Divat-dokumentumfilmek azoknak, akiket egy kicsit is érdekel a divat
Sosem akartak még annyian a divat kulisszái mögé lesni, mint az elmúlt években, így nem is csoda, hogy a dokumentumfilmek műfaji határai szélsebesen tágultak, s egy újabb irányzattal gazdagodtak: a divat-dokumentumfilmekkel. Vijjogó vércsecsaládok és kínai dokkmunkások mindennapjai után így már a divat világának korszakalkotó zsenijeinek életébe is bepillanthatunk – elsőként Karl Lagerfeldébe 2007-ben. Idén szeptemberben egy újabb gyöngyszemmel bővül a címtár, a legendás Diana Vreelendről készített filmet fogadott unokája. A lista kellemesen terjedelmes, akár a hét minden napjára is jutna egy – persze vasárnapi pihenővel. A húsleves és a töltött káposzta után inkább az Elle szeptemberi számát lapozgassuk – mi is mindig így teszünk.
1. LAGERFELD CONFIDENTIAL
Karl Lagerfeld ereje teljében jön-megy, pakol, rajzol, szervez, tervez. Géniuszának teljes fénye a film végére lírai szálakat pengetve ragyog fel – karrierje és munkamorálja mellett ugyanis személyes tragédiák alakította életfilozófiáját is megismerhetjük. Ha a film elején irigyeltük is, a végére garantáltan nem fogjuk: a divatvilág legikonikusabb figurájának terhét szinte mi is magunkon érezzük. Inspiráló, telis-tele mély gondolatokkal – kötelező alapfilm minden divatrajongónak.
2. BILL CUNNINGHAM NEW YORK
Nincs már olyan ember a földön, aki ha a divatipar közelébe kerülne, egy pillanatra ne részegülne meg a rá vetülő figyelemtől. Ezzel szemben Bill Cunningham, a New York Times streetstyle fotósa 83 évesen is az a férfi, mint aki 50 évvel ezelőtt, pályája kezdetén volt: szerény, alázatos, a végletekig perfekcionista. Nem érdeklik sem a hírességek, sem az agyonikonizált sztárstylistok – leszámítva egyetlenegy dolgot. A stílusodat. Ha van, lencsevégre kap, ha nincs…
3. VALENTINO – THE LAST EMPEROR
Az olasz divatház alapítója süllyedő hajójának elhagyására készül éppen a filmben, persze a lehető legelegánsabban, az évtized divatbemutatójának színpadra állításával. „Megható, vicces és ragyogó” – írta egy kritikus, aki pontosan érzett rá a film keserédes ízére, amikor a múlt század egyik legzseniálisabb tervezője már képtelenné válik megérteni korát és saját szakmáját – a profitorientált divatot. Új befektetőkkel harcolva persze még kiállítást is szervez – illetve szerveztet, ugyanis kiderül: Valentino a szépség és az álmok hamleti karaktere. Üzletét, életét, mindenét társa, Giancarlo Giammetti rendezi.
4. THE SEPTEMBER ISSUE
Ez a film nem csak azoknak szól, akik a mai napig izgatottan markolják a fotel karfáját, ha Az ördög Pradát visel főcímdala elindul, hanem azoknak is, akik szeretnének bepillantani a divat üzleti és kiadói vonatkozásai mögé. A dokumentumfilm a legendás amerikai Vogue stábját követi végig, amint elkészítik a legendás szeptemberi számot, mely 500 oldalnál sosem vékonyabb. Lenyűgöző fotózások, viták és harcok – Grace Coddington (kreatív igazgató) megható munkamoráljával és Anna Wintour (főszerkesztő) megdöbbentő szerkesztői attitűdjével a középpontban.
5. L’AMOUR FOU
Nincs még egy olyan tragikus sors a divat világában, mint Yves Saint Laurent-é, aki az algír háborúk emlékeitől éppoly hevesen szenvedett, mint a drogoktól, férfiaktól, sikertől. Igen, sikertől – ha valaki látott már korabeli interjút a 21 évesen főtervezővé vált Laurent-ról, az tudhatja mennyire távol állt tőle mindaz a figyelem, melyet a Christian Dior vezető pozíciója jelentett. A filmet a mai napig nemzeti hősként tisztelt élettársa, Pierre Bergé narrációjával tekinthetjük meg, amint partnere hagyatékát árverésre bocsátja. Megható film a zsenialitásról és a szerelemről, melynek egy zseni szeszélyeit kell kiállnia.
+1. DIANA VREELAND: THE EYE HAS TO TRAVEL
A világ legpirosabb rúzsával a száján szónokol és gesztikulál vadul Diana Vreeland, aki kiváló stílusának köszönhetően lett 1937-ben a Harper’s Bazaar divatszerkesztője – majd 1962-ben 9 évre az amerikai Vogue főszerkesztője. Ekkor nyerte el új formáját a lap, s vált kétheti pletykalapból havai high-fashion publikációvá, melynek fotóira máig korunk legnagyobb fotográfusai hivatkoznak. A dokumentumfilm több mint 35 órányi archív felvételből és visszaemlékezésekből építkezik, a világ egyik legszabadabban öltözködő és legkreatívabb nőjéről, aki nem félt önmaga nagyságától.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!