Addig nem térnek vissza a közösségi médiába, amíg azok nem biztosítanak biztonságosabb környezetet a felhasználóknak.
Nagy lépésre szánta el magát a kozmetikumokat gyártó és forgalmazó Lush: november 26-án „antiszociálissá” válnak, azaz világszerte inaktiválják minden közösségi médiás fiókjukat. A brand mintegy 49 országban fordít hátat a Facebooknak, az Instagramnak, a TikToknak, a Whatsappnak és a Snapchatnek is, hogy globálisan felhívják a figyelmet a közösségi médiával járó veszélyekre.
Kiállásukkal a cég szeretné elérni, hogy a közösségi oldalak biztonságosabb környezetet biztosítanak a felhasználóiknak – és csak akkor térnek vissza a platformokra, ha ez megvalósul.
„Ugyanúgy, ahogyan a klímaváltozással kapcsolatos bizonyítékokat is évtizedek óta érdektelenség és ignoráció övezi, a közösségi média súlyos hatásaival kapcsolatos aggodalmakat is figyelmen kívül hagyja a világ. A Lush, amely közismerten inkább utat mutat, mint követ, úgy döntött, hogy már most foglalkozni kezd ezekkel a komoly problémákkal, és változtatni kezd a saját működésén ahelyett, hogy arra várjon, hogy mások is észrevegyék, bizony valós problémáról van szó” – olvasható a közleményükben.
A márka azután döntött a kicsekkolás mellett, hogy nemrégiben nyilvánosságra kerültek azok az információk, amelyek leírják, hogy a jelenlegi algoritmusok és hiányos szabályozások miatt mekkora veszélynek vannak kitéve a fiatalok a közösségi oldalakon.
„Fürdőbomba-feltalálóként abba fektetem minden erőfeszítésemet, hogy olyan termékeket készítsek, amelyek segítenek az embereknek kikapcsolni, lazítani és azzal foglalkozni, hogy jól legyenek. A közösségimédia-felületek azonban ma már úgy vannak kialakítva, hogy az emberek a lehető legtovább görgessenek rajtuk, az algoritmusok pedig éppen úgy vannak megtervezve, hogy megakadályozzák, hogy az emberek kikapcsoljanak és lazítsanak, vagyis pontosan az ellenkezőjét teszik annak, mint ami a fürdőbombáink és minden termékünk célja” – mondta Jack Constantine, a Lush termékfeltalálója.
A Lush azt ígéri, kiállásuk ellenére nem lesznek teljesen antiszociálisak, és mindent meg fognak tenni azért, hogy új kommunikációs csatornákat hozzanak létre a vásárlóiknak. Emellett a YouTube-on továbbra is megtalálhatóak lesznek – ehhez nem kell sem like-olni, sem értesítéseket beállítani, sem feliratkozni a csatornájukra. „Az emberek egyszerűen megnézhetnek minket, amikor éppen kedvük van hozzá” – írják a közleményükben.
Nem ez az első eset, hogy a Lush kiáll a webes technológiák mellett vagy éppen ellen. A 2016-os Black Friday során például a digitális jogokkal foglalkozó Access Now szervezettel együtt dolgoztak a #KeepItOn kampányon, hogy a kormányok által elrendelt internetleállítások ellen küzdjenek. Az #Error404 fürdőbomba segítségével akkor 250.000 fontot sikerült összegyűjteniük, amivel támogatták, hogy az internet ingyenes, nyitott és biztonságos legyen.
2018-ban arra reagálva, hogy a Facebook elismerte, hogy 29 millió felhasználói adat szivárgott ki egy bug miatt, a Lush piacra dobott egy limitált kiadású vászontáskát a The Next Web 2018 konferencián „What the Zuck?” szlogennel. A bevételek a Lush Digital Fundba folytak, amely világszerte olyan technológiákat támogat, amelyek jó kezdeményezéseket segítenek.
A 2019-es The New Web konferencián a Lush összeállt a digitális jogokért küzdő, hollandiai Bits of Freedom szervezettel, amely az online magánéletre és a kommunikáció szabadságára fókuszál. Erre az alkalomra egy „Take CTRL” feliratú vászontáskát készítettek, hogy felhívják a figyelmet, és arra bátorítsák az embereket, hogy tudatosan használják, válasszák meg és fogyasszák a technológiát.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!