Ludvig Orsolya Stefanie-val, a Libri marketing és kommunikációs igazgatójával készítettünk inspiráló interjút életéről, motivációjának forrásáról és a jövőről.
Legfontosabb példaképem az édesapám, aki maga is vállalati vezető volt a karrierje második felében. Nem főnök, hanem igazi vezető, aki a szakmai kiválósága mellett emberileg is példát mutatott, szerethető maradt. A másik, akire nagyon felnézek és inspirál, Maye Musk, Elon Musk édesanyja. Elképesztő nő, hihetetlen erővel és kitartással.
Nagyon sok minden inspirál, a különböző lelki és fizikai állapotomban más-más dolgokhoz fordulok. A tenisz és az úszás nagy erőt ad, a víz alatt úgy érzem, hogy béke van, otthon vagyok. Az olvasás is teljesen fel tud tölteni, lelkes könyvmoly vagyok. Ha elutazom valahova, biztosan keresek egy helyi könyvesboltot és igyekszem találni könyvet egy helyi írótól. Így egészen más aspektusból is lehet megismerni az adott kultúrát.
Szeretem a kihívásokat és keresem is őket. Kicsit mindig tovább tolom a komfortzónám határait. Maye Musk könyvében is pont arról ír, hogy kell egy terv, de azt rugalmasan kell kezelni. Az újdonságok természetes fejlődést hoznak, így persze rendszeresen újra kell tervezni, de ez nem baj. Úgy gondolom, minél több és változatosabb helyzetet élek meg, annál többet tudok visszaadni másoknak is. Egy döntésemet se változtatnám meg, mert ezeknek köszönhetem, ahol és ahogy most vagyok.
Nagyon gyors a világ, de bizonyos dolgokhoz le kell ülni, meg kell érkezni. Az olvasás pont ilyen, ami igényel egyfajta lelassulást.
Ezen a téren nem vagyok kifejezetten optimista. Úgy látom, hogy a túlfogyasztás akadály nélkül hódít. A COVID mintha egy picit lassította volna, de ez csak átmeneti volt és hamar elmúlt.
Ami a könyveket illeti, a túlfogyasztás fogalma értelmezhetetlen, hiszen a kultúrát képtelenség túlfogyasztani. De a digitalizáció elterjedésével jellemzővé vált hozzáállás, hogy mindent azonnal és mindig még többet akarunk, meglehetősen káros és folyamatos elégedetlenséget szül. A könyv, mint termék nem egy másik könyvvel versenyez a figyelmedért, hanem a zenei vagy filmes stream szolgáltatókkal és mindenféle olyan szabadidős tevékenységgel, ami kevesebb energiát igényel. Olvasás során gondolkodni kell, fantáziát használni. Ezért sokszor maga a kultúra fogyasztása tevődik át egy sokkal könnyebben emészthető irányba, ami készen ad nekünk dolgokat, akárcsak egy gyorsétteremi étel.
Az olvasó emberek száma sajnos csökken, de a gyerekkönyvek népszerűsége stabil. A másik reményteli dolog, hogy folyamatosan születnek trend könyvek is, a TikTok booktok hashtagje is segít fölkapni írókat, akik lehet, hogy nem magas irodalmat nyújtanak, de legalább az olvasás szeretetét segítenek továbbadni a fiataloknak. Nagyon fontos, hogy motiváljuk az embereket, ezért is hoztuk létre a Librivel a 20 perc könyvklubot. Egy kutatás kimutatta, hogy napi 20 perc olvasás jelentősen oldja a stresszt - erre próbáljuk felhívni a figyelmet és kínálunk szerteágazó olvasnivalót hozzá. Nem szabad mindenkitől elvárni, hogy high-end szépirodalmat olvasson, rá kell találni arra a stílusra, ami nekünk bejön. Emlékszem, milyen érdektelen volt egy-egy kötelező olvasmány gyerekkoromban, ám szerencsére a nagymamám a megfelelő pillanatokban ajánlott egy Agatha Christie, Jane Austen vagy Brontë regényt, ami teljesen elvarázsolt és visszahozta a kedvem az olvasáshoz.
Nekem az inspiráció konkrétan életelixír. A Libris feladataim mellett tanítok is vállalati kommunikációt, valamint mentorálok is. A diákjaimnak is azt szoktam mondani: jó, ha vannak feladataid, mert azok visznek előre. Az élet folyamatos tanulás és tapasztalás, bőven belefér néha elbukni, merni kell kísérletezni és kreatívnak lenni.
Az egyik legújabb kihívás a mesterséges intelligencia megjelenése, ami számtalan etikai kérdést is hoz magával. Gondoljunk csak arra, hogy az AI bármilyen író stílusában képes lesz új regényeket létrehozni, vagy bárkinek a hangján megszólaltat egy hangoskönyvet. Másik nagy “ellenségünk” a folyamatos ingerkeresés és a gyengülő, rövidülő fókusz, amit a social media platformok csak erősítenek. A Facebookon még egy rövid bejegyzést olvasunk, az Instagramon már csak egy mondat lesz belőle, a TikTokon pedig már az sincs, csak a videó. Mindent röviden, előre értelmezve és összefoglalva akarunk megkapni, nincs türelmünk magunktól végigmenni a folyamatokon. Az algoritmusok pedig már csak a saját buborékunknak megfelelő tartalmakat jelenítik meg nekünk, amitől végképp beszűkül a gondolkodásunk. Ez nem csak a könyvpiacnak tesz rosszat, hanem az egész világnak.
A Libri számtalan kampánnyal vesz részt ebben, ilyen például a Slow Friday, a Black Friday meghackelése, aminek célja, hogy az ünnepi hajtás időszakából kiszakítsuk a vásárlókat és felhívjuk a figyelmüket az értékes időtöltésre, feltöltődésre. Mi tudjuk, mennyire jót tesz az olvasás a mentális és fizikai egészségnek és hogy a történetek összekötnek. Jövőre még több, tematikus offline rendezvényt tervezünk, hogy az olvasás élményét és jótékony hatásait közelebb vihessük minél több emberhez.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!