Quantcast

Dermfluencer

A bőrgyógyász-influencerek kora

Bőrbántalmak kínoznak? Félsz orvoshoz menni? Vagy csak arcápolási tanácsokra lenne szükséged? Irány a TikTok! Nem viccelünk, az alkalmazás a bőrápolási tippek új Mekkája.

Felnőtt ember vagy. És nagyon elfoglalt. Ráadásul ugyanabba a 24 órába kell belesűrítened a munkát, házimunkát, párkapcsolatot, esetleg gyerekeket és a társasági életet, mint mindenki másnak. Vannak bőrproblémáid: pattanások, napbántalmak, finom ráncvonalak és az állandó „fénylő hatás”. Tehát érdekel a bőrápolás, de időd nincs rá. Itt kerül képbe a TikTok, a banánhéjas testkezelések, éjszakai bőrlezáró arcmaszkok és csináld magad injekciók otthona. A TikTok (amely csak 2017 óta létezik, és célközönsége egyértelműen a Z generáció) nemrég még úgy határozta meg magát, hogy a milleniumi generációt (és hozzátartozóikat) nem érdekli. Ez ma már nem így van. Ha kiszűrjük a cuki tánckoreográfiákat a hírfolyamból, egy csomó tapasztalt, megszállott nőt találhatunk, akik éheznek a szakértő bőrápolási tanácsokra. És a bőrgyógyász-influencerek kielégítik minden igényüket. A bőrgyógyászok – több százezer követővel és több PhD-val a bioban – a közösségi média új sztárjai. A legjobb barátnőd többet tud a glikolsavról, mint Caroline Hirons? Valószínűleg a TikTokról szerzi az értesüléseit.

„Azt vettük észre, hogy a pandémia alatt a felhasználók életkora nőtt – mondja Antonia Baildam, a TikTok szépségápolással foglalkozó márkákkal való együttműködésért felelős vezetője. – Legutóbbi kutatásunk szerint a felhasználók átlagos életkora világszerte 25 felett van.” És ez igazából nem is meglepő: a TikTok gyors és csattanós videóiról híres. És kinek tökéletesek ezek? Serdülőknek, akik nem képesek hosszabb időn keresztül koncentrálni, és felnőtt nőknek, akiknek két Zoom konferencia, a gyerekekkel való foglalkozás, gerinctorna-gyakorlatok, vagy ezek bármilyen elegye között csak néhány perc szabadidejük van. Csak néhány pillanatot vesz igénybe, hogy megnyissuk, és tanuljunk valamit a legújabb fejlesztésű arcmaszkokról vagy egy nagyra értékelt összetevőről. Amikor tartalomfogyasztásról beszélünk, a kényelem a legfontosabb, nem számít, hogy 14 vagy 41 évesek vagyunk. „Eredetileg kerülni próbáltam, hiszen tinédzsereknek való – mondja a 43 éves Alice Wignall, aki történetesen a brit Elle főszerkesztője. – De aztán az Elle is megjelent a TikTokon, tehát én is csináltam egy profilt, és ez volt az én kapudrogom. Borzalmasan rosszul ápoltam a bőrömet – túl sok sav és aktív összetevő –, száraz volt, piros, feszített és viszketett. Utánanéztem tehát a TikTokon, hogy mit tehetek a károsodott bőrömmel, csak kíváncsi voltam, mit mutatnak. Aztán függő lettem.”

A TikTok jobban fókuszált, mint a Facebook, és kevésbé mű, mint az Instagram. Könnyed, elköteleződéstől mentes módszer, hogy belevessük magunkat a bőrgyógyászati tanácsokba (vagy ha meguntuk, figyelmen kívül hagyjuk őket). Fontos az is, hogy nem közösségi média platformként gondol magára, hanem a szórakoztatóipar részeként. A Netflixet és az Amazon Prime-ot tartja versenytársának, nem az Instagramot. A (rendkívül hatékony) algoritmus a preferenciáinknak megfelelően válogatja a tartalmat, vagyis a felhasználók gyorsan összeállíthatnak egy számukra informatív és szórakoztató hírfolyamot. Nem véletlen tehát, hogy a 30 másodperces tv-műsorba zsúfolt információ a bőrápolással foglalkozó szakembereknek és a tudásra éhes laikusoknak is bejön. Igazából, az algoritmus aktívan hozzájárul ehhez. „Az algoritmus a TikTok titkos hozzávalója” – mondja Baldaim.

Röviden, számukra a mi boldogságunk az elsődleges. Az alkalmazás új szépségbuborékja a hitelességen alapszik. „Van valami vonzó egy platformban, ahol megnézhetünk egy videót, és láthatjuk egy ember bőrét, ami valódibbnak tűnik – mondja Alice. – Jó tanácsokat adnak, gyorsan rendbe hozták a bőrömet, és közben még szórakoztató is volt. Függőséget okoz.”

