A szőke szépség második családját találta meg a törzsben
A most következő történet nem mese. Nem azért született, hogy pénzt vagy lájkokat hozzon. Főhőse egy gyönyörű, szőke lány, akinek fogadott családja – melynek néhány tagja szerepelt az 1980-ban bemutatott, a Kalahári sivatagban játszódó, Az istenek a fejükre estek című nagy sikerű filmben –, az úgynevezett civilizált világ szemében a szelíd, primitív törzsek közé tartozik. Ezt a törzset az európaiak és a namíbiaiak a mai napig busmanok néven emlegetik, jóllehet a kifejezés a gyarmati időkből származik. A nép vadászó-gyűjtögető életmódot folytat, egyfajta kattanó hangokból álló nyelvet használ, és közvetlen leszármazottja Dél-Afrika első lakóinak. Aleksandrát saját gyerekükként fogadják el.
„Nem olyan volt, mint a többiek. Leült, és velünk maradt” – magyarázza Xoce, a Nohma nevű település legidősebb lakója. 94 éves, de a tekintete olyan vidám, mint egy kisbabáé. Aleksandra az ő fogadott lányának számít. „Jószívű lány. Ha közöttünk van, az emberek boldogok” – folytatja az asszony, aki új nevet adott a lánynak, miközben gyűjtögettek a bozótban: Naissának nevezi. Ez a találkozás megváltoztatta a norvég lány életét, a kapcsolatuk hét éve tart.
Ma a 27 éves Naissa egy olyan felelős ökoturisztikai projekt vezetője, amely 65 embernek ad munkát, elsősorban Namíbia északkeleti részén, a Kalahári sivatagban. Ez 60 km-re fekszik Botswanától, és 280 km-re a legközelebbi, városnak nevezhető településtől, egy olyan országban, ahol több tüskés tevefa él, mint ember. A népsűrűség kevesebb, mint három ember négyzetkilométerenként. Egy néptelen úton, miközben áttetsző felhők úsznak el a végtelen horizonton, masszív Toyota Hiluxa kormánya mögött ülve Aleks megjegyezi, itt olyan csend van, „hogy hallod a saját gondolataidat”.
Aleksandra nem mindig volt az a félelmet nem ismerő amazon, aki hangosan ordítozik a búr farmerekkel, szembenéz a mélységes magánnyal, vagy elviseli a zuhogó esőt, miután három nap alatt 2500 km-t utazott. Mielőtt csatlakozott volna a szan nők csoportjához, és mezítláb gyalogolt volna a namíbiai talajon, vagy megriasztott volna egy zsiráfot egy hagyományos ceremónia keretében, heti 65 órákat táncolt egy oslói stúdióban. „Valójában azért táncoltam, hogy elfelejthessem, hogy nem szeretek táncolni” – nevet. 14 éves korában fedezte fel egy modellügynökség, és bár nem érdekelte különösebben a modellkedés, a szakma lehetőségeket nyitott meg előtte. 15 évesen a Ford és a Viva ügynökségeknek dolgozott, farmert és cipőt reklámozott, beindult a karrierje. Szerződést írt alá az ICM ügynökséggel, és az amerikai Elle felvette őt a tíz legígéretesebb fiatal színésznőről összeállított listájára. De a valóság nem felelt meg az amerikai álomról alkotott elképzelésének. A 2008-as pénzügyi válságot követően hiába dolgozott naponta 15-20 órát, nem keresett eleget, csak úgy tudta kifizetni a havi 2000 dolláros lakásbérleti díját, hogy a szupermarketekben osztogatott ingyenes ételmintákat ette. Nem akarta feladni a küzdelmet, és segítséget kérni a szüleitől, de mivel mindig is szerette a nagy, nyílt tereket, érezte, hogy valami hiányzik az életéből. „New Yorkban egy csomó ember életben marad, de valójában nem él. Ha belenézel a szemükbe, csak ürességet látsz. Csak akkor látják a lemenő napot, ha az tükröződik egy felhőkarcoló falán” – mondja Aleks.
Egy nap Aleksandra megforgatta a földgömböt, és az ujja Namíbián állt meg. Véletlen vagy sorsszerűség?
(...)
Szöveg: Caroline Six, fotó: Matthieu Salvaing
A cikket teljes terjedelmében az ELLE magazin 2018. augusztusi számában olvashatjátok.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!