Fantasztikus nők, lenyűgöző életutak – Incredible women sorozatunkban olyan inspiráló történeteket mutatunk be, melyekből mindenki erőt meríthet. Ezúttal Dániel Tündével, az Audi formatervezőjével beszélgettünk.
„Természetesen” könnyű poén tárgya volt éveken át, hogy a MOME történetében legelső lányként egymagában tanult jármű-formatervezést csupa-csupa fiú között. De míg az évfolyamtársai csak kedves viccelődésbe mentek bele, a tanárok között akadtak „mi a fenét akar ez az autóiparban” típusú erősebb beszólások is. A diáktársai mellett az oktatói is kizárólag mind férfiak voltak, máig azok.
Sokáig a divattervezés vonzotta, de kamaszkorától egyre intenzívebben elvarázsolta az autóversenyzés csúcsaként a Forma–1, majd az egyetemen irigykedve figyelte a Mercedes németországi dizájnközpontjával szorosan együttműködő járműtervező szak hallgatóinak izgalmas munkáját. Nem mindenki támogatta, mégis belevágott a kurzusba. Az őt körülölelő kétely ellenére sikeresen lépdelt előre, diplomázás után az autóipar egyik viszonyítási pontjának számító Volkswagennél kezdett dolgozni. Pár év múlva pályája legnagyobb dilemmája tornyosult előtte. Sportosabb márkához vágyott, prémiumgyártóhoz, ezért átszerződött az Audihoz.
Állásinterjúja során kimondottan előnyt élvezett, hogy nő, leendő főnöke nagyra tartotta eredeti látásmódját. Ma az exteriőr dizájnerek 40 fős csapatából a három nő egyike Ingolstadtban. Jobban belegondolva alig akad szakma – ráadásul az EU közepén –, amelyben a 10 százalékot sem éri el a nők aránya, miközben nagyjából ugyanannyi vezet személyautót, mint férfi, mégis szinte csak utóbbiak találják ki és alkotják meg, milyet. „Németországban sokkal több nő fut be karriert technikai, ún. férfipályákon, de kétségkívül nálunk is nagyon kevés a formatervező nő, ami egyértelműen helytelen, egyértelműen probléma.”
Tünde aktív a megoldáskeresésben. Részt vesz az unió European Youth Card Association kampányában, „a projekttel éppen arra szeretnénk rávilágítani, hogy a nemek megoszlása máig mennyire egyenlőtlen bizonyos területeken, mint például a technológia, tudomány, politika vagy kifejezetten az autóipar”. Emellett a Girlslovescars nevű Youtube-csatornáját használja fiatalabb lányok inspirálásra, eredeti terve szerint itt az autózás világából akar neves nőket (a tervezőktől a versenyzőkig) bemutatva távlatokat mutatni. „Sok lány szereti és használja az autókat, de tartva a nehézségektől, mégsem választja ezt a pályát. Meggyőződésem, hogy az oktatás a kulcsa a változásnak.”
Saját munkái közül rendkívül büszke a szupervagány, tisztán elektromos és bő negyvenmilliós e-tron GT-re, amelynek aerodinamikus felnikoncepcióit mind maga tervezte. Pár hete váltott cégen belül a „color and trim” osztályra, innentől a jövő luxusautóinál a formák mellett az anyagokért is részben ő felel. Az élete persze eddig sem csak fém és műanyag volt, a divat talán örökké fő inspirációs forrása lesz Tündének, aki szeret öltözködni. A forradalmár Alexander McQueen munkáitól a nagy klasszikus márkákig (Chanel, Dior) terjednek a kedvencei, de az építészetből is merít ötleteket, és a természet is megihleti, „ahol nincs semmi mesterséges forma.”
Nem tudjuk, hogy tavaly mennyi jópofának szánt poén hangzott el egykori egyeteme diplomaosztóján, ugyanis éppen egy évtizeddel Tünde után újabb lány, az intézmény történetében immár a második végzett a jármű-formatervezés szakon. Akit persze mentorált, egyeztetett vele, és segített neki elhelyezkedni ebben a kreatív szakmában. 2021 van, jöhetnek a többiek!
A cikk eredetileg az Elle magazin 2021. szeptemberi lapszámában jelent meg.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!