet szitáltak. A cél az volt, hogy az édesség ne tapadjon és egyenletes formát kapjon. A fondant rendkívül érzékeny anyag: ha levegőn maradt, gyorsan kiszáradt, ezért a munkát tempósan, nagy gyakorlattal kellett végezni. A megszilárdult darabokat selyempapírba csomagolták, a papír szélét kézzel rojtozták – ezt a munkát később az erre a célra kifjelesztett, úgynevezett riccselő géppel gyorsították. A csomagolás nem pusztán védelem volt, hanem a látvány fontos része. A háztartások helyett egyre inkább a cukrászatok feladata lett az előállítása, s itt már a papír színét, minőségét és a cukor ízét is meghatározhatta a vásárló.
A XIX. század végére a szaloncukor választéka jelentősen bővült és ebben az időszakban nyerte el ma is ismert formáját. A Stühmer Frigyes vezette, első, 1883-ban induló, gőzüzemű magyar csokoládégyár jóvoltából hamarosan megindult a csokoládéval bevont változat nagyüzemi gyártása, amely lehetővé tette, hogy az édesség a polgári otthonok állandó ünnepi kelléke legyen.
A szaloncukor ma is ugyanebben a kettősségben él: ipari mennyiségben készül, mégis egy régi, kézműves hagyomány emlékét hordozza. Évente többezer tonna fogy belőle, miközben alapvető szerepe változatlan maradt: a karácsony kérészéletű, mégis nélkülözhetetlen dísze.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!