Quantcast
Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

Egészséges táplálkozás

Így egyél, hogy csökkentsd a rák esélyének a kialakulását

2022. augusztus 08.

3 perc olvasás

ELLE
egészség étkezés rákbetegség táplálkozás
 Így egyél, hogy csökkentsd a rák esélyének a kialakulását
© Shutterstock

A táplálkozási szokásaink segíthetnek abban, hogy csökkentsük a rák esélyének a kialakulását. 


Nincs olyan étel, ami megakadályozná vagy előidézné a rákbetegség kialakulását. Azonban vannak bizonyos táplálkozási szokások, amelyek segíthetnek csökkenteni az esélyeket. Tény, hogy bizonyos daganatos betegségek esetében a genetikának is nagy szerepe van, rákos esetek 30-50 százalékára rátesz az egészségtelen életmód, mint például a túlzott alkoholfogyasztás, az alacsony gyümölcs és zöldségtartalmú étrend, a túlsúly, a fizikai inaktívitás, vagy a dohányzás. Sajnos, a betegség akkor is kialakulhat, ha valaki világéletében egészségesen élt. Azonban nem árt figyelni az egészséges táplálkozásra, mert az esélyek csökkenhetnek. 

Egyél növényi alapú mediterrán ételeket 

Az egyik legjobb választás lehet, ha sok növényi alapú mediterrán ételt fogyasztasz: ideális esetben a tányér kétharmadát kell növényi eredetű ételekkel megtölteni, rostban gazdag teljes kiőrlésű gabonával, hüvelyesekkel (bab, borsó, lencse), gyümölcsökkel és zöldségekkel.

Ezek az ételek rostban gazdagok, tehát az emésztésre kiváló hatással vannak, a testsúly megtartásában is szerepet játszanak, valaminta  vércukorszintet is szabályozzák. A rostban gazdag ételek fogyasztása nagyon fontos a rák megelőzésében. A tányér egyharmadán lehetnek az állati eredetű ételek, de a vörös és a feldolgozott hús helyett, a szakértők a tengeriételeket és a baromfihúst ajánláják.

Korlátozd a vörös hús és a feldolgozott hús fogyasztását 

A tanulmányok összefüggésbe hozták a vörös húst és a feldolgozott húst bizonyos rákos megbetegedésekkel, különösen a vastagbélrák fokozott kockázatával. Állítólag a feldolgozott húsok tartósítószerei, olyan vegyületeket termelnek, amelyek DNS-károsodást okozhatnak. A magas telített zsírtartalmú étrend (a vörös húsban és a feldolgozott húsban általában magasabb az ilyen típusú zsírok szintje) szintén megnövekedett rákkockázattal jár.

Csak óvatosan a cukorral

Korlátozd a cukorfogyasztást! Valójában nincs olyan tanulmány, ami alátámasztaná, hogy a cukor "táplálja" a rákot, de van köztük egy bizonyos közvetett kapcsolat. Ha valaki tartósan annyi hozzáadott cukrot eszik, hogy súlygyarapodást tapasztal, a zsírszövet és az ösztrogén növekedése növelheti a rák kockázatát. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy soha többé nem ehetsz cukrot. Ki mondana nemet egy finom születésnapi tortára? A lényeg annyi, hogy mérsékeld a fogyasztást, amennyire tudod és, ha lehet helyettesítsd valami mással.

Az alkohol kérdése

Nos, be kell látni, hogy a túlzott alkoholfogyasztás egyáltalán nem ajánlott. Az NCI szerint az Egyesült Államokban a rákos halálozások hozzávetőleg 3,5 százaléka az alkohollal hozhatóak összefüggésbe. A legerősebb összefüggés a mell-, vastagbél-, nyelőcső-, máj-, valamint fej- és nyakrák esetében van.

Giphy

Az egészséges testsúly fenntartása

Az elhízás és a rák kialakulása is között is van kapcsolat. Az ACS szerint az Egyesült Államokban a túlzott testsúly a becslések szerint a nők rákos megbetegedésének 11 százalékáért, a férfiaknál pedig a rákos megbetegedések 5 százalékáért felelős.

Via

Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves