Egy filmes produkció részének lenni igazán különleges élmény, ahol akár több száz ember is dolgozhat egyszerre azért, hogy maradandót alkossanak. Egy film elkészítése a fejlesztéstől az utómunkáig nagyon sok ember közös munkája, ahol számtalan pozíció és feladatkör kapcsolódik össze, mindenkinek fontos szerep jut.
Évente kb. 300 alkotás készül Magyarországon, beleértve az alacsonyabb költségvetésű kisfilmeket és a nemzetközi óriási produkciókat is. A változatos és sokszínű filmipar becslések szerint kb. 20.000 embert ölel fel, melyben megoszlanak a kreatív és a technikai, cselekvő munkakörök.
Karsai Kata gyártásvezetővel beszélgettünk az egyik legsokrétűbb feladatkör rejtelmeiről.
A gyártásvezető egyszerre segít a stáb összeállításában, felel a logisztikai kérdések megoldásáért, illetve a produkciós budget finomhangolásáért. Összeállítja a produkció napi szintű munkájához szükséges költségvetést, illetve a menet közben felmerülő gyártási kérdésekre is talál megoldást. Azokat a stábtagokat is ő kéri fel, akiket nem közvetlenül a producerek jelöltek ki. A gyártásvezető természetesen nem egyedül végzi a munkáját, egy gyártási csapat veszi körül, a jobb keze a felvételvezető, de fontos munkatársa a location manager, illetve az összes részlegvezetővel is szorosan tartja a kapcsolatot.
A gyártásvezető egy precíz, türelmes ember, akinek értenie kell a számokhoz, ugyanakkor jól kell tudnia kommunikálni. A mások problémáira való nyitottság is ugyanolyan fontos, mint a reál beállítottság. Ez egy nagyon asszertív embert kívánó feladat. A gyártásvezető megoldásközpontú ember, aki ügyesen méri fel az igényeket és kiválóan tud tervezni.
A filmezés eleve egy nagyon izgalmas közeg, ami projektalapon működik, minden produkció más és más, rengeteg új embert, helyszínt és élethelyzetet ismerhetünk meg a filmezésen keresztül. A legizgalmasabb, hogy a csapat a végén eggyé kovácsolódik, ahogy a film is összeáll és egy igazán maradandó élménnyé válik maga a forgatás is.
Ha az ember leül egy jó film elé, nem gondolná, hogy mekkora erőfeszítés van egy egyszerűnek tűnő jelenetben is. A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a filmekben mindig sok a változás, a pontos tervezés ellenére is, ehhez azonnal kell tudni alkalmazkodni. Emellett ez egy egész embert kívánó feladat, a gyártásvezetőnek mindig elérhetőnek kell lennie a produkció alatt, ez tényleg nem egy 9-5-ig tartó munka.
Nem tudatos döntés volt, egyszerűen így hozta az élet. Picit kakukktojás vagyok, hiszen voltam már színész, castingos, asszisztens, felvételvezető, location-ös, covid koordinátor és még rendező is.
2020-ban végeztem a SZFE Televíziós Műsorkészítő szakán, ami olyan szempontból szuper alap volt, hogy minden területre kiterjedt a képzés, a rendezéstől az operatőrködésen keresztül a gyártásvezetésig. Így teljes képet kaptam már a képzés alatt is a filmes részlegek sajátosságairól, feladatairól, ami később hasznosnak bizonyult, hiszen többek között emiatt is tudok empatikusan viszonyulni minden igényhez, kéréshez amit gyártásvezetőként kapok.
Nem tudnék egyet kiemelni, nekem azok a projektek a kedvenceim, amik kisebbek és igazán oda kell tennie magát mindenkinek. Ezek rendszerint vizsgafilmek, kisebb produkciók és egyben szerelemgyerekek is. Ilyen helyzetekben van a legnagyobb szükség a jó megoldásokra, illetve kisebb produkciók lévén a stáb sem óriási, így tényleg egy nagyon családias hangulat tud kialakulni. Nehezebb terepen az emberi kapcsolatok is felértékelődnek. A filmesek világa nagyon összetartó közeg, mindig meglepődöm, hogy mennyire tudunk támaszkodni egymásra.
Például, amikor felhívtam valakit, akivel 2-3 éve nem beszéltem, hogy segítsen egy kérdésben. Meglepődve tapasztaltam a pályám elején, hogy valóban mindenki segít, felhívja a régi ismerőseit, ajánl egy jó helyszínt, tud egy jó bérlőcéget, hozza a kameráját stb. Iszonyat jó érzés, hogy van egy közeg, ahol a film összeköti a benne dolgozókat, ahol számíthatunk egymásra és ahol tényleg az a legfontosabb, hogy a film elkészüljön és jó legyen. Ezt az alázatot nem sok helyen tapasztaltam az életemben.
Ahogy említettem, sok mindent csináltam már a filmen belül, most sem szorítkozom egy munkakörre. Jelenleg egy rövidfilmen dolgozom rendezőként, a vőlegényemmel Erdész Tamással, így most ez a legfontosabb projektem, amit nagyon szeretnék megvalósítni.
Kata eddigi karrierútja is mutatja, hogy a filmes szakmán belül mennyi lehetőség rejlik. Ha karrierváltáson töröd a fejed és szereted a változatos, folyamatos kihívásokat felvonultató projekteket, érdemes kürölnézned a mozgóképes szakmában. A sokak által ismert pozíciókon, mint a rendező vagy az operatőr, számtalan egyéb pozíció is létezik, amik habitustól, kvalitásoktól és ambícióktól függően más és más személyiségtípushoz illenek a legjobban. A Nemzeti Filmintézet pályaorientációs kérdőívében olyan kérdéseket és válaszokat találsz, amik segítenek az eredményes útkeresésben.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!