A fa évszázados örökségünk, mindannyiunkban kódolt anyag. Az ember társa is, simulékony, formálható, ugyanakkor erőt, energiát sugárzó. Szőnyi Anna és a Timbart márka alapítója, Cselovszki Márk nevéhez fűződő ZEN asztal mindezen tudásunkat felülmúlva, a design merészségét és az asztalosmesterség legjavát sűríti egyetlen, fából alkotott tárgyba. A természet inspirációját és egyfajta „folyékonyságot” is magán viselő Zen asztal megbabonázó látvány – egy kis trükkel.
A zen mint a buddhizmusból eredeztethető tan a valóság legmélyebb természetének a megismerésére törekszik, amikor az ember a pillanatban él. Egy asztalt körülülni annyit tesz, mint táplálni testet és lelket: enni, beszélgetni, harmóniában létezni, közös pillanatokat teremteni. Ez is lehet zen.
Szőnyi Anna építészetet és bútortervezést tanult a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Amikor a Timbart felkérte, hogy tervezzen egy asztalt az elsősorban fa belsőépítészeti termékekkel foglalkozó brandnek, az első gondolatai az anyagban rejlő lehetőségek körül forogtak, de mindjárt társult hozzá egy másik is: a természethez való (vissza)kapcsolódás vágya. Rengeteg terv és designvariáció született, ezért fontos pillanat volt, amikor mindannyian úgy érezték, megtalálták a Zen valódi koncepcióját. A bútor a fát mint anyagot, annak szépségét, természetességét és formálhatóságát állítja a középpontba, ami tökéletesen passzol a Timbart filozófiájához. Cselovszki Márk, az alapító és kreatív igazgató elköteleződése a fa iránt generációkra nyúlik vissza, ugyanakkor idővel több lett, mint technikai tudás. Sokkal inkább újraértelmezik és kortárs környezetbe helyezik a fát, pont úgy, mint Anna.
Az asztal formanyelve a fluid és spontán természeti formákból inspirálódott. A kivitelezés ezzel szemben nagyfokú precizitást és sok-sok terméktesztet igényelt. Anna tervei szerint az organikus, „folyékony” formák milliméterpontos illeszkedéssel rajzolják ki az asztal rendhagyó vonalait – ez jelentette a gyártás legnagyobb kihívását. A Zen anyagául a tömör tölgyfát választották – amely a stabilitás és az őszinteség szimbóluma –, majd egy ásványi alapú reaktív páccal kezelve kiemelték a különleges mintázatát. Az Anna által tervezett bútorok mindegyikében felfedezhető valami újítás, mini-innováció, ami más tárgyaira nem jellemző. A Zen asztal esetében ezt képviseli a süllyesztett kivehető tálca az asztal közepén – a tervező trükkje, amellyel tovább karakterizálta a formavilágot, ugyanakkor extra funkcióval gazdagította a bútort. Egy galériában az inspirációs festmény ehhez egy gigantikus erdőt ábrázolna, azt a pillanatot, amikor a nap a lombkoronák között átsüt a tisztásra. Maga a zen.
Mivel ez egy korai terméke a Timbartnak, az is szempont volt a tervező számára, hogy stílusában neutrális, így bármely enteriőrbe könnyen beilleszthető bútor szülessen, ezzel kiterjesztve a felhasználás lehetőségeit. És hogy mi a Zen legfontosabb design-üzenete? A kiegyensúlyozottság, nagyvonalúság, merészség, és ezáltal eltávolodás a funkcionális tárgyakhoz tartozó elvárt (kondicionált) formanyelvtől. A Zen asztal idén Milánóban is bemutatkozhatott, nagy sikerrel. Rossana Orlandi személyesen emelte ki a bútort a Budapest Select kollekciói közül, hogy galériájában, a kortárs design prominens helyszínén kiállíthassa. Márk és Anna szerint a mai kor emberének tisztelete a fa iránt legkönnyebben a közvetlen környezetében lévő tárgyakban ölthet testet, talán épp egy Zen asztalban.
A jelölteket egy nemzetközileg is elismert szakemberekből álló zsűri választotta ki