Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

Generációs különbségek

Így költi a pénzt a Z generáció

2024. május 22.

3 perc olvasás

ELLE

pénz pénzügy y generáció z generáció
Így költi a pénzt a Z generáció
© Shutterstock

A pénzről már teljesen másképp gondolkodik az Y és a Z generáció.


Fontos kutatás született a pénzzel kapcsolatban. Az otthonról hozott példát meghatározónak tartja, de kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről.

Hogyan viselkedünk az egyes pénzzel kapcsolatos helyzetekben? Milyen generációs alapélmények határozzák meg a pénzügyi attitűdünket? Mit tanultunk a szüleinktől és mit adnánk át szívesen a gyermekeinknek? – többek között ezeket a kérdéseket járta körül a Cofidis Hitel Monitor  2024 második negyedévének felmérése generációs bontásban.

Mit tanítottak a szüleink a pénzügyekről?

„Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér”, illetve „sok kicsi sokra megy”

– szól a baby boomerek és az X-generáció elsőszámú útravalóként kapott intelme. A magyarok közel fele azt tanulta a szüleitől, hogy a pénzért keményen meg kell dolgoznia, azonban csak az Y generáció negyede és a Z ötöde adná tovább ugyanezt a szemléletet saját gyermekének.

Felnőttként tudatosabbak azok, akik zsebpénzt kaptak

A zsebpénz generációkon átívelő, jól bevált módszer a gyerekek pénzügyi nevelésére. Akik gyerekként nem kaptak, felnőttként kevésbé tudatosan állnak a pénzügyekhez. Ez a különbség még azonos jövedelmi csoporton belül is megfigyelhető.

Mértékletes baby boomerek

A baby boomerek kétharmada a már említett, otthonról hozott mentalitást követi, amikor a pénzről van szó, amely mértékletességre, takarékosságra és ésszerű gazdálkodásra int. Nem csoda, hogy megtakarítások terén ők állnak a legjobban: 38 százalékuknak van annyi félretett pénze, hogy egy váratlan, sok százezres anyagi teherrel járó helyzettel is szembenézzen. Minél fiatalabb egy generáció, annál inkább jellemző, hogy a nem létszükségletet jelentő, nagyobb kiadásokat csak plusz munka vállalásával tudják finanszírozni, tehát ez különöseg igaz a Z-generáció tagjaira. 

Spórolás kontra a pillanat megélése

Bár mind a négy generáció állítja, hogy a megtakarításaihoz csakis végszükség esetén nyúlna hozzá, a Z generáció már másképp gondolkodik a pénzről. 42 százalékuk megenged magának extra kiadásokat – sőt, gyakrabban még többet is költenek, mint ami beleférne a keretükbe –, mert élni szerintük most kell. Ez az attitűd háttérbe szorul az X generáció tagjainál, akik a jövedelmükből a legtöbbet lakhatásra költik.

Apró kis füllentések

A magyaroknál a leggyakoribb pénzügyi beszédtéma a napi kiadások és az infláció megvitatása. Ezek a lakosság felénél legalább heti rendszerességgel szóba kerülnek, ám az Y és a Z generációt kevésbé foglalkoztatja az infláció. A kutatásból az is kiderül, hogy a magyarok 58 százaléka füllentett már szeretteinek a valós költéseiről, az azonban egyáltalán nem jellemző, hogy a párjuk vagy a családtagjaik elől eltitkolt, dugipénzük legyen.


Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves