Az extra magas cipősarkak virágkorukat élik, Beyoncétól Olivia Rodrigóig mindenki imádja őket. De vajon a gazdasági növekedés korát is előrejelezhetik? Komolyan kérdezzük…
Biztosan te is hallottál már a Szoknyahossz-indexről. Vagy mégsem? A teóriát 1926-ban George Taylor közgazdász hozta be a köztudatba, aki azt állította, gazdasági növekedés idején a szoknyák rövidülnek, válságok idején hosszabbodnak. Vajon alkalmazható ez az elmélet a cipősarok magasságára is: Lehet az egyre magasabb sarok a gazdasági fellendülés jele? – teszi fel a kérdést a The Guardian cikke.
Az eltúlzott méretű cipősarok újra divatba jött, a #pleaserheels (mely a magas boltozatú cipők után kapta nevét) több mint 118 millió megtekintésnél jár a TikTokon. Hétvégén Beyoncét egy fekete Versace ruhában, barbie-rózsaszín dzsekiben és hozzá passzoló, extramagas-sarkú cipőben kapták lencsevégre. Korábban pedig Lady Gaga viselt testhezálló, babakék szabadidőruhát extrém platformos csizmával.
Az „And Just Like That” című, a Szex és New York folytatásaként ismertté vált minisorozat forgatásáról kikerült fotók szerint Carrie Bradshaw 2.0 sem adta fel szupermagas sarkait. A cipők még a Fehér Házba is eljutottak – Olivia Rodrigo legutóbb szintén extrém magas sarkakkal párosította Chanel kosztümjét.
Még a férfidivat is kacérkodni kezdett velük: Kanye West Donda albumának twitteres bemutatóján fekete, Balenciaga platformcipőben pózol a számlista mellett.
Eközben Trevor Davis, az IBM korábbi szakértője olyan elmélettel rukkolt elő, mely a sarok magasságát a gazdasági teljesítőképességgel hozta párhuzamba. „A közösségi médiában és más online forrásokban elemeztük az influencerek és más fogyasztók cipőkre, illetve csizmákra irányuló olyan hivatkozásait, amelyekben vagy meghatározott sarokmagasságot említettek, például ’tízcentis’, vagy olyan kifejezést, ami utal a magasságra. Ezt azután összevetettük a gazdasági teljesítmény különböző mutatóival, hogy megkapjuk az indexet.”
Az érdekes eredmény szerint, amikor a gazdasági mutatók csökkentek, a sarokmagasság kezdetben nőtt, de ha a gazdaság néhány hónapnál tovább maradt recessziós állapotban, a sarokmagasság csökkent.
Davis és csapata azt is megállapította, hogy az emberek a divatot használják, hogy túljussanak a nehéz időszakokon. „Ezt úgy értelmeztük, hogy a csillogásra törekvés egyfajta belső késztetés, amikor nehéz gazdasági szelek fújnak. De hosszú lejtmenetek esetén a megszorítások megváltoztatják a fogyasztói hangulatot, a hivalkodás kevésbé válik normává, így a sarokmagasság is csökken” – állítja Davis.
Bár az indexet még a világjárvány előtt alkották meg, Davis összefüggést vél felfedezni a magasabb sarok és a poszt-Covid gazdasági robbanás között. „Azt látom, hogy megnövekedett kiadásaik egy részét magasabb sarkú cipőkre költik az emberek, hogy ezzel is kifejezzék jobb hangulatukat és szabadságérzetüket.”
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!