A kamera másik oldaláról Dr. Angelo Landriscina (@dermangelo) szintén egyetért: „Próbálom humorral fűszerezni, amit csinálok – mondja. – A márkám része, hogy nem veszem túl komolyan.” Dr. Landriscina 260 ezer követővel rendelkezik, és bohókás bőrgyógyászati tanácsait, beleértve, hogy miért ne használjunk vodkát a bőrünkre, négymillióan kedvelik. Mi is abszolút megvettük.

A TikTok pozitív tulajdonsága, hogy gyorsan lehet nagy követőtábort építeni, a szakértők részben emiatt is szeretik. Dr. Joyce Park (@teawithmd) például a világjárvány kezdetén csatlakozott. Park tömör, furcsa bőrápolási mítoszokat megtörő videói kevesebb mint egy év alatt majdnem 400 ezer követőt vonzottak. „Posztoltam egy videót olyan ételekről, amik pattanásokat okozhatnak, és nagyon bejött – mondja Park. – Amikor legutóbb megnéztem, 13 millió megtekintésnél járt. 24 órán belül kétezerről nyolcvanezerre nőtt a követőim száma. Felismertem, hogy a platformban óriási növekedési potenciál rejlik, és hogy az emberek éheznek a szakértőktől érkező bőrápolási tanácsokra.”

A TikTok új mozgalma, a #LearnOnTikTok (vagyis #tanuljaTikTokon), ami valószínűleg az alkalmazás jó hírét próbálja meg visszaállítani a felelőtlen szépségtrendek – mint a csináld magad fogtömés – után, magával hozta a platform új „oktató-szórakoztató” küldetését is. „A lényeg, hogy úgy csomagoljuk az információt, hogy tanuljunk belőle, de mégse legyen túl sok, akkor se, ha a téma egyébként komoly” – magyarázza Emma Chiu, a Wunderman Thompson Intelligence trend előrejelző vállalkozás vezetője. Akik önmagukhoz hasonló, bőrápolásért rajongó közösséget keresnek, a TikTok 24/7-ben elérhető az információra éhes tömegek számára, szerte a világból. „Mielőtt regisztráltam az alkalmazásba, azt gondoltam, megfelelően kommunikálunk a pácienseink felé – mondja Dr. Camille Howard (@dermbeautydoc). – De rájöttem, hogy valójában szörnyen csináltuk. Fogalmam sem volt, hogy létezik a #SkinTok, és hogy az embereket ennyire érdekli a bőrápolás. Megtanultam, hogy a követők nem értékelik a megrendezett dolgokat, ezért a fehér köpenyemet csak ritkán viselem. Azt szeretném, ha a videóim vidámak és hitelesek lennének.”

Ez egy „mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás” szituáció a bőrápolásban. Minél több bőrgyógyász csatlakozott, annál többen kerestünk az alkalmazásban bőrápolási tanácsokat. Ennek köszönhetően pedig még több bőrgyógyász csatlakozott… Az egyik táplálta a másikat, míg egyre több és több nő keresett a bőrproblémáira megoldást egy olyan applikációban, amit eredetileg tinilányok által feltöltött tánckoreográfiák domináltak. Beszéljünk akár Katie Holmes bőrgyógyászáról, Dr. Barbara Sturm-ról, aki #SkinSchool néven órákat tart, vagy Dr. Sam Buntingról, aki retinollal kapcsolatos tedd vagy ne tedd videókat posztol, a TikTok rövid, 30 másodperces részletekben ad útmutatást. „Fiatalabb koromban szép volt a bőröm, de mostanában kijöttek a felnőttkori pattanásaim – mondja Liv, aki a húszas évei végén jár. – Kifejezetten a bőrápolási tanácsok miatt kezdtem használni a közösségi médiát, és így kattantam rá a TikTokra. Csak beírok egy hashtaget, például „bőrhiba”, és rengeteg, bőrgyógyászok által üzemeltetett oldalt találok, ahol annyi videót megnézek, amennyik csak tudok. A szakemberek olyan speciális összetevőkről beszélnek, mint a szalicilsav vagy a retinol, és már úgy érzem, meg tudom különböztetni a szérumokat a savaktól, és meg tudom mondani, melyik mire jó, amit eddig nem tudtam. Ha három ember ajánlja ugyanazt a terméket, engem megvettek. Az egész bőrápolási rutinomat itt szedtem össze, és most már másoknak is ajánlom.”

