Jótékonykodó luxusmárkák, képernyőre költözött divatbemutatók és masszív veszteségek.
A koronavírus-válságnak szinte valamennyi iparágra, így a divatiparra is elképzelhetetlen hatással volt. Az ELLE most összeszedte a válság kilenc legfontosabb hatását.
A franciák, amint lehet, vásárolnakFranciaországban nyolc hét után hétfőn nyitottak ki ismét a divatmárkák üzletei, a beszámolók szerint pedig nem kifejezés, hogy a franciák várták ezt a pillanatot. Már a nyitás előtti órákban hosszú sorok kígyóztak a Zara és a Louis Vuitton előtt, előbbinél “örülünk, hogy újra látunk” plakát fogadta a vásárlókat. Persze még a divatra és a vásárlásra kiéhezett franciáknál sem minden olyan, mint korábban; Párizsban például még viszonylag szigorú szabályokat betartva lehet csak vásárolni, akárcsak az ország nagyobbik részében. Az európai divatiparnak mindenesetre egy jó ómen lehet a franciák reakciója.
Az influenszerek és celebek is lehetnek hasznosakSok olyan ember, akik munkája nem létszükséglet, érezhette feleslegesnek magát ebben a helyzetben, többen viszont megtalálták, hogyan tudnának hasznára lenni az embereknek. Voltak olyan stylistok, akik Instagram sztorikon keresztül segítettek rendet tenni a gardróbban és az ebből befolyt összegből támogattak jótékonysági szervezeteket. A használt luxus-divatcikkeket árusító Vestiaire Collective pedig ruhaadományokat kapott olyan nevektől, mint Kate Moss, Thandie Newton, vagy Camille Charriere, az ezekért kapott pénzt pedig helyi jótékonysági szervezeteknek adják.
Visszamondott bangladesi rendelések = humanitárius katasztrófa?A drasztikus keresletcsökkenés következményeként a Forbes becslése szerint a divatmárkák körülbelül 2,8 milliárd dollárnyi megrendelést mondhattak vissza a bangladesi beszállítóktól, amivel humanitárius krízist okozhatnak. A divatcégek döntése legkevesebb 1,2 millió bangladesit érint közvetlenül, az ottani bajba került cégek 80 százaléka pedig megrendelés híján nem tud fizetni a dolgozóinak. Ebben a helyzetben apró jó hír lehet, hogy a nagy divatmárkákat (például a H&M-et) sikerrel nyaggatták, hogy legalább némi kompenzációt fizessen partnereinek a lemondott rendelésekért cserébe.
Jótékonykodó luxusmárkákA luxusmárkák már a koronavírus-válság első heteiben komolyan elkezdték segíteni a legfontosabb szervezeteket. A Tiffany & Co. összesen egymillió dollárt adományozott ilyen célból, az LVMH luxuskonszern pedig 2,2 millió dollárt osztott szét a szervezetek között, továbbá elkezdett fertőtlenítőszert és szájmaszkot gyártani. Rajtuk kívül a Prada, a Kering csoport, a Moncler, a Dolce & Gabbana, a Versace és az Armani is jelentős adományokkal segítette a koronavírus elleni küzdelmet, utóbbi kettő ráadásul nem csak cégszinten tette azt, de az alapítók saját vagyonukból is adtak bele egy-egy komolyabb összeget.
Képernyőre költözött eseményekBár úgy érezhetjük, hogy 2020 hátralevő részét lemondták – hiszen a teljes nyári fesztiválszezon éppúgy elmarad, mint az Olimpia –, a divatipar új utakat keres és talál arra, hogyan tudna minket összekapcsolni, informálni és inspirálni. A március 24-én kezdődő Shanghaji Divathét például teéjes egészében digitális lesz, és a Labelhood nevű platformon, illetve a közösségi médián keresztül mutatja majd be a 31 divattervező új kollekcióját.
A független márkák is kiveszik a részüketHa a hatalmas divatcégek válságba kerültek, mit mondjanak a kicsi, független márkák? A tervezők világszerte próbálnak felelősen viselkedni, így például a bevételeik egy részét, vagy egészét a koronavírus ellen küzdő szervezeteknek ajánlják fel. Arról, hogyan kívánják átvészelni ezt a válságot a magyar tervezők, itt írtunk részletesen.
Lemondott divatbemutatókA kínai márkák voltak az elsők, akik lemondták bemutatóikat. Az első két nagy európai név, akik a visszalépés mellett döntöttek, a Chanel és az Armani voltak február közepén, többen – például a Gucci és a Dior – pedig először csak az eltolást jelentették be, majd később belátták, hogy ez a járvány hosszabb ideig velünk marad, mint azt szeretnénk.
Bezárt üzletekA kormányok rendeletei alapján világszerte lakat került a divatüzletek ajtajára, így legfeljebb online lehetett vásárolni és azt sem minden márkától. Az online kereskedelem kétség kívül hatalmas lökést kapott ettől a helyzettől, de mivel a divatcikkek tipikusan olyan termékek, amiket szeretnek vásárlás előtt felpróbálni az emberek, így az üzletek nagyarányú megszűnésétől nem kell tartani.
Veszteséges divatmárkákNem kell gazdasági szakembernek lenni ahhoz, hogy valószínűsítsük, az üzletek bezárásával párhuzamosan a márkák forgalma is drasztikusan lecsökkent. Csak a luxusszektorban tízmilliárd (!) dolláros csökkenést valószínűsítenek a koronavírus miatt, maga a divatipar pedig 30-40 milliárd euróval bonyolíthat kisebb forgalmat a tervezettnél.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!