Az elmúlt években sokan felismerték, hogy a jövő kihívásaira nem feltétlenül mi, hanem a most felnövő generáció fog megoldásokat találni - és ebben kulcsszerepe lesz majd a mesterséges intelligencia ismeretének.
A Microsoft 2020/2021-es tanévben megrendezett DigiGirlz AI Challenge elnevezésű versenye arra ösztönözte a fiatal magyar lányokat, hogy a digitális lehetőségek tanulmányozása után azokat a társadalom és jólét szolgálatába állítsák.
A május 29-én élménynappal záruló megmérettetés és program célja az volt, hogy bemutassa a programozás iránt érdeklődő 8-18 éves lányoknak a mesterséges intelligencia megjelenési formáit, felhasználási területeit, és megismertesse velük az informatikai szakmában rejlő izgalmas lehetőségeket – emellett saját élményeken keresztül nyújtson számukra betekintést a programozás világába.
„Kreativitás, segíteni akarás, tettvágy – ezek jellemzik a lányok pályázatait. Jól mutatják, hogy a technológia, a kódolás, a mesterséges intelligencia mennyi területen segítheti az életünket. A Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenyen részt vevő lányok bebizonyították, hogy minden esélyük megvan arra, hogy egyszer majd felnőttként a technológiai szektorban helyezkedjenek el, ahol nagyon nagy szükség van a tehetségükre és a tudásukra” – nyilatkozta Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója.
Nem meglepő módon a koronavírus is komoly hatást gyakorolt a beérkezett pályázatokra: legtöbben az elzártságra és a digitális oktatás nehézségeire kerestek válaszokat, de sokan a stressz és magány oldására is hoztak megoldásokat, például társaságot, érzelmi támogatást adó, barátként működő robotokkal. Ebben az évben ugyanakkor kiemelt téma volt a környezetvédelem és fenntarthatóság kérdése is.
A versenyzők elképesztően kreatív és sokszínű ötletekkel nyűgözték le a zsűrit. A helyezettek közül a 11 éves Fuchs Sára egy fiatalokat segítő, barátkereső mesterséges intelligenciát tervezett, a 9 éves Oláh Klára Eszter egy lovaglást elemző, segítő ötletet dolgozott ki, a 8 éves Horváth-Nagy Grace pedig egy olyan robotot alkotott, amely gondoskodik a tacskójuk etetéséről, ha ők nem érkeznének haza időben.
A pályázatokban nagy hangsúly került az oktatás támogatására is, az IKT-eszközök fejlesztésére, többek között olyan speciális alkalmazások, szoftverek, digitális szemüvegek és asszisztensek, íróeszközök és robotok segítségével, amelyek egyszerre lehetnek a diákok és a tanáraik szolgálatára is. A 17 éves Csótka Dzsenifer megoldása például lehetőséget adott a különböző képességű és tudásszinten álló gyerekek egyénre szabott fejlesztésére.
A mesterséges intelligencia kiváló eszköz lehet majd arra is, hogy előmozdítsuk a közösségek életét és földünk védelmét, és egy sokkal környezettudatosabb életet alakítsunk ki. A 12 éves Krolikowski Lehoczky Lilian például egy olyan (vad)állatokat felismerő AI megoldást álmodott meg, amely geolokációs adatok alapján elemzi a fajsűrűséget. A 13 éves Jánoskuti Hanna pedig egy olyan applikációt tervezett meg, amely a környezettudatosabb élet kialakítását szorgalmazza – követi szokásainkat és tippeket ad egy fenntarthatóságot biztosító mindennapi rutin kialakításában.
Dr. Breuer Anita, a Digitális Tudásért Alapítvány kuratóriumi elnöke, a Logiscool egyik alapítója elmondta, bízik benne, hogy ez a verseny majd "inspirációt ad a lányoknak ahhoz, hogy ha erre vágynak, akkor bele merjenek vágni a mesterséges intelligencia varázslatos világába és fantasztikus dolgokat alkossanak a jövőnek".
A Microsoft DigiGirlz program egy kiváló lehetőség arra, hogy végre lebontsa azokat az előítéleteket, melyek szerint a lányok kevésbe alkalmasak programozással, informatikával foglalkozó pályára, mint a fiúk. Itt az ideje hát el is hinnünk ezt magunkról.
Forrás: Microsoft
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!