

Az Architres Studio belsőépítész-építész tervezőpárosa első ízben jelentkezik saját bútorkollekcióval, amely önmagában figyelemre méltó teljesítmény. Ám ők emelték a tétet: nem egy, hanem két anyag társításával, a design és a fenntarthatóság közös szűk mezsgyéjén haladva alkották meg a REBLE asztalokat, amelyek azt ígérik, duplán kiállják az idő és a trendek próbáját. Mert van, hogy egy meg egy több, sőt sokkal több kettőnél.
Csizinszky László belsőépítész. Kis Dániel építész. Ők ketten együtt pedig az Architres Studio kreatív és nyitott tervezőpárosa, akik idén három kategóriában is esélyesek arra, hogy EDIDA-jelöltségüket díjra váltsák.
Laci és Dani mára számos kisebb és nagyobb léptékű belsőépítészeti munkát jegyez. Mélyen foglalkoztatja őket a terek története, hisznek a hely szellemében, és abban, hogy ez is összekapcsolható a fenntarthatósággal:
Belsőépítészeti gyakorlatukban kulcsszavaik: emberközpontúság, minőség, régi és új identitások tisztelete, innováció, őszinteség, valamint a fenntarthatóság. A REBLE asztalok koncepcióját is ezen értékek köré építették, miután megtapasztalták, gyakran milyen nagy mértékű feleslegtermeléssel, ezáltal környezetterheléssel jár a luxustermékek előállítása. Fontos és a bútortervezés metódusát is gyökeresen alakító megállapításuk, miszerint ha elfordulunk a minőségtől a gyorsabb, olcsóbb és rosszabb kivitelű anyagok, termékek felé, az rengeteg probléma forrásává válhat. A tudatosság, a csak a minőséghez köthető időtállóság és a hulladék visszaforgatásának igénye kikristályosította előttük a célt.
A REBLE márka nyitó asztalkollekciója a Table R nevet kapta tervezőitől, akik a produktum első és legfontosabb momentumának magát az ötletet tekintik:
Ezen a ponton döntő jelentőségűnek bizonyult Bakcsy Johanna üzlettársuk segítsége, akinek köszönhetően elkezdhettek egy hazai üzem szakembereivel együtt gondolkodni, kísérletezni. A kőlapok ugyan sok lehetőséget kínáltak, de korlátokat is állítottak a tervezők elé. Egy pillanatra úgy tűnt: megugorhatatlan magasságokban, mert az elképzeléseik, a formavilág csak olyan kompromisszumok árán valósulhatott volna meg, amelyek csorbát ejtettek volna a minőségen és az esztétikán egyaránt.
Nagy levegő, újratervezés! Az anyaggal szerzett rengeteg tapasztalat birtokában kidolgozták és sikerre vitték új koncepciójukat. A maradék márvány- és kőlapok precíz válogatást és utógondozást követően kelnek új életre a REBLE asztalok díszeként. Ami pedig a formanyelvet illeti, a tervezők egy egyszerű, ősi tömb alakzatból indultak ki, akárcsak maga a kitermelt nyersanyag és mint minden régi építkezési alapelem. Ám a Table R asztalkollekció esetében – név szerint Taj Mahal, Carrara, Picasso és Juparana Bordeaux – nem zárt, tömör kubusokról beszélünk, hanem a belső struktúrájukat is felfedő bútordarabokról: nézőpont kérdése.
És akkor még nem is beszéltünk az acélról, amely a maradék márványlapok társául szegődtek. A tervezők választása mögött izgalmas filozófia húzódik meg: a márványhoz egy design és technológiai szempontból is megfelelő, ugyanakkor azzal ellentétes tulajdonságokkal bíró anyagot kerestek. Az acél egy ember által kreált anyag, így prózai kontrasztba állítható a természetes kövekkel, a márvánnyal. Ám elég simulékony ahhoz, hogy az asztal belső fémlemez betétjeként segítse a nemes márványt és a stabilitást adó kereszt-megtámasztás kialakításában is szerepet kapott. Utóbbit végül nem is bánják a tervezők, mert meglátásuk szerint egyedi karaktert, saját identitást kaptak ezáltal a bútorok – nem mellesleg a REBLE kezdőbetűje is felsejlik benne.
Hát nem remek, ha a fenntarthatóságot és körforgásos gazdasági modellre alapozott designt nem problémaként vagy akadályként, hanem lehetőségként fogjuk fel, ahogy az Architres Studio tervezői tették?!
Ha tetszenek a REBLE asztalok, nézd meg a termék weboldalát is!
Eredményhirdetés hamarosan.
A jelölteket egy nemzetközileg is elismert szakemberekből álló zsűri választotta ki