Webshop
KERESÉS AZ ELLE CIKKEI KÖZÖTT

Írd be a keresett kifejezést (Min. 3 karakter)

Hogyan alakította át a koronavírus-válság a divatipart?

2020. május 13.

6 perc olvasás

divat divattervezők koronavírus üzlet vásárlás
Hogyan alakította át a koronavírus-válság a divatipart?

Jótékonykodó luxusmárkák, képernyőre költözött divatbemutatók és masszív veszteségek. 


A koronavírus-válságnak szinte valamennyi iparágra, így a divatiparra is elképzelhetetlen hatással volt. Az ELLE most összeszedte a válság kilenc legfontosabb hatását.

A franciák, amint lehet, vásárolnak

Franciaországban nyolc hét után hétfőn nyitottak ki ismét a divatmárkák üzletei, a beszámolók szerint pedig nem kifejezés, hogy a franciák várták ezt a pillanatot. Már a nyitás előtti órákban hosszú sorok kígyóztak a Zara és a Louis Vuitton előtt, előbbinél “örülünk, hogy újra látunk” plakát fogadta a vásárlókat. Persze még a divatra és a vásárlásra kiéhezett franciáknál sem minden olyan, mint korábban; Párizsban például még viszonylag szigorú szabályokat betartva lehet csak vásárolni, akárcsak az ország nagyobbik részében. Az európai divatiparnak mindenesetre egy jó ómen lehet a franciák reakciója.

Az influenszerek és celebek is lehetnek hasznosak

Sok olyan ember, akik munkája nem létszükséglet, érezhette feleslegesnek magát ebben a helyzetben, többen viszont megtalálták, hogyan tudnának hasznára lenni az embereknek. Voltak olyan stylistok, akik Instagram sztorikon keresztül segítettek rendet tenni a gardróbban és az ebből befolyt összegből támogattak jótékonysági szervezeteket. A használt luxus-divatcikkeket árusító Vestiaire Collective pedig ruhaadományokat kapott olyan nevektől, mint Kate Moss, Thandie Newton, vagy Camille Charriere, az ezekért kapott pénzt pedig helyi jótékonysági szervezeteknek adják.

Visszamondott bangladesi rendelések = humanitárius katasztrófa?

A drasztikus keresletcsökkenés következményeként a Forbes becslése szerint a divatmárkák körülbelül 2,8 milliárd dollárnyi megrendelést mondhattak vissza a bangladesi beszállítóktól, amivel humanitárius krízist okozhatnak. A divatcégek döntése legkevesebb 1,2 millió bangladesit érint közvetlenül, az ottani bajba került cégek 80 százaléka pedig megrendelés híján nem tud fizetni a dolgozóinak. Ebben a helyzetben apró jó hír lehet, hogy a nagy divatmárkákat (például a H&M-et) sikerrel nyaggatták, hogy legalább némi kompenzációt fizessen partnereinek a lemondott rendelésekért cserébe.

Jótékonykodó luxusmárkák

A luxusmárkák már a koronavírus-válság első heteiben komolyan elkezdték segíteni a legfontosabb szervezeteket. A Tiffany & Co. összesen egymillió dollárt adományozott ilyen célból, az LVMH luxuskonszern pedig 2,2 millió dollárt osztott szét a szervezetek között, továbbá elkezdett fertőtlenítőszert és szájmaszkot gyártani. Rajtuk kívül a Prada, a Kering csoport, a Moncler, a Dolce & Gabbana, a Versace és az Armani is jelentős adományokkal segítette a koronavírus elleni küzdelmet, utóbbi kettő ráadásul nem csak cégszinten tette azt, de az alapítók saját vagyonukból is adtak bele egy-egy komolyabb összeget.

Képernyőre költözött események

Bár úgy érezhetjük, hogy 2020 hátralevő részét lemondták – hiszen a teljes nyári fesztiválszezon éppúgy elmarad, mint az Olimpia –, a divatipar új utakat keres és talál arra, hogyan tudna minket összekapcsolni, informálni és inspirálni. A március 24-én kezdődő Shanghaji Divathét például teéjes egészében digitális lesz, és a Labelhood nevű platformon, illetve a közösségi médián keresztül mutatja majd be a 31 divattervező új kollekcióját.

A független márkák is kiveszik a részüket
View this post on Instagram

For the next three full weeks, we’re donating 100% percent of all threegraceslondon.com net sales to homeless charity Crisis, in support of their efforts to protect the homeless through the Coronavirus outbreak.⁠ ⁠ “I know that, like me, lots of people are wondering what they can do to help their community in this time of urgent need. I hope that this provides a unique and meaningful way for shoppers to give back and have a positive impact on society’s most vulnerable – whilst also, of course, helping to support all of the amazing artisans across Europe who contribute to making beautiful garments for Three Graces.” – Catherine Johnson, Three Graces London Founder⁠ ⁠ Click the link in bio to find out more and enjoy guilt free shopping.⁠ ⁠ #guiltfreeshopping #Crisis #EndHomelessness #coronoavirus #solidarity

A post shared by Three Graces London (@threegraces) on

Ha a hatalmas divatcégek válságba kerültek, mit mondjanak a kicsi, független márkák? A tervezők világszerte próbálnak felelősen viselkedni, így például a bevételeik egy részét, vagy egészét a koronavírus ellen küzdő szervezeteknek ajánlják fel. Arról, hogyan kívánják átvészelni ezt a válságot a magyar tervezők, itt írtunk részletesen.