@teawithmd

Sharing 3 ways to incorporate #retinol into your PM routine! @RocSkincare #RoCpartner Shop @target

♬ original sound - Dr. Joyce

A szkeptikusok azzal vádolják a TikTokot, hogy szórakoztató videókkal próbálja felváltani a hagyományos, ellenőrzött keretek között zajló bőrgyógyászatot, de valójában ez inkább a demokratizálódásról szól, mintsem az eltörlésről. „A milleniumi generáció az elérhetőség és az edukációs tényező miatt fordul TikTokon a szakemberekhez – mondja Chiu. – Ezúton túlléphetnek a korlátokon, és a szakértők olyan közönséget is elérhetnek, akiket a klinikán nem lenne lehetőségük.” Az állami egészségügyben hónapokba telhet időpontot kapni, a privát rendelések pedig drágák és exkluzívak lehetnek. A TikTok kitöltheti az információs űrt, útmutatást és szakértelmet biztosíthat, és néha csak ennyire van szükségünk. „Azoknak a jólinformált idősebbeknek építjük ezt a hálózatot, akik tudják, hogy mit tartalmaznak a termékeik – mondja Baldaim. – Büszkék vagyunk rá, hogy mindezt felépítettük, de a következő lépés mindig az, hogy elmenjünk egy személyes konzultációra az orvoshoz.”

És legyen az információ bármennyire is hozzáférhető, annak rövid és átfogó természete miatt hiányzik a személyes kapcsolat, és ez az a pont, ahol a régi és az új együttműködhet. Landiscrina számára a platformon való jelenlét a páciensei számának növekedéséhez vezetett, és a kliensek 20 százaléka a közösségi média segítségével talált rá. „Egyértelművé teszem, hogy a közösségi médiában általános tanácsokat adok, és sosem ajánlok személyre szabott tanácsadást, mindig azt javaslom, hogy menjenek el bőrgyógyászhoz, ha problémájuk van – mondja Park. – Múlt héten kaptam egy e-mailt egy TikTok követőtől, aki pigmentációtól szenvedett, hogy szeretné megköszönni a bátorítást, hogy menjen szakemberhez. Eddig azért nem ment el, mert szégyellte, hogy szoláriumozik. Azt mondta, az adott neki önbizalmat, hogy kedvesen válaszoltam, és nem ítélkeztem. Miután évekig tartott az eredményektől, kiderült, hogy nincs mitől félnie. Könnyekben törtem ki ennek hallatára.”

Egy tökéletes világban mindannyian újonnan megszerzett tudásunkkal foglalnánk időpontot a bőrgyógyászhoz. De egy fehér köpeny és a „Dr” jelző valaki nevében vajon elég ahhoz, hogy megkülönböztessük az igazi orvosokat a hamisaktól? „Én megértem az érvet, hogy azért kellenek szakemberek a TikTokra, hogy hiteles információval ellensúlyozzák a félretájékoztatásokat, de a platform annyira telített, hogy lehetetlen minden álprofilt kiszűrni. Mintha bőrápolási whack-a-mole-t játszanánk” – mondja Dr. Anjali Mahto bőrgyógyász, aki, nem meglepő módon, nem regisztrált az alkalmazásba.

Sajnos nem csak az „átlagos” felhasználó oszt meg olyan bőrápolási tanácsokat, amelyek miatt Mahto aggódik. „Valaha én is követtem bőrgyógyászokat online, de már nem teszem, mert ők is sokszor félretájékoztatnak.” Az igazság az, hogy még azokat is, akik a követőiknél komolyabb akadémiai háttérrel rendelkeznek, elcsábíthatja a fokozottabb elköteleződés ígérete. „Nem számít, milyen képesítéssel rendelkezünk, néha mi is kísértésbe esünk, hogy valami olyat tegyünk ki, ami terjedni fog, mint egy vírus – árulja el Dr. Angelo. – Még ha az ingatag tényeken is alapul. Szinte mindent el kell osztani kettővel.” Lehet, hogy a profil rendelkezik azzal a bizonyos kék pipával, a bio szerint „vezetőség által hitelesített”, és úgy is néz ki, de ez nem jelenti azt, hogy immunis a „kedvelésekre”. Végül is, a bőrgyógyászok is emberek.

Még az Elle házi TikTok rajongója is óvatos a platform hatalma miatt: „Korábban semmi sem változtatta meg így a viselkedésem – mondja. – Pedig évtizedeket töltöttem a médiában, ellenállok a reklámfogásoknak. Mégis megvettem bizonyos termékeket, vagy másképp kezdtem használni őket… Elképesztő, mekkora hatással van rám.” De összességében nem aggódik: „Csak használjuk a józan eszünket: ha valami őrülten hangzik, valószínűleg az is. A lényeg, hogy a bőröm sokkal szebb, mint korábban, engem csak ez érdekel.”

Tehát legközelebb, ha azon kapod magad, hogy végtelenítetten videókat nézel kurkumából készült maszkokról és az arc borotválásáról, jusson eszedbe a nyerő arcápolási képlet: vegyél legalább három bőrgyógyász-influencert, adj hozzá egy borsónyi elfogulatlan információt, majd az összetevők néhány jellemzőjét, és végül rétegezz rá egy kis cinizmust, amit csak az életkor adhat meg neked.

Forrás: Elle