A beton, amely mindannyiunk szívét meglágyítja: a SARAKELE STUDIO és a CONCRAZY közös projektjéből született REPETA betonkollekció szakít az építészeti anyaghoz kötött sztereotípiákkal, hiszen színes, mozgalmas, tele van élettel. És befogadó is – ennek köszönhetőek az újszerű anyagkombinációk, amelyek egy fenntartható, jobb világba kalauzolnak bennünket. Mi bármikor szívesen kérnénk REPETÁT egy étteremben vagy kávézóban.
A beton szürke, rideg és unalmas. De nem Kele Sára, a SARAKELE STUDIO alapítójának és a CONCRAZY világában! Ha ismerősen csengenek a nevek, hát nem véletlenül: míg a tavalyi EDIDA megmérettetésen Sára jelöltként tűnt fel, a Bakos Gábor alapította cég hazavihette az Év márkája elismerést. Most pedig alkotótársakként és elkötelezett újrahasznosítókként tárják elénk nemzetközileg is sikergyanús szériájukat, a REPETÁT.
De miből is kérünk még? Milyen darabokból áll a REPETA vendéglátóipar számára kínált kollekciója? A termékcsalád tagjai „haute-couture betondesignnal” gazdagítják környezetüket falpanelek, padok, virágtartók, mosdókagylók és tükrök formájában – a bejárattól egészen a mosdóig, kültéren és az enteriőrökben egyaránt. A már a nevében is a körkörösségre utaló kollekció alapértéke az anyagválasztásban, mind pedig az ideológiában megmutatkozó, komolyan vett fenntarthatóság. Kele Sára és az alkotásba bevont Cserba Anna bútortervező, valamint a betont szenvedélyesen kutató és tökéletesítő CONCRAZY műhelymunkájában az első pillanattól kezdve kitüntetett helyen kezelték az anyagkísérleteket. Tulajdonképpen a gyűjtemény alapötletét is az adta, hogy innovatív anyagkombinációk létrehozásával új életet adjanak a hulladékoknak – legyen szó építési törmelékről vagy szerves anyagról. Így került ugyanarra a „kísérleti asztalra” a beton az üvegtörmelékkel és a meleg, terrakottás tónust magában hordozó téglaporral, de dióhéjat és hamut is elegyítettek a betonnal, hogy végeredményként bravúros, ugyanakkor esztétikus és a hulladékot új szintre emelő matériát kapjanak.
A tervezés azonban itt korántsem állt meg: Sára és Anna a különféle keverékek rétegzéséből és megmunkálásából előálló felületeket arra használta, hogy egyedi karaktert adjon a tárgyaknak. Sőt történetekkel töltse meg. Habár a tervezők az alapvető geometriai alakzatokból indultak ki, ha figyelmesen megnézzük a falpaneleket, az az élményünk, hogy a formáik nem teljesek: hiányzik néhány részlet, töredékesek, amely rafináltan egyszerű utalás a bontási hulladékból származó anyagok alkalmazására. Ugyanakkor ezzel az elemi gesztussal fejezik ki tiszteletüket a magyar építészeti örökség előtt is, hiszen az absztrahált mintavilágot Bauhaus-villák vagy épp brutalista épületek ihlették. A Dürer széria esszenciáját az Ajtósi Dürer fasor egykori klasszicista építménye, a Sacre Coeur kolostor köríves ablakmotívai adják, míg a Trafo falpanelek Budapest kiemelkedő ipari épületeinek jellegzetességeit örökítik tovább. Hogy csak egy példát említsünk, arra kiváló a Léstyán Ernő tervezte trafóház az 1960-as évekből. Igaz, a mintavilág egyszerű, de a csiszolt és matt felületek játéka meglehetősen erős kifejező erővel ruházza fel a darabokat.
A REPETA előremutató és kiváló kollekció, amely a meglepő anyagtársításokra és gyártási módokra nem öncélú kísérletezésként, hanem figyelemre méltó alternatívaként tekint. A vízió mára tapintható: egy fenntartható és az építészeti értékekre is figyelmes, bolygóbarát designszéria született. A kollaboráció kiteljesítéséhez a Magyar Divat & Design Ügynökség biztosított terepet, és mivel a designLAB inkubációs programjában létrehozott betonkollekcióra a nemzetközileg elismert galerista, Rossana Orlandi is felfigyelt, biztosan kap még a világ REPETÁT.
A jelölteket egy nemzetközileg is elismert szakemberekből álló zsűri választotta ki