Lemondott divatbemutatók

A kínai márkák voltak az elsők, akik lemondták bemutatóikat. Az első két nagy európai név, akik a visszalépés mellett döntöttek, a Chanel és az Armani voltak február közepén, többen – például a Gucci és a Dior – pedig először csak az eltolást jelentették be, majd később belátták, hogy ez a járvány hosszabb ideig velünk marad, mint azt szeretnénk. 

Bezárt üzletek

A kormányok rendeletei alapján világszerte lakat került a divatüzletek ajtajára, így legfeljebb online lehetett vásárolni és azt sem minden márkától. Az online kereskedelem kétség kívül hatalmas lökést kapott ettől a helyzettől, de mivel a divatcikkek tipikusan olyan termékek, amiket szeretnek vásárlás előtt felpróbálni az emberek, így az üzletek nagyarányú megszűnésétől nem kell tartani.

Veszteséges divatmárkák

Nem kell gazdasági szakembernek lenni ahhoz, hogy valószínűsítsük, az üzletek bezárásával párhuzamosan a márkák forgalma is drasztikusan lecsökkent. Csak a luxusszektorban tízmilliárd (!) dolláros csökkenést valószínűsítenek a koronavírus miatt, maga a divatipar pedig 30-40 milliárd euróval bonyolíthat kisebb forgalmat a tervezettnél.

A ROVAT LEGNÉPSZERŰBB CIKKEI

Károly király bejelentette, megváltoztatja Charlotte hercegnő címét
1

Károly király bejelentette, megváltoztatja Charlotte hercegnő címét

2022.11.28. 2 perc olvasás

Károly király bejelentette, megváltoztatja Charlotte hercegnő címét

Döbbenetes lesifotók az afáziában szenvedő Bruce Willisről
2

Döbbenetes lesifotók az afáziában szenvedő Bruce Willisről

2022.09.05. 2 perc olvasás

Döbbenetes lesifotók az afáziában szenvedő Bruce Willisről

Kamilla hercegné könnyfakasztó vallomása: „Tudom, hogy csak tartalék vagyok"
3

Kamilla hercegné könnyfakasztó vallomása: „Tudom, hogy csak tartalék vagyok"

2022.07.14. 2 perc olvasás

Kamilla hercegné könnyfakasztó vallomása: „Tudom, hogy csak tartalék vagyok"

„Kamilla elhatározta, hogy pokollá teszi Katalin életét” – elképesztő titokra derült fény a királyi családból
4

„Kamilla elhatározta, hogy pokollá teszi Katalin életét” – elképesztő titokra derült fény a királyi családból

2023.01.19. 2 perc olvasás

„Kamilla elhatározta, hogy pokollá teszi Katalin életét” – elképesztő titokra derült fény a királyi családból

Meghan Markle őrjöng Károly király döntése miatt
5

Meghan Markle őrjöng Károly király döntése miatt

2022.09.15. 1 perc olvasás

Meghan Markle őrjöng Károly király döntése miatt

Megalázta az édesapját Harry herceg a koronázáson, fotó is készült róla
6

Megalázta az édesapját Harry herceg a koronázáson, fotó is készült róla

2023.05.07. 2 perc olvasás

Megalázta az édesapját Harry herceg a koronázáson, fotó is készült róla

Felrobbant az internet, a 64 éves Madonna félmeztelen fotókat töltött fel
7

Felrobbant az internet, a 64 éves Madonna félmeztelen fotókat töltött fel

2022.11.15. 1 perc olvasás

Felrobbant az internet, a 64 éves Madonna félmeztelen fotókat töltött fel

Felrobbant az internet: hihetetlen, mit szúrtak ki Károly király és Vilmos herceg új fotóján
8

Felrobbant az internet: hihetetlen, mit szúrtak ki Károly király és Vilmos herceg új fotóján

2022.10.02. 1 perc olvasás

Felrobbant az internet: hihetetlen, mit szúrtak ki Károly király és Vilmos herceg új fotóján

ezek is érdekelhetnek

Csődbe ment a ruhamárka, többé ezt a boltot már ne keresd

Csődbe ment a ruhamárka, többé ezt a boltot már ne keresd

2022.10.03. 1 perc olvasás

FAST FASHION

Audrey Hepburn híres napszemüvegét most te is megvásárolhatod

Audrey Hepburn híres napszemüvegét most te is megvásárolhatod

2022.06.16. 1 perc olvasás

Holly

15 elképesztő kalapköltemény az idei Ascot Derbyről

15 elképesztő kalapköltemény az idei Ascot Derbyről

2022.06.15. 1 perc olvasás

#Hat

Minden, amit tudnod kell a coquette trendről

Minden, amit tudnod kell a coquette trendről

2022.06.14. 2 perc olvasás

#Coquette

5 meglepő dolog, amit anyák találtak fel

5 meglepő dolog, amit anyák találtak fel

2022.05.01. 5 perc olvasás

ANYÁK NAPJA

Megőrülnek az influenszerek a Balenciaga új pink szőrmés üzletéért

Megőrülnek az influenszerek a Balenciaga új pink szőrmés üzletéért

2022.04.26. 2 perc olvasás

PINK ÁLOM

Kecses és lírai: reflektorfényben a balettesztétika

Kecses és lírai: reflektorfényben a balettesztétika

2022.02.13. 1 perc olvasás

Balerina

A Bridgerton után szabadon: így viseld a fűzőt a mindennapokban

A Bridgerton után szabadon: így viseld a fűzőt a mindennapokban

2022.02.12. 1 perc olvasás

Regencycore

Figyelem

Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!

Még nem múltam el 18 éves